• lillael

Huvudbry, kompisar på fest samt vigsel men ej middag

Jag har lite huvudbry som ni kanske kan hjälpa mig med. Vi kommer ha vigseln kl 16 efter det middag med enbart familjen. Det är både en kostnads- och utrymmesfråga att vi vill ha det så.

Vi hoppas på att våra vänner vill komma på fest vid 21 tiden. Då hade vi tänkt bjuda på välkomstdrink, bröllopstårta. Dom som vill är även välkomna till vigseln.

Är det ok att ha ett sådant upplägg?
    De flesta bor i närheten, men det finns några långväga gäster på inbjudningslistan. Spontant känner jag att jag skulle vilja att de är med på middagen så att de inte blir lämnade. Problemet som då uppstår är att de närmsta vännerna inte är bjudna på middagen. Eller ska man strunta i att bjuda några vänner överhuvudtaget?

Och hur skriver man det på bästa sätt i en inbjudan?

• Svar på tråden Huvudbry, kompisar på fest samt vigsel men ej middag
  • Tessthemess

Just det upplägget är supervanligt här i Storbrittanien. Eller... det ÄR så dom gör här i GB samt på Irland. Inte alls fel att ha ett sådant upplägg.

Vi kommer också köra den varianten.

• Casmel

Helt spontant gillar jag inte den idén. Jag själv skulle undra hur man kan göra så om jag vart bjuden på ett sånt bröllop. Jag har aldrig hört talas om denna modellen på upplägg så jag skulle tycka att det skulle kännas väldigt konstigt att bara vara bjuden på vigseln och sen partaj på kvällen. Då skulle jag bättre kunna ta att vara med på vigseln bara men som sagt jag har aldrig hört talas om detta innan så jag har inte precis blivit kompis med tanken om du förstår vad jag menar

Men jag avslutar med att säga att alla får ju göra som dom vill så känns det rätt i hjärtat så kör på så om ni vill det!

Bröllop 17/7
  • Vinter10

Jag hade nog bara bjudit dem till själva bröllpsfesten då och inte till vigseln. Sedan kanske sagt i förbifarten att om de vill komma och kolla in vigseln på dagen så går det också bra. Det blir ju lite konstigt att "tvinga" dem att åka hem emellan eller åka någon annanstans och äta tills festen börjar.

• Sebastiána

Jag funderade på samma ett tag, men i så fall hade vi gjort som Vinter10 tipsade om.

• mrsJR

Min bror hade ett liknande upplägg som Vinter10 talar om och det funkade väldigt bra. De hade så många kompisar så det gick inte att bjuda alla (blev ändå 90 gäster) ,de bjöd då in dem till festen på kvällen men inte till själva vigseln. Tror de gjorde det via mejl för att hålla det enkelt. 

Jag håller med om att det skulle kännas konstigt att bjuda in till vigsel först och sen till festen, blir som att be de gästerna hålla sig undan några timmar. Gifter man sig i kyrkan är ju vigseln ändå öppen för alla och då kan ju festgästerna komma till vigseln om de vill utan särskild inbjudan.

• a n n a

Då vigseln är en öppen gudtjänst (om den hålls i kyrka) och vem som helst kan komma till den så är det ju egentligen inget problem vad gäller inbjudan.

Kanske ska ni fundera på att ändra om i dagsschemat och ta mingelfest direkt efter vigseln och sedan middag på kvällen med närmaste familjen?

Vi valde en variant av det upplägget. Hade vigsel för alla, därefter mingel och sedan middagsfest i form av en "öppen" middag där vi meddelande att vi på kvällen skulle äta på en namngiven restaurang och de som ville deltaga fick göra det till självkostnadspris.

Funkade kanon för oss och nästan alla våra gäster (bara ett par surminer, men de ville vi ändå helst slippa att se ;) ).

• soonAmrs

Vi kommer bara ha den närmaste familjen på middag och vännerna har vi bjudit på festen (skickade en liten festinbjudan) och sedan sagt att de självklart får närvara på vigseln oxå! Våra vänner har iallafall tagit det med glädje!!

• fibobs

a n n a skrev 2010-05-20 10:28:44 följande:
    Då vigseln är en öppen gudtjänst (om den hålls i kyrka) och vem som helst kan komma till den så är det ju egentligen inget problem vad gäller inbjudan.

Du tog ordern ur munnen på mig.

• machup

Jag tycker att ditt upplägg fungerar fint. Fundera bara själv på om du hade uppsakttat att nån vän till dig gjort samma sak, bjuda till festen men inte sittningen.
    Vi har bjudit vänner på själva festen och inte på sittningen, och de får även självklart komma på vigseln om de vill. De vi har bjudit bor dock i närheten.

• lillael

soonAmrs skrev 2010-05-20 10:46:21 följande:
    Vi kommer bara ha den närmaste familjen på middag och vännerna har vi bjudit på festen (skickade en liten festinbjudan) och sedan sagt att de självklart får närvara på vigseln oxå! Våra vänner har iallafall tagit det med glädje!!

