Bjuda kompisens "on again-off again" pojkvän?
Min kompis har ett minst sagt struligt förhållande till sin pojkvän/ex-pojkvän. De har känt varandra i ca 1,5 år och under den tiden har de gjort slut minst 10 gånger för att sedan bli ihop igen och göra slut på nytt. Vissa gånger har min kompis sagt att det definitivt är slut, vissa gånger tar de bara en paus. De har flyttat ihop, flyttat isär, flyttat ihop igen etc.
Just nu är det slut mellan dem (ja, det är verkligen dagsnoteringar här). Vi ska precis skicka ut våra inbjudningar och frågan är om vi ska bjuda med hennes just nu ex-pojkvän också? De bor nu ihop fast de inte är tillsammans för tillfället och min kompis förväntar sig att han ska bli inbjuden som en vänlig gest från oss.
Varken jag eller min sambo är egentligen så förtjusta i den här killen - det är ingen vi skulle umgås med om det inte var för min kompis och vi vill egentligen inte bjuda honom om de inte är ett par, oavsett vad min kompis önskar. Dessutom är det ju också en ekonomisk fråga - varje gäst kostar ca 1500 kronor för oss. Min kompis har till och med frågat om hon får ta med sig någon annan än denne kille om de inte är ett par när vi gifter oss, men där säger jag definitivt nej.
Hur ska vi göra, bjuda honom "ifall de blir ihop igen" eller inte bjuda honom alls?