• Lucyfear

Får en vän viga oss?

Jag har googlat rätt mkt men inte lyckats hitta nåt bra svar på detta.. Vi vill att en kompis ska viga oss, borgligt alltså. 

Vet nån hur man går till väga med detta?

• Svar på tråden Får en vän viga oss?
  • BlackWIngedAngel

Det har blivit mycket svårare att bli godkänd som privatperson som borgerlig vigselförrättare. Det är länsstyrelsen som sköter det, men personen måste inom "sitt yrke eller på annat sätt vara representant för det allmänna, offentliga". Domare eller politiker är sådana personer.

• Aleta

Det är svårt att bli vigselförrättare så om er vän inte redan är det så tror jag inte att det går.

Ni kan ju göra en egen ceremoni och låta en riktig vigselförrättare ta hand om bara den lagliga delen medan er vän sköter allt som ni vill ska vara med.

• Lucyfear

Aleta: Jo det är nog så det får gå till. 

Men vår kära vän tänkte lösa detta eftersom han inte har "rätt" yrke, han ska kolla upp om han kan gå nån kurs..  :)

• miris

Det verkar inte vara så lätt att få viga även om man har rätt yrke. Vi vill ha en som är domare som vigt många par förut. Men nu efter nya regler så är det väldigt osäkert om hon får göra det. Hon har ansökt, men det dröjer med svaret.. Det lät som troligtvis inte.

• BlackWIngedAngel
    miris skrev 2010-05-27 20:29:34 följande:
    Det verkar inte vara så lätt att få viga även om man har rätt yrke. Vi vill ha en som är domare som vigt många par förut. Men nu efter nya regler så är det väldigt osäkert om hon får göra det. Hon har ansökt, men det dröjer med svaret.. Det lät som troligtvis inte.
    Oj. Visste att det hade blivit strikt och att den där kursen som Lucyfear nämnde så gott som garanterat inte finns, (om det inte finns någon väldigt ovanligt liten kommun som har brist, som jag inte vet om) men att en tidigare godkänd domare inte skulle få lov att viga längre, låter ju helt galet!
  • miris

Jag kan bara hålla med. Fattar inte varför hon inte skulle kunna få det. De vill väl helst se att de som är utsedda av Länsstyrelsen (de som står på kommunernas hemsidor) gör det. Men vet inte direkt varför. Domaren själv förstod ingenting! Men vi väntar ivrigt på svar. Hon skickade in ansökan i mars-april och vi gifter oss om 5,5 vecka! (fast vi har en godkänd backup)

• Blivande präst

I och med nya äktenskaplagen (som säkert heter något finare) togs vigselrätten för domare bort, då riksdagen inte ansåg att det var en uppgift för rättsväsendet.

• noisettekålan

Hej

Försökte få min advokat som vigselförrättre vilket tidigare har varit ok. Men med hänvisnign till nya lagen from 1 maj 2010 fick vi avslag på ansökan om särskilt tillstånd. Detta går heller ej att överklaga.

Jag kan skriva massa tråkiga meningar om hur besviken jag blev men fakut kvarstår..så det var bara att hitta en redan godkänd förrättare och betala några tusenlappar till denna främling för reseersättning och timersättning för cermonin osv.

Det är väl om er vän vill bli vigselförrättare "på heltid" som han måste gå en utbildning och sedan då stå till som det heter - allmänhetens förfogande- .

Om han/hon vill det.. Önskar i alla fall Lycka till!

• Jeez

Anledning till att de är restriktiva är att de måste kunna vara säkra på att den som är vigselförrättare gör rätt och vet alla regler. Att utse enskilda för enstaka tillfällen är således ineffektivt för dem och svåröverskådligt om alla gör som de ska...

Svar på tråden Får en vän viga oss?