• Elefteria

Vad ska man servera?

Hej!

Jag har börjat planera vårat bröllop lite smått och eftersom jag är en sådan överplaneringsmänniska har jag redan börjat fundera på menyn. Jag har vart på ett enda bröllop där vi endast fick tårta och kaffe. Men jag och min sambo har bestämt att vi vill bjuda på mat. Men vad ska man servera?

Jag funderar på om man kan ha någon smörgås eller något till förrätt, och kanske någon gratäng och något till varmrätt. Sedan köra direkt på bröllopstårtan till efterrätt. Vad tror ni? Något förslag på vad man kan ha på/till?

• Svar på tråden Vad ska man servera?
  • ada73

Vi kommer nog att bjuda på en välkomst drink först (päronkonjak med en piggelinglass i ) Sedan blir det Stek,potatis,sås,grönsaker,bröd.Tyckte det var enklast att räkna ut ca hur mycke man ska ha åt varje person ca 180-200 gr kött ca 200-250 gr potatis och såsen gör jag i överflöd eftersom det är vissa som typ dricker sås. Vi räknar dessa gr på alla vuxen som barn så är man säker på att det räcker

• Tessthemess

ada73 skrev 2010-05-23 14:20:01 följande:
    Vi kommer nog att bjuda på en välkomst drink först (päronkonjak med en piggelinglass i ) Sedan blir det Stek,potatis,sås,grönsaker,bröd.Tyckte det var enklast att räkna ut ca hur mycke man ska ha åt varje person ca 180-200 gr kött ca 200-250 gr potatis och såsen gör jag i överflöd eftersom det är vissa som typ dricker sås. Vi räknar dessa gr på alla vuxen som barn så är man säker på att det räcker

Låter supergott! Välkomstdrinken var smart!

• ada73

ja drinken är toppen man kan även ha en för barna med enbart fruktsoda

• Elefteria

Ja jag har också tänkt att man ska räkna en vuxenperson per person oavsett ålder. Eftersom barnen äter ju inte så mycket, men en del vuxna kanske äter mer än en person. Det är smart. Och välkomstdrinken var väldigt smart! 

Men vad kommer maten gå på ungiefär? Någon som har något pris mellan tummen och pekfingret på förrätt, varmrätt och tårta till 70 pers? Jag är verkligen helt lost. 

• Superstarfia

Först har vi mingel med champange och olika snittar som våra föräldrar och morföräldrar fixar..

Vi caterar maten från Sundsvalls bästa cateringfirma..

250kr för förätt och varmrätt.

mildgravad laxtartar serverad med grön sparris och dillsalsa till förätt

renrostbiff med timjanbakade rotfrukter, mandelpotatispuré och sås på rött vin, kalvfond, stjärnanis och gelé..

Tårta köper vi från en dam som är krym på att baka tårtor...

Svar på tråden Vad ska man servera?