• Greeneyes

Pion i buketten??? nån blomkunnig?

Hej!

Jag har blivit förälskad i pioner, och skulle vilja ha rosa sådana i buketten (tillsammans med rosor). Men då jag är totalt okunnig vad gäller blommor så skulle jag bli jätteglad om någon kan komma med tips, tänkvärt eller varningar om denna blomsort!! Är det någon speciell sort man ska välja?

vi gifter oss i maj i Skottland, så det borde ju vara säsong då vad jag förstått!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Pion i buketten??? nån blomkunnig?
  • jaao

Jag är inte blomkunnig men jag hade en pionbukett Finns bild i mitt galleri.

• Greeneyes

Fiin! Riktigt snyggt till era kläder, kul att ni dessutom bröt lite mot traditionerna med era kläder tycker jag!

• jaao

Tack så mycket :) Vi ville inte klä ut oss utan bara upp oss ;)

Buketten är nästan vackrare nu såhär 5dagar senare :)

• passionsblomman

Pioner har högsäsong i maj, så det blir utmärkt. Vilken sort du ska ha styrs av vad det är för färger du är ute efter. Din florist kommer att hjälpa dig där, det är jag säker på.

• Jessika81

Det finns många olika sorters pioner? För de svenska pionerna har ju inte börjat blomma än ju. Finns det någon tidig sorts pioner (vita) som man kan ha i en svensk trädgård?

• Kiviksbrud

Jag tycker också att pioner är jättefint! Helt klart en av mina favoriter. Något som jag däremot märkte för ett par veckor sen när jag köpte en vanlig bukett hem med pioner är att de slår ut mycket under bara en dag och då blir de väldigt stora.

• passionsblomman

Jessika81 skrev 2010-06-02 13:22:43 följande:
    Det finns många olika sorters pioner? För de svenska pionerna har ju inte börjat blomma än ju. Finns det någon tidig sorts pioner (vita) som man kan ha i en svensk trädgård?

Nu pratar vi om lite olika saker här. Det är en sak att beställa en brudbukett hos florist. Då är det odlade snittblommor man talar om och deras säsong är inte samma som det som är i trädgårdarna.

I Svenska trädgårdar söderöver-som där jag bor, är det snart dags för Pionerna att slå ut, men eet finns som sagt olika sorter osnm har lite olika blomningstid. Precis som med roror och mycket annat. Vill man ha något i sin trädgård som blommar en viss tid, bör man gå till en lokal handelsträdgård som hjälper en både att reda ut vilken växtzon man bor i och vad som kan vara lämpligt att plantera där.
    Det finns mycket vackra vita Pioner att plantera i trädgården.

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/2009/bli-forford-av-pioner/index.xml

Ett exempel på allt som finns att läsa om Pioner.

Observera att det inte är säkert att samma blommor finns i snittodling som i trädgårdssortimentet. Det är ibland olika egenskaper man är ute efter i de olika sammanhangen, vilket avgör vad man satsar på.

• Greeneyes

Passionsblomman: tack för dina utförliga svar Problemet är att jag ska gifta mig i Skottland, och de jag pratat med verkar inte så himla kunniga... Så jag tänkte att om jag garderar mig med så mycket detaljer som möjligt, så kanske det är troligare att det löser sig
    Jag vill ha en ljusrosa pion, tänkte kombinera med större ljusrosa/offwhite rosor. Den ska vara tät o se ut som en boll, men inte vara större än rosorna... Har du nåt förslag?

• Millanita

Pioner är jättevackra, ville också ha det tillsammans med vendela rosor men min florist avrådde mig faktiskt efter dom tydligen blir bruna och fula snabbt. Men det kanske är skillnad på juli och maj/juni...Det blir nog iaf väldigt vackert. Det beror väl mest hur länge du tänkt ha den och visa den...

• passionsblomman

Pionen Sarah Bernard ihop med någon av rosorna Faith, Sweet Avalanche eller den mer cremvita Denise eller Marussja borde alla fungera bra. Det är allesammans stora maffiga rosor vilket jag tycker behövs för att matcha Pionerna.

• Greeneyes

passionsblomman skrev 2010-06-02 15:21:21 följande:
    Pionen Sarah Bernard ihop med någon av rosorna Faith, Sweet Avalanche eller den mer cremvita Denise eller Marussja borde alla fungera bra. Det är allesammans stora maffiga rosor vilket jag tycker behövs för att matcha Pionerna.

Tack, du är bäst!!! Ska skriva ner det på en gång! Precis de rosorna jag kikat på, speciellt Sweet Avalanche *love*. Tack för din hjälp!!

• passionsblomman

Greeneyes skrev 2010-06-03 08:53:04 följande:
      Tack, du är bäst!!! Ska skriva ner det på en gång! Precis de rosorna jag kikat på, speciellt Sweet Avalanche *love*. Tack för din hjälp!!

Varsågod. Hoppas du får bra hjälp på plats!

• Moi mokulat

Jag vill ha pioner, men min syster är florist.
    Som andra säger de är finast i maj juni. Går att får tag i senare med men det kostar.
    De är väldigt svåra. Antingen är de knopp eller stor blomma. Går sönder lätt och blir fula.

jag tycker du ska gå in till dem som du vill ska göra din bukett och prata om det ens kan få tag i dem.

• HelenaO

Jag hade 2 olika sortes rosa pinoer i min bukett, rosen Avalanche, lila hortensia och murgröna. En helt underbar bukett som var stårlande vacker i 3 dagar! Fick massa fina kommentarer om buketten, pionerna höll sig superbra! Gifte mig 22/5, bild på bukettens finns i mitt galleri.

• DaisyMom

Har lagt upp i mitt galleri en bild på min bukett som innehåller pioner, kvistrosor, törnrosas kjortel (osäker på stavning...), blåbärsris, daggkåpa och lite annat smått och gott...

• Vi 2010

Jag gifte mig i lördags och hade en helt underbar bukett. Vita pioner. creme/champangefärgade rosor lite "kvist"rosor som hade en svag rosa ton samt liljekonvalj. Det gröna runt beuketten bestod av blåbärsris amt vi hade satt i 2 st snäckskla med pärlor i den var bara så romantisk och alldeles underbar.

• Greeneyes

HelenaO & Daisymom: fina buketter

Vi 2010: Låter fint - kan du lägga upp bild på buketten?

• wiicky
    Vi 2010 skrev 2010-06-23 10:50:59 följande:
    Bild finns i galleriet.
    Du måste göra galleriet synligt
Svar på tråden Pion i buketten??? nån blomkunnig?