• BrasilianskBrud

Etikettregler

Jag är brasiliansk och ska gifta mig med en svensk i Sverige. Jag vet lite om vad är rätt och vad är inte här. 

Min fästman och jag har inte mycket pengar, men han vill inbjuda några vänner. Det går lite dyrt att anställa servitörer och sådana. Är det klumpigt/ grov att har en buffé där man servera själv? Jag tänker att har en catering, för koka själv är för jobbigt. 

Tack om ni kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Etikettregler
  • sandralainen

Det går absolut att ha buffé. kanske att man har en servetris som kan duka undan efter gästerna och ställa fram buff+ematen. Ta själv är inga problem men jag skulle inte vilja att mina gäster behövde duka undan och diska efter sig.

• Aleta

Jag har varit på många bröllop med buffé, det går jättebra,

Ett tips är att anlita några ungdomar om man inte har råd med personal. Det är bra att ha någon som fyller på maten om det behövs och som ställer undan den också. 

Vi ordnar stora fester lite då och då, så våra gäster är vana vid våra arrangemang. För att inte ruinera oss så ber vi alltid folk om hjälp. Våra gäster fick alltså ta sin egen tallrik och ställa i en back när vi hade ätit klart. Det gick fort och smidigt. Vi hade hyrt porslinet och då ingick diskning, så vi lämnade tillbaka det odiskat.

Allting går om man vill och är tydlig. Är det ett frackbröllop så förväntar man sig som gäst att det är finare. Har man det enklare så kan det framgå genom t ex klädkod och hur inbjudan ser ut, den speglar lite hur festen ska bli.

• FruHassel

Har man ett gymnasium i närheten där det finns en kocklinje så är det ju ett utmärkt tillfälle för eleverna att tjäna en liten peng till klassen och de har ju dessutom kunskap om hygien osv. vid buffé...

• Javah

Buffé funkar bra det Tror det är ganska vanligt att man har det.

• JustMeAndMyLove

Vi ska ha buffé :) Då vet man att alla får något de tycker om och vi tycker det är lite mysigt att alla får kliva upp och röra sig och prata med andra än de placerats bredvid!

Det är väldigt vanligt med buffé som jag förstått här i Sverige!

Svar på tråden Etikettregler