• Summerblonde

Måste jag bjuda alla till möhippan?

Min syster ska gifta sig och jag håller i möhippan.
    Det jag hade tänkt var att enbart bjuda de vänner som hon har bjudit till bröllopet inkl systern tim M2B.

Men nu fick jag fråga av systern om hon ska säga till brödernas flickvänner (till M2B).
    Jag har ingen aning om hon umgås med dessa tjejer?
    Själva hippan är en liten mysig tillställning utan fylledrag utan mer en tjejdag, och då är det kanske mysigast att endast ha vännerna.

Men blir flickvännerna sura eller?
    Jag behöver all hjälp, har själv aldrig varit på möhippa/bröllop så jag famlar i blindo.

/summerblonde

• Svar på tråden Måste jag bjuda alla till möhippan?
  • Aleta

På alla de drygt 20 möhippor jag har varit med om så har det varit någon (som du) som har kontaktat alla bjudna kvinnliga gäster (och även andra uppenbara kompisar som inte är bjudna) och frågat om de vill vara med och ordna en möhippa för den blivande bruden.

Alla varken kan eller vill och då brukar man fråga om de bara vill vara med på det som ordnas.

Sedan träffas man ett par gånger och har mailkontakt där idéer bollas fram och tillbaka.

Jag tycker själv att ju fler desto roligare, dessutom blir det billigare för alla om man delar på kalaset.

Ingen av alla de möhippor jag har varit på har varit fylleslag eller förnedringar på sta'n eller gå ut på krogen. Alla har varit helt anpassade till bruden ifråga och hennes intressen. Det behöver inte bli dyrt, men personligt.

På min egen möhippa kom det massor med folk som inte var bjudna på bröllopet. Jag hade nästan bara släkt eftersom min släkt är så stor så hade vi inte råd att bjuda vänner. Ändå var det massor med folk engagerade i min möhippa, även killar (vilket det var förr i världen, då var det vänner som gällde inte tjejer och killar).

Jag tror inte att du förlorar på att ha många med som vill vara med, men det finns säkert andra här som inte vill ha några utomstående.

• Svanboet

Jag anser att en möhippa ordnas av vänner och då är det upp till vännerna att bestämma om de vill eller kan. Vill bruden att syskonens partners ska bjudas så hör med dem. Bara för att ni inte känner dem så betyder ju inte det att de ska lämnas utanför. Det händer ju också att brudar har fler än 1 möhippa...

• duckling

hej!

Om det gäller din systers "svägerskor", alltså flickvänner till hennes blivande mans bröder så tycker jag nog att de faktiskt kan bli inbjudna, de är ju lite mer "familj" än bara flickvänner till några avlägsna kompisar. Men kan du inte fråga lite diskret hur pass mycket din syster träffar de här tjejerna? Det borde kanske blivande mannens syster veta? En möhippa kan ju fakiskt vara ett tillfälle när man blir lite mer kompisar, speciellt innan ett bröllop och så länge som din syster inte tycker rent illa om de här tjejerna kan det ju vara en fin gest att de får vara med. Om de ska gifta in sig i samma släkt kommer de förmodligen ha mycket med varandra att göra i framtiden, förhoppningsvis.

Tycker du ska fråga lite diskret, både din syster och blivande makens syster. Lycka till med hippan, det finns massa bra trådar här på BT med tips och förslag hur man bäst ordnar en.

• Miss Biii

ja tycker alla som är bjudna på bröllopet ska bli bjudna till hippan. om man inte är så nära vän till bruden så kanske man väljer att avstå, men man blir ledsen om man inte blir bjuden men gärna vill gå...

• empa83

Är det systern ska gifta sig som vill ha med flickvännerna? då är det ju klart att de ska komma!

För min egen del kan jag säga att jag hoppas att långt ifrån alla som är bjudna på bröllopet kommer på hippan (vet att jag kommer få en) och jag hoppas absolut inte att min svägerska kommer, hon är lite konstig...

Känn av lite vad hon verkar vilja, hippan är ju ändå för henne och det viktigaste är att hon har roligt.

• Summerblonde

Tack för alla svar!

Jag hade inte tänkt på det på det sättet som ni beskriver utan mer att det enbart ska vara vännerna med.

Men nu har jag iaf bjudit flickvännerna.

tack alla!

• CeKe

Nu har jag inte läst de andra svaren... Men även om du bjuder in alla, så brukar det där ändå ge med sig. Alla kommer inte kunna va med, eller känner själv om de känner bruden så pass bra att de vill va med på hippan.

För min del hoppas jag att alla som vill får vara med, om någon av mina kära får för sig att fixa en hippa åt mig. Tjej som kille, ung som gammal, bara lusten att va med finns (med ung menar jag INTE barn, de får gärna stanna hemma för min del)

Men som sagt, ni får ju också känna efter hur mycket ni vill och kan, hur bruden är som person, vad ni tror hon skulle vilja etc. Det viktigaste är ju att det blir en mysig, rolig dag

Svar på tråden Måste jag bjuda alla till möhippan?