• Dalkulla79

Brudbukett

Har någon nått tips på hur man kan komma lite billigare undan med brudbuketten, billigaste vi hittat som vi vill ha är 1300kr finns det billigare att hitta eller är det ett bra pris ???

• Svar på tråden Brudbukett
  • a n n a

Vi köpte brudbukett m tio röda rosor, två näbbuketter med 3 röda rosor vardera samt en solros att ställa på altaret för sammanlagt 750 kr. Så personligen anser jag att det är ett tokhögt pris du betalar, men det är kanske oxå en mer avancerad bukett än vad vi valde...

• Dalkulla79

a n n a skrev 2010-05-27 18:23:34 följande:
    Vi köpte brudbukett m tio röda rosor, två näbbuketter med 3 röda rosor vardera samt en solros att ställa på altaret för sammanlagt 750 kr. Så personligen anser jag att det är ett tokhögt pris du betalar, men det är kanske oxå en mer avancerad bukett än vad vi valde...

Men vart köpte du ditt någonstanns då för vi vill inte ha något avancerat

• Superstarfia

Jag får betala 1500kr för min med bara grand prix rosor några pärlor och lite guldband.. kommer ha ca 25-30 rosor i.

priset beror ju helt på vad man ska ha för blommor..

• a n n a

Jag bad om en enkel bukett m tio röda rosor bundet m band och behövde bara betala snittpriset för blommor. Det var i en blomsteraffär i Karlskrona, men det borde ju finnas liknande bra florister i andra städer :)

• M och D S

Vi har beställt en handbunden bukett med 15 champagnefärgade och gammelrosa rosor med lite murgröna och sidenband om stjälkarna och en coursage till min man och det kommer att kosta 650 kronor. Väldigt bra pris tycker jag! =)

• SophiaM

Jag är totalt jättedålig på att fixa med blommor, men idag gick jag förbi en bra torghandlare och köpte 10 kanonfina rosor, ett gäng cerisa gerbera och någonslags vit "bollblomma", gick hem och satte ihop, drog lite satinband runt stjälkarna och VIPS så hade jag min drömbukett. 140 kronor kostade den!

Alltså, om du inte känner att du måste ha det proffisionellt gjort så tycker jag absolut att du kan testa att sätta ihop något själv. Sanslöst mycket billigare och framförallt mer personligt!

• Jossebosse

Det priset du har fått är alla gånger på en bukett i hållare. Handbundna buketter brukar bli mycket billigare eftersom det i regel inte tar lika lång tid att göra.
    Mitt tips är att tala om för floristen hur mycket du vill lägga på blommorna så fixar h*n garanterat en kanonbukett åt dig för det priset. Och om dom fortfarande påstår att det ska kosta 1300 så tycker jag att du ska gå nån annanstans!

Att binda sin egen är inget jag skulle rekomendera om man inte har övat väldigt mycket och om man inta är så noga med hur det ser ut... 
    9 av 10 gånger är det bara dumsnålt.

• passionsblomman

Du skriver ingentng om var du bor eller vad det är du egentligen fårtt priseuppgiften för.

Det är undefär som att säga "är 2000 kr dyrt för en brudklänning"

Rosor kostar allt mellan 15 och ända uppåt 50 kr/st beroende på kvalité och dagspris plus var i landet du bor. Skåne och Småland har exempelvis oerhört mycket lägre blompriser generellt sett än tex Stockohlm och Norrland. Det har bla med fraktskostander, lokalhyror och annat att göra.

Om du ska ha 30 rosor som vardera kostar 35-40 kr (absolut inget ovanligt antal eller överpris på förbeställda rosor) såå hamnar ju bara blompriset på mellan 1000 och 1200 kr.

I Sthlm får du antagligen knappast någon bukett bunden i hållare för ett så lågt pris, de brukar snarare ligga mellan 1500 0ch 3000 beroende på blomval, storlek och hur arbetskrävande buketten i övrigt är.

Mina bästa budgettips är att ge floristen mycket frihet i blomval så ni kommer undan att förbeställa specifika sorter. Det är ettt fördyrande led, då floristen inte har något förhandlingsläge vid förbokning utan vackert får hosta upp vad odlarna kräver. Det rä inte ovanligt att en ros som till vardags kostar si kan dra iväg med en tia mer per blomma vid förbokningar. Det är inte floristens fel, kan inte göras något åt och det är heller inte hsos floristen som den större förtjänsten hamnar. (vtvärtom tycker många florister lite synd om bruden och lägger på mindre i påslag än man borde för egen del)

Allra billgast är att nöja sig med en bukett av vad som råkar finnas hemma i butiken dagen innan bröllopet, men då mister du ju alla möjligheter att önska.
    Säger du däremot att du vill ha röda rosor men att hon får ta de finastte hon hittar för dagen när hon handlar, ja då brukar det inte bli så farligt.

Svar på tråden Brudbukett