• Kerbaros

Thailand eller Vietnam

Jag och min m2b har suttit i ett antal veckor nu och letat efter den perfekta bröllopsresan. Nu har vi fastnat för antingen Thailand eller Vietnam.

Så för att göra det helt kort, vad rekomenderar ni? Thailand vs Vietnam?

• Svar på tråden Thailand eller Vietnam
  • Dejli

Det beror väl helt och hållet på vad ni är ute efter... Sol och bad, shopping, storstad, kultur... vad vill ni "profilera" resan med?

Jag har varit på båda ställena, och jag tyckte de var ganska olika trots allt... Vietnam var mer "äkta" och inte lika turistanpassat, och därmed också billigare... däremot så kände iaf jag en underton av bitterhet mot vita turister... vilket inte är så konstigt... vita män har hittills bara tagit med sig krig och bedrövelse till landet, och de har ännu inte riktigt lärt sig att utnyttja turisterna. Däremot otroligt vackert och vänliga människor trots allt. Att komma "hem" till Bangkok, där jag utgick ifrån, från HCMC (Saigon) var som natt och dag... Bangkok kändes som rena LUGNET jämfört med Ho Chi Minh City, det säger kanske en del om hur livligt det var, särskilt trafiken.

Thailand... turistvänligt, enkelt, fortfarande billigt även om priserna ökat ganska mkt på några år bara. Har aldrig besökt ställen som t ex Phuket, men skulle nog hålla mig därifrån oavsett, om jag itne var ute efter bekväm all inclusive med familjen. Åk någonstans dit inte ALLA andra befinner sig. Turisterna är nog svåra att komma ifrån om man väljer Thailand. Det är lätt att ta sig, man kan göra sig förstådd även om de inte pratar så bra engelska överallt etc...

Thailand är mer vana med turister, därmed är det också enklare för turister... Vietnam, mer orört men kräver lite mer ansträngningar från den resande...

• Kerbaros

Dejli skrev 2010-05-20 08:33:47 följande:
    Det beror väl helt och hållet på vad ni är ute efter... Sol och bad, shopping, storstad, kultur... vad vill ni "profilera" resan med?
    Ja det kanske man borde ha berättat :D Vi hade tänkt oss sol, bad och en del shopping, inte framförallt shopping men det vore tråkigt om det inte fanns någonting att göra =)

Vi är nog inte de typerna som vill lägga massor med tid på att försöka hitta på egna resmål utan vi vill gärna att det ska finnas en del färdiga utflykter som man kan åka till.
  • Dejli

Då är nog Thailand enklare och bekvämare. De är som sagt vana vid turister och vad de vill ha... Vietnam är ju inte lika exploaterat (vilket ju är skönt) men inte något land jag skulle åka till för en "bekväm" resa, dit åker man för att titta på saker lite mer tycker jag.

Man måste ju inte åka till t ex Phuket, det finns mycket trevligare ställen... nu har jag iofs inte varit i Phuket och har inget behov av det heller, men det finns ju mellanting. Koh Chang (ö nära Kambodja) är trevligt t ex. Var iaf när jag var där för ca 4-5 år sedan.

Svar på tråden Thailand eller Vietnam