• cilia100

Rosor??

Behöver rådfråga, ska binda min bukett med rak hållare och vill ha en ljust,ljust rosa ros,förslag på fina?Tycker att det är svårt att veta vad jag ska välja.Kan köpa in via partihallarna därför vill jag inte köpa hos florist.

• Svar på tråden Rosor??
  • Rosvägen

20th century fox skrev 2010-05-30 23:34:50 följande:
    sweet avalanche

Den är oslagbart vacker!!
    Använder den också i buketten!

• passionsblomman

Sweet Akito är en annan fin sort. En lite mer "genomskinlig" och mycket skir rosa ton, mindre blomhuvud och nog lite mer lättstucken än den stora och maffiga Sweet Avalanche. Båda två hör till mina favoriter, men har ganska olika karaktär. Sweet Avalanche är mer "gräddig" och gammeldags i sitt uttryck.

• cilia100

Tack,ska kolla dessa.Vet ni någon sida på nätet som har bilder på detta?Någon ros sida typ??

• passionsblomman

cilia100 skrev 2010-06-01 20:47:31 följande:
    Tack,ska kolla dessa.Vet ni någon sida på nätet som har bilder på detta?Någon ros sida typ??

Kolla i min presentation, där ligger ett par länkar som kanske kan ge någon träff.
    Jag minns inte om jag har Sweet Avalanche i galleriet också, eller om det bara är Avalanche som ligger där. Kika!

• Steven och Johanna

Heaven är fin!

• cilia100

Var och kollade idag,dom hade inte sweet akito där,bara avalanche. Den blir för "gul" i tonen. Och Akito tyckte inte han om,den var ful som han sa... Var platt i formen men tonen låg bra för jag förklarade genom att visa på pioner som fanns men iom att vi ska gifta oss den 28/8 så var det inte troligt att det gick att få tag på pioner. För det är min absoluta favorit,Sarah B. Det är den tonen jag är ute efter, babyrosa. Han sa att veckan innan bröllopet så visste dom ifall det gick att lösa pioner. Som om jag skulle ha nerver för det...  Så nu vet jag inte mer än jag visste tidigare idag,men jag har fått tag på en bukett hållare och lite annat...

• 20th century fox
    cilia100 skrev 2010-06-03 21:22:19 följande:
    Var och kollade idag,dom hade inte sweet akito där,bara avalanche. Den blir för "gul" i tonen. Och Akito tyckte inte han om,den var ful som han sa... Var platt i formen men tonen låg bra för jag förklarade genom att visa på pioner som fanns men iom att vi ska gifta oss den 28/8 så var det inte troligt att det gick att få tag på pioner. För det är min absoluta favorit,Sarah B. Det är den tonen jag är ute efter, babyrosa. Han sa att veckan innan bröllopet så visste dom ifall det gick att lösa pioner. Som om jag skulle ha nerver för det...  Så nu vet jag inte mer än jag visste tidigare idag,men jag har fått tag på en bukett hållare och lite annat...
    avalanche är vit/creme färgad ros...sweet avalanche är jättefin pastellrosa ros så då var det nog vanlig avalanche du tittade på.
  • cilia100

Har nu varit runt och frågat lite, fick förslag att ta titanic.Enligt honom den vackraste ros som finns. Men har ju fortfarande inte fått se den och han har inga möjligheter att ta hem den då dom ska stänga för sommaren.Öppnar samma vecka vi ska gifta oss och om jag best på mån så löser han det. Kostar ca 10:-,låter extremt billigt??!!

• passionsblomman

Titanic är jättefin. En stor ecuadorros, som där jag jobbat förr kostat runt 35 kr/st, så 10 kr/st låter helt fel. Det kostar ju för tusan mer för mig hos grossisten!
    Eller vänta nu, du ska alltså köpa direkt av grossist? Isåfall kan priset kanske stämma, fast så billiga brukar de inte vara faktiskt. och för övrigt så tycker jag grossistpriserna kan få vara lie yrkesskyddade så här mitt på nätet. Även om man får handla i det ledet utan att vara företagare (vilket egentligen är olagligt) så kan man ju ligga lågt med vad partipriserna ligger på för branschfolket menar jag.

• cilia100

Fast detta var inte via en grossist.Detta var en blombutik. Tycker att det låter väldigt lite och blev fundersam.

• cilia100

Vad menas med ecuador ros? och 80 var det minsta dom tog hem till mig.

• cilia100

Sedan var jag på ett annat ställe och kollade sweet avalanche igen,den är inte så pastellig som jag vill ha,dessa hade ett gulgrönt stick i det yttre bladen.Men väldigt fin i formen.Är Titanic smalare eller ungefär samma i formen?

• passionsblomman

Ja, alltså, du går till "cut flowers" , väljer rosa ruta i färgpaletten, skriver in rose under common name eller rosa under latin name och då kommer det upp ett gäng. Eller låt bli att välja färg och kolla alla de närmare 400 sorterna...

• cilia100

Tack,har kollat där nu och det finns massor. Blev lite konfunderad och funderar på om det verkligen kan vara rätt pris han så.Vet inte om jag vågar ha is i magen till att best blommor samma vecka... Får fundera.Tack så hemskt mycket för hjälpen!!

• passionsblomman

Ja har han råd att ge bort blommorna utan egen förtjänst så...men annars brukar inköpspriset som sagt ligga en bra bit över det för floristen.

Men men, viktigast nu är ju att du hittar rätt färgton och en ros som stämmer med det. Själv begriper jag inte vad det skulle vara för fel på Sweet Akito...
    Tycker förövrigt att man som yrkeskunnig kan hålla sig till att beskriva de olika blommornas egenskaper utan att pracka på kunden sina egna högst subjektiva "den är ful" och liknande. Varje blomma har sitt sammanhang och blir vacker där rätt person gjort den rättvisa.
    Att berätta om egna favoriter är ju däremot naturligt, då faoriterna oftast blivit det pga olika goda egenskaper.

Att det är vissa av de yttre kronbladen som slår i grönt är helt naturligt och det gäller i stort sett alla blommor. Det beror på att det är de som är ytterst och täcker knoppen tills den slår ut. De bladen plockar man enkelt bort.

Svar på tråden Rosor??