Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Pion i buketten??? nån blomkunnig?

Pioner har högsäsong i maj, så det blir utmärkt. Vilken sort du ska ha styrs av vad det är för färger du är ute efter. Din florist kommer att hjälpa dig där, det är jag säker på.

• passionsblomman

Jessika81 skrev 2010-06-02 13:22:43 följande:
    Det finns många olika sorters pioner? För de svenska pionerna har ju inte börjat blomma än ju. Finns det någon tidig sorts pioner (vita) som man kan ha i en svensk trädgård?

Nu pratar vi om lite olika saker här. Det är en sak att beställa en brudbukett hos florist. Då är det odlade snittblommor man talar om och deras säsong är inte samma som det som är i trädgårdarna.

I Svenska trädgårdar söderöver-som där jag bor, är det snart dags för Pionerna att slå ut, men eet finns som sagt olika sorter osnm har lite olika blomningstid. Precis som med roror och mycket annat. Vill man ha något i sin trädgård som blommar en viss tid, bör man gå till en lokal handelsträdgård som hjälper en både att reda ut vilken växtzon man bor i och vad som kan vara lämpligt att plantera där.
    Det finns mycket vackra vita Pioner att plantera i trädgården.

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/2009/bli-forford-av-pioner/index.xml

Ett exempel på allt som finns att läsa om Pioner.

Observera att det inte är säkert att samma blommor finns i snittodling som i trädgårdssortimentet. Det är ibland olika egenskaper man är ute efter i de olika sammanhangen, vilket avgör vad man satsar på.

• passionsblomman

Pionen Sarah Bernard ihop med någon av rosorna Faith, Sweet Avalanche eller den mer cremvita Denise eller Marussja borde alla fungera bra. Det är allesammans stora maffiga rosor vilket jag tycker behövs för att matcha Pionerna.

• passionsblomman

Greeneyes skrev 2010-06-03 08:53:04 följande:
      Tack, du är bäst!!! Ska skriva ner det på en gång! Precis de rosorna jag kikat på, speciellt Sweet Avalanche *love*. Tack för din hjälp!!

Varsågod. Hoppas du får bra hjälp på plats!

Svar på tråden Pion i buketten??? nån blomkunnig?