• evita1

möhippegäster???

Jag ska gifta mej efter sommaren och nu har tärnorna önskat en lista på vilka jag vill ha med på en möhippa...

Vad säger vett&etikettboken???

M2B syrror som vi inte umgås så mycket med?
    3 respektive till M2Bs kompisar ( som iofs även blivit mina vänner, men vi umgås bara på semestrarna fast vi bor nära varandra)

Help!!!

• Svar på tråden möhippegäster???
  • Bride in leather

Du ska bjuda dina vänner.Jag blev bjuden på en möhippa av den enda anledningen att sambon var(är?)vän med brudgummen.Jag valde faktiskt att inte gå och även om jag gjort det hade jag ej trivts och det finns inte på kartan att den tjejen blivit bjuden på min.

På min möhippa är det syrran,bästa vännen,svägerskorna samt några fler vänner.

• Karolina A

Jag tycker nog att man till möhippan bjuder alla tjejer i lämplig ålder som är bjudna på bröllopet.

• Flotten

Karolina A skrev 2010-05-10 22:14:59 följande:
    Jag tycker nog att man till möhippan bjuder alla tjejer i lämplig ålder som är bjudna på bröllopet.

Så gör man i mitt umgänge , sen är det upp till var och en att delta i möhippan.

• KatjaB

vissa gör ju så att de bjuder alla som är i lämplig ålder o bjudna på bröllopet. Men nu när jag fick frågan om lista på alla till svensexan som är bjudna på bröllopet så kändes det ju lite fånigt att ta folk som min jobbarkompis sambo som ingen av oss har träffat, eller min gamla jobbarkompis som visserligen är bjuden men är där i egenskap av dj.. osv .. så jag tog alla som är hans kompisar o mina svågrar som min blivande ändå känner. Sen så tror jag inte att de som har långt att åka kommer att komma på svensexan kanske, men skrev upp dem o skrev att jag TROR att de nog kanske inte åker bara för svensexan, men att de har alla namn o nr iallafall.

• passionsblomman

I själva verket är frågan helt fel ställd och folk som inte "blvit medbjudna" på hippor har egentligen inte fog för att sura. Det finns nämligen bara en enda gäst på en möhippa och det är bruden.
    Det stämmer heller inte att det är tärnans uppgift att se till att ordna med denna hippa. Att hippa den blivande bruden är en gammal tradition som går ut på att brudens vänner-förr även killar-tillsammans ställde till med en fest för henne. Alltså ett gemensamt ansvar.

Däremot är det ju idag så att vi gifter oss generellt bra mycket senare i livet än då och det är nog ofta så att alla vänner inte ens känner till varandra. Än mindre känner varandra väl. Därför har det blivit ett väldigt vanligt knep att man tar brudgummen till hjälp för att luska ut namn och kontaktuppgifter till folk som kan tänkas vilja vara med och ställa till med hippa.

Planeringsmässigt vet jag att många iofs föredrar att inte blanda in för många kockar uan hellre gör upp en plan och sedan bjuder in övriga tjejer. Men egentligen kan man knappast hindra någon som vill vara med. Och man har också som vän till bruden eget ansvar att se till att hippan dels blir av och dels att man själv är med-om man nu vill det. Det är ju ingen lag på att man måste hippa folk heller.

Personligen skulle jag aldrig vänta mig att jag som kvinnlig gäst skulle vara med och ordna med hippa för en brud jag inte alls känner så väl. Däremot har jag varit med på hippa sm blivit en ernormt rolig "förfest till bröllopet" då jag lärde känna jättegulliga tjejer som jag hade vrålkul med både den kvällen och under bröllopsfesten. Så att dt kan vara en klar partyhöjare att ha hippa som sammanför vänner från olika tider i brudens liv är helt solklart.

• Aleta

Vett & etikettboken säger att bruden inte ska veta ett smack om någon eventuell möhippa.

Den anordnas av alla vänner som vill (vare sig de är bjudna på bröllop eller ej) tärnan kan väl ta på sig ansvaret att sparka kompisarna i rumpan så att det blir av.

Passionsblomman har redan skrivit allt så bra. Bruden är den enda gäst som blir bjuden på möhippan.

Svar på tråden möhippegäster???