• miris

Förslag på kall förrätt?

Jag skulle behöva ha förslag på en kall förrätt som går att göra tidigare på dagen, stå kallt, och sedan ställas fram innan middagen. Bra om det är enkelt, så att man snabbt kan lägga upp det på tallrikarna mellan vigsel & middag. (vi har ca 90 gäster)

• Svar på tråden Förslag på kall förrätt?
  • uppochhoppa

en avokado och räksalsa!

Tärna avokado, mango, gurka (utan skal), kanske melon, ha i räkor och ev kräftstjärtar. Gör en "marinad" av citronjuice och lime att ha på, ha ev i ärtskott och koriander. Finsn lite olika varianter på tasteline.

Servera i glas med en toast till! (dvs endast en skiva skuret rostat bröd av valfri grovhet)

http://www.tasteline.com/Recept/Rakcocktail_med_mango_och_lime

Ta ett kliv mot dina mål! - uppochhoppa.se
  • prinsessanochjag

Såg på halv åtta hos mig igår. Hon gjorde gräslökspanacotta med löjrom, verkade vara jättegott och så lite ovanligt och lyxigt. Receptet finns nog på recept.nu

• Smiiilla

Jag hade gjort en garspacho (hur det nu stavas) Den ska ju vara så kall som möjligt. Servera den antingen vegetarisk eller med lite chilimarinerade räkor till. Det ffunkar ju även att hälla upp soppan i gals/skålar/tallrikar i förväg om du har plats i kylen. Räkorna kan du lägga i marinad och sen trä upp dem på små spett som sen bara kan läggas snyggt i soppan.
    Servera kanske med brödsticks med parmesan eller knäckesticks med god smak (finns att köpas färdiga)

Känns lyxigt och är väldigt gott!

Säg till om du vill ha fler tips (jobbar med mat)

• patrikoannika

Vi hade gubbröra på kavring. Garnerad med dill, citron och paprika. Jättefina färger och gott och enkelt.

• Peppo79

Vi tänkte ha en mingelbuffé soom förrätt (och sedan huvudrätten sittandes till bords) och då ska vi ha en medelhavsbuffé med minipajer, lite kryddiga korvar, parma skinka etc som vi kommer köpa i Kroatien när vi är där i sommar. Vi ska även köpa vårt röda vin där och en vinbonde. så det blir att ta med dunkarna :)

• Linfröt

Vi ska ha Gubbröra men istället för ansjovis ska vi ha kallrökt lax i. Till detta serveras

hårt tunnbröd.. Jag provade detta på några vänner som tyckte det var supergott.
    Går att förbereda en dag innan..

• Moi mokulat

Tänk på advokado blir brun.

Vi strök vår förrätt pga det

• Nordiskbrud

Jag har lite tips i min blogg på förrätter, kolla för lite tips
    Soppor är ju bra om ni vill att det ska stå kallt färdigt länge och sedan bara läggas upp. Röror etc tenderar att se trista ut och få en beläggning om de står färdiga några timmar. Några tips är gurksoppa eller avocadosoppa med örtolja och oststänger. Det är gott och kan stå kallt. Bara att "ösa" upp innan servering, ringla olja och lägga en stäng över tallriken. Gazpacho är ju en annan sommar förrätt som kan stå kallt och tillbehören färdighackade så det bara är att lägga upp vid servering.

Pannacttan är kanon och behöver bara garneras starx innan servering.

http://louisespis.blogspot.com/search/label/f%C3%B6rr%C3%A4tt

• Superstarfia

uppochhoppa skrev 2010-05-19 14:52:02 följande:
    en avokado och räksalsa!Tärna avokado, mango, gurka (utan skal), kanske melon, ha i räkor och ev kräftstjärtar. Gör en "marinad" av citronjuice och lime att ha på, ha ev i ärtskott och koriander. Finsn lite olika varianter på tasteline. Servera i glas med en toast till! (dvs endast en skiva skuret rostat bröd av valfri grovhet)www.tasteline.com/Recept/Rakcocktail_med_mang...

avocadon blir lätt brun om den får stå tyvär...

Vi kommer servera en gravad lax tartar med kapris i, sallad med lite sparris och en grön dillsalsa, som smakar som gravlaxsås..

• miris

Tack för alla tips! Jag läser, funderar, och "sparar". Får återkomma hit när vi måste ta ett beslut. :)

• Nordiskbrud

Å andra sidan förhindrar citronjuice att avocadon mörknar. Man kan också testa att lägga kärnan i, förhindrar att tex guacamole mörknar.

Tänkte inte så långt först men västerbottenpaj på en liten sallad, toppad med en klick crème fraiche, löjrom, hackad rödlök och lite dill är ju snyggt, enkelt, gott och kan stå kallt.

• flassan

supersuperenkelt och riktigt gott är ju mozarella som varvas med riktigt solmogna tomater och färsk basilika serveras med  parma (eller annan tufttorkad skinka) flingsalt och en fin olivolja

Går att lägga upp dagen innan timmar och med. fint att servera från stora fat som några går runt och bjuder på. Eller lägga upp på småfat till varochen från början

Svar på tråden Förslag på kall förrätt?