• vi är tre

dubbelnamn??

får jag och min sambo ha våra efternamn tillsammans. 
    jag tar hans och han tar mitt så båda får dubbelnamn. får man göra så?? eller får bara en av oss ta den andres namn. och hur gör man med vår dotter. hon hara bara mitt efternamn nu.

• Svar på tråden dubbelnamn??
  • rowan

Som jag minns det får du och din sambo ta båda era efternamn tillsammans, så länge ni båda väljer att ha dem i samma ordning. (DVS ni måste båda heta Y X, inte du X Y och han Y X.)

Jag vet inte vad som gäller för er dotter. Allt detta är enkelt att kolla på skatteverkets hemsida, och har du övriga frågor är de hjälpsamma på lokala skattekontoret.

Lycka till!

• Marjo

Nej, man kan inte ha samma dubbelnamn.. Hade man fått det hade vårt namnsproblem varit löst... :(

Om jag heter Andersson och min sambo Svensson så kan alltså inte båda ex. heta Lena Andersson Svensson och Peter Andersson Svensson.

Vad det gäller barn vet jag tyvärr inte.

• Sonja68

Nej, det är bara den ena som kan ta den andras namn.
    Min man tog t ex mitt efternamn som mellannamn, och då kunde jag inte ta hans.
    Våra barn hade sedan tidigare hans efternamn och mitt efternamn som mellannamn.
    Alltså heter jag t ex Anna Andersson, maken heter Axel Andersson Petterson och barnen heter Pluttarna Andersson Petterson.

• Sörön10

Tror man kan trixa lite faktiskt... Vet att folk lyckats med sånt. Nån har bytt innan vigsel osv.

Fortsätt leta, för jag tror det går att hitta kryphål! 

• fibobs

jag vet att man kan kan trixa....det finns kryphål. Men enklast att få det förklarat är att du ringer skatteverket.
    Man måste behålla sina namn vid vigseln och sedan kruxa efteråt. Men det går! RING SV!
    Lcyka till

Svar på tråden dubbelnamn??