• Jessica och Christian

    Vad ska jag skriva för Klädsel på inbjudan???

    sitter och funderar på vad det ska stå i inbjudan, och när jag blev klar så var det det här med Klädsel:


    vi vill ha en mysig vigsel/middag med inte allt för strikt klädkod, tex så vill vi att dem ska anstränga sig men dem ska inte behöva ha kavaj om dem inte vill dvs..


    vad kan man skriva för klädkod då? med ett kort sammanfattat ord..

  • Svar på tråden Vad ska jag skriva för Klädsel på inbjudan???
  • Superstarfia

    Det finns ju 4 officiella klädkoder som jag tycker man ska hålla sig till för att inte kollra till det för gästerna..

    Högtidsdräkt (frack, uniform eller folkdräkt)
    Smoking
    Mörk kostym
    Kavaj

    sen finns det en som är lite mer informell:
    Udda kavaj

    Om jag vore er skulle jag välja kavaj, eller udda kavaj..


  • Liina86

    Min syster var bjuden på ett bröllop där det stod "festligt" som klädkod. Dock ställde detta till en del huvudbry för gästerna och alla tolkade det olika men de flesta var väl åtminstone ganska finklädda vilket väl var tanken med den formuleringen

  • Superstarfia

     


    Liina86 skrev 2010-05-19 21:58:06 följande:
    Min syster var bjuden på ett bröllop där det stod "festligt" som klädkod. Dock ställde detta till en del huvudbry för gästerna och alla tolkade det olika men de flesta var väl åtminstone ganska finklädda vilket väl var tanken med den formuleringen

    Jag och mina vänner har aldrig pratat så mycket om vad man ska ha på sig som den gången vi fick ett inbjudningskort där det stod festfin. för festfin för mig var uppenbarligen inte samma sak som vissa andra gäster.....


  • Philippine

    Vi krånglade väl till det för gästerna då, för vi har skrivit 'festlig sommarfin klädsel'. {#lang_emotions_cool}


    Som tur är vet alla våra gäster vad vi kommer att ha för fest, hehe!

  • Sebastiána

    Kavaj är ju den minst formella klädkoden. Kör på den!

  • knyttan

    Så här tycker lilla jag: Klädkod är en service till sina gäster, så att de vet ungefär hur tjusiga eller vardagliga de andra kommer vara och kan klä sig utefter det om de tycker det är viktigt. Det är ABSOLUT INTE ett krav från värdparet. Så om ni skriver "Kavaj" som är den minst formella klädkoden, och i princip bara innebär att man tar på sig något annat än det man brukar ha på sig på jobbet, så innebär inte det att era gäster MÅSTE ha kavaj på sig, utan bara att det kan vara lämpligt att lämna gummistövlar och blåställ hemma. Att vissa mäniskor uppfattar en klädkod som något istil med Svea Rikes Grundlag, och att man kan bli steglad om man bryter mot den är en helt annan femma... så förmodligen kommer de flesta komma i kavaj ändå.


    Skriv inte (snälla snälla snälla) "festfin" "lagom tjusig" "sommarvacker" eller något annat, för det innebär ingen som helst hjälp till gästerna, bara huvudbry...

  • Påfågeln

    Hej! Jag gjorde en fuling nu och kopierade klädkoder från wiki.... :p Men hoppas att detta kan ge dig lite mer insikt i vad de olika klädkoderna innebär! Lycka till!


    Klädkoden anger ofta mannens aftonklädsel. Till varje nivå finns en kvinnlig motsvarighet.


    Högtidsdräkt (frack)

    Om högtidsdräkt är påbjuden kvällstid bär män frack. Kvinnor bär aftonklänning eller balklänning. I populär svensk klädkod saknas högtidsdräkt för dagsbruk. Internationellt används jackett istället för frack på dagen av män, vilket i enstaka fall kan förekomma även i Sverige.


    Det är även möjligt att bära hembygdsdräkt i festvariant. Militär personal (även pensionerad) kan bära sällskapsuniform i form av högtidsdräkt eller stor mässdräkt (den senare endast vid festsammankomster). Präster kan bära sin ämbetsdräkt.


    Termen civil högtidsdräkt innebär att uniformen är utesluten. Anges frack som klädsel är även hembygdsdräkt utesluten. Akademisk högtidsdräkt innebär frack med svart väst för herrar och svart långklänning för damer.


    Inom anglo-amerikansk etikett kallas högtidsdräkt för formell klädsel.


    Till högtidsdräkt kan normalt ordenstecken bäras, av den som har sådana. Ibland anges specifikt i klädangivelsen att eventuella ordenstecken skall bäras. Har man flera ordenstecken att välja mellan, brukar i första hand de bäras som på något sätt kan anses förknippat med den högtid som skall firas eller den institution som arrangerar festen.


