• MabCar

Det här med tårtor

Vi var idag iväg för att tittat på tårtor. Det ställe som vi kommer att ha våran bröllopsfest beställer från Delselius i Gustavsberg.

Hos Delselius fick vi tittat i en pärm som visade hur de olika tårtorna ser ut. Ingen av dessa tårtor ser ut som den vi drömt om. Hur vanligt i Sverige är det med en tårta som sitter ihop som en enda tårta, inge mellanrum alltså? 

Om ni inte förstår hur jag menar så finns det en bild i mitt galleri. 

Hon som vi pratade med såg lite frågande ut när vi nämnde hur vi ville ha tårtan samt att vi ville ha den hel vit (ej white lady). Ska dock tillägga att hon ej var en konditor. Hon bad oss återkomma i morgon då deras konditor skulle vara tillbaka.

Hur kommer era tårtor att se ut?

• Svar på tråden Det här med tårtor
  • FramtidaFruSandberg

du måste göra ditt galleri synligt för att man ska kunna se det

• TheSecret

Var oxå och tittade och smakade på tårtor idag och vi hade först en önskan om att ha staplade tårtor vilket jag tror är det du menar. Men vi kunde inte få staplad tårta pga att dom görs inte i Sverige. Någon kanske gör dessa men inte många. På en staplad tårta är det endast den översta tårtan som är riktigt, dom andra är fejktårtor. Så gör dom utomlands fick vi veta.
    Vi fastnade för tårtan som finns i mitt galleri fast vi ska ha andra blommor och i andra färger.

• wiicky
    TheSecret skrev 2010-05-15 17:37:45 följande:
    Var oxå och tittade och smakade på tårtor idag och vi hade först en önskan om att ha staplade tårtor vilket jag tror är det du menar. Men vi kunde inte få staplad tårta pga att dom görs inte i Sverige. Någon kanske gör dessa men inte många. På en staplad tårta är det endast den översta tårtan som är riktigt, dom andra är fejktårtor. Så gör dom utomlands fick vi veta. Vi fastnade för tårtan som finns i mitt galleri fast vi ska ha andra blommor och i andra färger.
    Jag tror inte att det bara är den översta tårtan som går att äta, i alla fall inte enligt de tårt-tutorials jag har sett på youtube.com (ex.

). Ni kan ju alltid beställa enkla tårtor och sätta ihop själva.

• Blivandefrueriksson

Hela tårtan staplas som en äkta och även äts. men tror det är mest privat personer som gör det. Amrikansk tårta är det du menar väll?

En del privat personer som gör såna men kan ej tyvärr hjälpa dig hitta dem. De svenska konditorierna gör dem väll med men inte så vanligt. de får ju ha pinnar och skivor mellan för att de ska va stabila.

• MabCar
    Blivandefrueriksson skrev 2010-05-15 17:58:50 följande:
    Hela tårtan staplas som en äkta och även äts. men tror det är mest privat personer som gör det. Amrikansk tårta är det du menar väll? En del privat personer som gör såna men kan ej tyvärr hjälpa dig hitta dem. De svenska konditorierna gör dem väll med men inte så vanligt. de får ju ha pinnar och skivor mellan för att de ska va stabila.
    Ja, det är precis en sån tårta.

Man kanske kan bygga ställningen själv och konditorn gör tårtorna

• MabCar
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-05-15 16:43:49 följande:
    du måste göra ditt galleri synligt för att man ska kunna se det
    Nu ska det vara synligt
  • 080513 2

En staplad tårta är väldigt osvensk, trots alla tidningsbilder (som alltför ofta visar bilder på tårtor tillverkade i England & USA, trots att det finns duktiga tårtmakare här i Sverige) och dess ökad populäritet. Det är bara de senaste få åren att staplad tårtor (och tårtor täckt med annat än grädde eller marsipan) har börjat göra intrång här i Sverige. Det är ett hantverk att tillverka staplade tårtor och det är långt ifrån alla bagerier som gör dem då det krävs övning och kunskap (vad gäller just tårtdekoration så halkar Sverige 50 år bakom USA/England). Om man är okunnig vad gäller konstruktion av en sådan så påstår man att de understa våningarna är fejktårtor (sk "dummies på engelska/amerikanska).

Den tårtan som jag levererade nyss var staplad med 6 stycken våningar, och alla tårtor var äkta. Det krävdes 2 personer att bära den så tung den var!

Om man inte ska baka på riktigt smör är det lika bra att låta bli.
  • 0Maria0

Vi har beställt en liknande tårta som du har i galleriet - tre våningar, runda tårtor - och mig veterligen kommer alla att vara ätbara!

Vi kommer att beställa från Tårtrummet (bara att googla), hon finns i Arlöv utanför Malmö, om du råkar vara skåning!

• MabCar
    0Maria0 skrev 2010-05-15 18:15:47 följande:
    Vi har beställt en liknande tårta som du har i galleriet - tre våningar, runda tårtor - och mig veterligen kommer alla att vara ätbara! Vi kommer att beställa från Tårtrummet (bara att googla), hon finns i Arlöv utanför Malmö, om du råkar vara skåning!
    Tyvärr, bor i sthlm och bröllopet kommer att hålla ute på Ingarö. Jag får hålla tummarna att det går att fixa en sådan tårta i alla fall.
  • Tessthemess

Tårtor som staplas på det viset är ofta sk "Fruitcakes" (här i England iaf).
    Dom smakar verkligen illa men är tunga och superbra att dekorera.
    Tyvärr är det bara fint på utsidan. Inte så gott.

Jag har dock en vän (svensk) som gifte sig här i UK och lyckades bygga upp en liknande. Men då hade dom chokladkaka inuti (kompakt och tjock = stabil) om du förstår vad jag menar? Sedan satte dom ett lager glasyr över så att tårtan blev vit.

Men oftast är tårtor som ser ut på det viset du vill ha inte tårtor på det viset som vi svenskar är vana vid. Eller är det nån annan som vet om det går att göra?

Svar på tråden Det här med tårtor