• MabCar

    Vems namn först?

    Hej,


     


    Tänkte börjar skriva adresserna på kuverten men.....


    1. Om jag skickar inbjudan till min bror och hans sambo, vems namn ska stå först?


    2. Om paret ej bor ihop kan man skicka en inbjudan?


     


     

  • Svar på tråden Vems namn först?
  • Martinaa

    Jag gjorde så att jag skrev namnet på den jag främst bjuder och sedan den respektives namn efter. Om vi kände båda så vi bjöd båda skrev jag killens namn först.


    Om de inte bor ihop skriver du bådas namn och skickar till den du bjuder i första hand.


  • Julibrud och nästan 30

    1.Jag skrev först min bror sen flickväns namn och på inbjudningar till vänner min väns namn först sen sambo/make/makas namn.Personen som stog  mej närmast skrev jag först på kuvertet.


    2. Jo absolut kan du skicka inbjudan till ett par som inte bor ihop min bror är ett sådant "fall" :)


     

  • MabCar

    Tack, nu vet jag hur jag ska göra

  • Maxiander

    och känner närmast. Till tomårsbarn som bor hemmaoch/eller själva skickar vi en egen inbjudan med deras namn. Vi fick bara plats med ett efternamn, annars hade vi tagit bådas


     


    .www.maxiander.se

  • Lundapågen

    Om du vill följa etikett, så gör du följande. Antag att din bror heter Johan Andersson, då skriver du till Familjen (Fam.) Johan Andersson. Problem solved. :=)

  • ClaraH

    Jag skriver alltid kvinnans namn först när jag tänker efter, men har inte ett "genomtänkt" skäl...

  • SandraMT

    Jag brukar alltid skriva i bokstavsordning. Tex. Axel och Sandra, Stefan och Tove, Josefin och Lars.


    Bröllop 101204
  • Påfågeln

    Jag tror att ettiketen är att man alltid skriver kvinnans namn först. Om det är två kvinnor eller två män så skriver man i bokstavsordning.

  • Midvinterflicka

    Jag har hört samma som Påfågeln, kvinnans namn först enligt etikettsreglerna.

  • Lundapågen

    På själva kortet ja. Var det inte hur det skulle adresseras som var frågan? På kuvertet skriver man nämligen till mannens familj. Skall man vara riktigt hård, så gäller det bara om paret som bjuds är gifta, annars är det som du säger att man skriver hennes namn, följt av mannens.


    Midvinterflicka skrev 2010-06-02 15:41:21 följande:
    Jag har hört samma som Påfågeln, kvinnans namn först enligt etikettsreglerna.
Svar på tråden Vems namn först?