     


    Smoking

    Kvällstid bär mannen smoking, medan kvinnan bär smokingklänning. Handskar används ej. I populär svensk klädkod saknas högtidsdräkt för dagsbruk. Internationellt används dagtid stressemann istället för smoking.


    Militär personal (även pensionerad) kan bära sällskapsuniform i form av sällskapsdräkt eller liten mässdräkt (den senare endast vid festsammankomster).


    Inom anglo-amerikansk etikett kallas smoking för halvformell klädsel.


    Mörk kostym

    Vid klädkoden mörk kostym påbjuds traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym. På senare tid används även svart kostym, viket traditionellt var reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång dräkt, klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång.


    Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym för informell klädsel.


    Kavaj

    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män kan det vara mörk kostym med färgad skjorta eller ljusa kostymer och kanske fluga istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång.


    Äldre klädkoder

    I gammaldags etikett användes termen mörk kostym för smoking, kavaj för mörk kostym samt kavajkostym, enkel kavaj eller udda kavaj för det som i dag kallas kavaj. Numera har såväl kungen som riksdagens talman klädkoden "mörk kostym" på sina bjudningskort när det faktiskt är mörk kostym som gäller. Den äldre terminologin har blivit mycket ovanlig, även om den kan förekomma i enstaka fall.


    Andra termer

    Förutom de etablerade klädkoderna finns ett antal mindre väldefinierade begrepp, som inte är allmänt vedertagagna och vars betydelse varierar.


    Udda kavaj betecknar i populär svensk klädkod oftast en kavaj som skiljer sig från byxorna i material och eller färg och är en fritidsklädsel av halvformell karaktär.


    Affärskostym är ingen definierad klädkod utan är en klädsel vars klädnivå är mellan mörk kostym och kavaj.


    Vårdad klädsel är ingen definierad klädkod. Normalt kan antas att kläderna inte skall vara trasiga, slitna eller smutsiga. Termen används ibland av krogar för att sortera gästerna. Helst bör den undvikas. Vad som är vårdad klädsel kan bero på sammanhanget och inkluderar tex blazer och chinos, kavaj, skjorta och jeans eller kavaj, tröja och jeans. Träningskläder, arbetskläder eller i övrigt alltför fritidsbetonade kläder eller skor bör undvikas. Män bör undvika kortbyxor.


    Familjehögtider

    Vid familjehögtider kan en klädkod användas precis som i andra sammanhang. Därutöver gäller följande vid bröllop och begravningar.


    Bröllop

    En viktig regel vid västerländska bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder, för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet.


    Oavsett bröllopets klädkod är det möjligt att använda hembygdsdräkt.

  • CE76

    Vi har civil högtidsdräkt på vårt bröllop, vilket mottagits med både bu och bä från gästerna, stor snackis i släkten bland de som inte har en frack så klart, och bland de vänner och släktingar som har frack är det idel bra kommentarer och de är glada att få använda sin fina klädsel. För oss, mig och min man, som arbetar i kostym/dräkt varje dag, känns det helt enkelt inte så himla festligt med mörk kostym faktiskt, och det har vui förstått upprör en del, men det är inte med avsikt att vara snobbig eller så, utan bara att vi vill ha en festlig tillställning och tt det höjer stämningen lite ytterligare när alla är så fina. Sen är det en bonus att man slipper blommiga knälånga bomullsklänningar (no offens) :) 

  • 5hjärtan

    Vi skrev "sommarklädd".


     


    Det spelar ingen roll vad vi skriver för klädkod till våra inbjudna gäster. En del kommer klädda i slitna jeans, flippflopp, skinväst och t-shirt med tryck även om det hade stått frack, några i klänning, shorts eller kavaj. Med andra ord spelar det ingen roll vad vi skriver.


    Så vi skrev sommarklädd och så får var och en bedömma vad det är. Vi ska inte ha något märkvärdiga kläder utan bara "uppklädda". Så gästerna får ha de kläder som de själv tycker passar till ett "hemma" bröllop med grillbuffe och lite trädgårdslekar som kubb mm.


    På ett dop så gick en i shorts i kyrkan (han var fadder, dessutom), andra flippflopp och slitna jeans mm. Inte uppklädd alls. Då insåg jag att släkten får jag på köpet likaså deras "ej passande kläder till speciella händelser" så "sommarklädd" fick det bli.

  • DaisyMom

    Vi skrev "sommarfin" på våra inbjudningskort, ska ha ett väldigt enkelt bröllop utomhus och har kontakt med de flesta inbjudna så dom vet ungefär stilen på bröllopet. Om det är någon som har frågat vad vi menar med sommarfin har jag sagt att de ska klä sig som om de skulle på en lite finare sommarfest.


Svar på tråden Vad ska jag skriva för Klädsel på inbjudan???