• BMTS

    Bjuda kompisens "on again-off again" pojkvän?

    Min kompis har ett minst sagt struligt förhållande till sin pojkvän/ex-pojkvän. De har känt varandra i ca 1,5 år och under den tiden har de gjort slut minst 10 gånger för att sedan bli ihop igen och göra slut på nytt. Vissa gånger har min kompis sagt att det definitivt är slut, vissa gånger tar de bara en paus. De har flyttat ihop, flyttat isär, flyttat ihop igen etc.

    Just nu är det slut mellan dem (ja, det är verkligen dagsnoteringar här). Vi ska precis skicka ut våra inbjudningar och frågan är om vi ska bjuda med hennes just nu ex-pojkvän också? De bor nu ihop fast de inte är tillsammans för tillfället och min kompis förväntar sig att han ska bli inbjuden som en vänlig gest från oss.

    Varken jag eller min sambo är egentligen så förtjusta i den här killen - det är ingen vi skulle umgås med om det inte var för min kompis och vi vill egentligen inte bjuda honom om de inte är ett par, oavsett vad min kompis önskar. Dessutom är det ju också en ekonomisk fråga - varje gäst kostar ca 1500 kronor för oss. Min kompis har till och med frågat om hon får ta med sig någon annan än denne kille om de inte är ett par när vi gifter oss, men där säger jag definitivt nej.

    Hur ska vi göra, bjuda honom "ifall de blir ihop igen" eller inte bjuda honom alls?

  • Svar på tråden Bjuda kompisens "on again-off again" pojkvän?
  • scarborough81

    Jag hade inte bjudit din kompis on-off boyfriend..  på det på skriver..
    Vi fick själva önskningar från sambons systerdotter om hennes nuvarande pojkvän, men vi hade redan bjudit in alla som vi ville ha där, de var inte ilag när inbjudningarna gick ut. Kan inte please folk hela tiden, någon gång måste man sätta ner foten och säga NEJ! Annars slutar det med att man har ca 20 gäster mer än vad man beräknat.
    Men du gör som du vill och vad ni känner för.. Men jag tycker inte det verkar seriöst direkt förhållandet.

  • svalövsbon

    eftersom hon är singel nu och han inte ingår i er bekantskapskrets, så hade jag bara bjudit henne, men jag hade skyndat mig att ringa och förklara det för henne INNAN de blir tillsammans igen, så det inte blir strul senare.

  • Moi mokulat

    nej absolut inte. Kanske hittar hon något nytt på bröllopet. Eller får en inblick i sitt eget liv.

  • Midvinterflicka

    Nej, jag tycker inte att ni ska bjuda honom av den anledningen att de inte är tillsammans när ni skickar ut inbjudningarna. Vill hon att han ska vara medbjuden frå hon väl anstränga sig att hålla sams med honom!

  • Skuggan

    Om det är slut mellan dem när ni skickar ut inbjudningarna så är ju valet enkelt. Ni kan ju inte bjuda med ett ex (även om ni anar att de kan bli tillsammans igen). Det blir ju lätt för er att förklara om inte annat. Så passa på att skicka ut korten nu när de inte är ett par så får ni fundera på hur ni hanterar om det ev blir tilsamans igen. Jag kan tycka att det för er är rimligt att sätta en "vi bjuder bara sambos" princip. (Beroende på hur ni gör med andra par förstås) Om det då är så att de är sambos vid bröllopet så får ni ta det om de inte är sambos så är principen tämligen enkel att motivera.

Svar på tråden Bjuda kompisens "on again-off again" pojkvän?