Tack för era svar! Det här låter som bra lösning, så kommer vi nog att göra :)  Det är svårt med de långväga gästerna, men jag för överlämna valet till dom om de vill närvara eller inte. Jag hoppas att de blir glada för inbjudan även om de inte vill åka.

• KatjaB

jag skulle själv inte vilja det, jag vill kunna bjuda alla på allt. Men det där är ju olika, vet att vissa gjort sådär med jobbarkompisar. Att de fått komma till tårtan o festen. (o kyrkan om de vill)
    Se till att vara tydliga så att ingen missuppfattar och tror att de är bjudna till middag o allt, och önska er inga saker med tanke på att ni inte bjuder på allt. fick höra om några på jobbet som hade gift sig, bjudit bara till festen i diffus inbjudan o önskat sig pengar.. många hade köpt dyra kläder o presenter o kände sig lite blåsta på bröllopsfest)

• Flotten

jag är nog udda men jag tycker att det är en partydödare, jag hade hellre bjudit till fest en annan dag.

• Greeneyes

Vinter10 skrev 2010-05-20 09:34:06 följande:
    Jag hade nog bara bjudit dem till själva bröllpsfesten då och inte till vigseln. Sedan kanske sagt i förbifarten att om de vill komma och kolla in vigseln på dagen så går det också bra. Det blir ju lite konstigt att "tvinga" dem att åka hem emellan eller åka någon annanstans och äta tills festen börjar.

Detta är nog det bästa alternativet om du absolut måste ha så. Men jag håller med alla, att som gäst hade man nog tyckt det känts lite konstigt. Kan ni inte bara ha mingel med snitar och så efter vigseln, då blir det ju billigare? Och sen får alla som vill stanna o festa?

Flotten skrev 2010-05-20 23:18:14 följande:
    jag är nog udda men jag tycker att det är en partydödare, jag hade hellre bjudit till fest en annan dag.

Håller med, antingen middagen eller festen någon annan dag kanske blir bättre?

• Sebastiána

Det kan bli lite konstigt också... att det plötsligt kommer in en massa nytt folk. Vi funderade som sagt på det, men kommer nog inte att göra så. Om inte annat är det ju svårt att säga exakt när festen börjar. Man vet inte hur mycket tal och spex det blir. Tänk om ni bjuder in till fest kl.21 och så håller middagen på till 22?!

• lillael

Flotten skrev 2010-05-20 23:18:14 följande:

Jag hoppas på att det blir en partyhöjare och inte en dödare att vännerna kommer {#lang_emotions_sunny} Jag har varit på en del bröllop som totalt dör när bandet börjar spela och festen är tänkt att dra i gång efter en lång och utdragen middag. Vid elvatiden har alla i princip gått hem. Står en tapper skara på 10 pers som försöker hålla festen igång. Det är ett mardrömsscenario för mig om det skulle bli på det viset...

• Vinter10

Jag tycker absolut inte att det är konstigt om det kommer fler folk till festen. Bara roligt! Det som kändes skumt i originalupplägget var ju att det kändes som om folk blev lite tvingade att delta även på vigseln och i så fall hitta på något annat under dagen. Så länge man ger dem valmöjligheten att gå om de vill eller bara komma på festen så tycker inte jag att det känns konstigt.

Det enda är väl tidsangivelsen som någon skrev, kan vara knivigt att veta när middagen slutar, men det kan man säkerligen planera bort. Jag hade i alla fall känt mig hedrad över att bli bjuden till festen än att inte bli bjuden alls.

• lillael

Vinter 10: jag tar till mig dina positiva ord {#lang_emotions_laughing} !

• Greyhound

Det är ett jättebra upplägg tycker jag! Jag har själv varit på ett sådant bröllop och det var hur kul som helst för oss som kom senare. De som hade varit på middagen började ju bli lite trötta, medans vi var på partyhumör. Det var ordentligt liv och festen pågick långt efter att bröllopsparet stack! Har själv funderat på det upplägget, eftersom jag har många gamla vänner som skulle vara kul att bjuda (och som bor i närheten) men som jag annars inte ser så mycket. Med långväga gäster bjuder vi troligen inte alls eller till allt.

• Retrobohem

Åh vi har precis samma problem, min sambo är norsk och vi ska gifta oss i Norge, där gör de alltid så. Alla bröllop vi har varit på där har bara varit vigsel och fest för alla kompisar. På middagen har det bara varit familjen. Att sätta en tid tror jag itne är ett problem, då får man bara hålla den. Men problemet är ju att det känns lite ohyfsat att göra så i Sverige. Vi pratade då om att ha vigsel och middag för bara familjen och sen ha dunderfest för allihop. Men då blir den stora frågan för oss; vi ska var på en plats cirka 10 timmars bilväg, 1,5 h flygresa från Sthlm där jag kommer från. Vilken tid ska man starta festen? Om folk anländer dagen innan för att ha gott om tid, då vill man ju starta den tidigt kanske vid 16-17, men om de kommer samma dag vill man kanske avvakta till 18-19. Som sagt i Norge, och jag ser ju ovan även i ENgland, är detta ett vanligt tillvägagångssätt.

Svar på tråden Huvudbry, kompisar på fest samt vigsel men ej middag