Måste jag bjuda ALLA
Jag tänker precis som du... Vi har inte heller möjlighet att bjuda alla.
Men om jag var i din sits, vilket jag är, så skulle jag antingen bjuda båda eller skippa min kompis också.
Just det där med att inte bjuda partnern har jag lärt mig här på BT att det inte är OK.
Däremot så kanske partnern inte ändå skulle komma, trots att han är medbjuden?
Ibland kan jag dock undra varför det är så fel att inte bjuda partners till en vän (om man aldrig har träffat personen i fråga) men att det däremot är helt ok att tacka nej till en inbjudan. (Ja, jag veeet att dom inte kan hjälpa att dom blir bjudna och kanske inte kan gå. Men lika väl så har ju inte alla brudpar möjlighet att bjuda så många heller. Eller så vill man helt enkelt inte det).
När någon, som man aldrig träffat, skall komma före någon som man hellre skulle vilja ha med måste jag säga att det känns sådär. Tyvärr verkar det vara en väldigt rotad etikettsregel som "absolut inte" får brytas.
Kanske kan man komma runt problemet genom att du ringer din killkompis och berättar som det är att Ni har begränsat med både budget och gästantal och ta upp med honom hur viktigt det är för honom att hans partner kommer med.
Jag har själv varit på ca 3-4 bröllop utan min partner då han är kock och sällan får ledigt under helger. Då har jag tackat ja men sagt att han inte kommer med. Ingen har haft problem med det. Jag tycker som sagt att du skall ringa din vän.