• mountainleaf

Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa

Hej,

Min svåger ställde mig i en sits där han frågade om några kompisar till min sambo som han tyckte kunde komma på svensexan. Till saken hör att de inte är bjudna på bröllopet. Detsamma gäller för mig: kan jag bjuda andra också som inte är bjudna på bröllopet eller blir de sura om de inte får komma på bröllopet då?
    Annars blir min möhippa väldigt liten...för jag har inte så många vänner som ska komma på bröllopet.

Så, SKA/KAN man bjuda "utomstående" på svensexan/möhippan eller blir det fel?

• Svar på tråden Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa
  • minimis

Jag har hört om olika scenarion. Men är dte inte många vänner som kommer på bröllopet så kan man ju iaf bjuda dem på möhippa etc, då får de ta ställning själva! Jag hade gärna gått på möhippa! Om det fanns rimliga skäl till att jag inte var bjuden till bröllopet vill säga :)

• Tokstolla

Min sambo var bjuden till en svensexa en gång. men ej bröllopet- kändes skitskumt!!!

• a n n a

på mina möhippor (ja, jag har gift mig två gånger :D) så har det varit folk som inte varit bjudna till bröllopet som varit m o firat mig - såg det inte alls som ett problem, tvärtom bara kul att de "tycker om mig trots att jag inte bjudit dem" :D

• minimis

Jag som gäst/inte gäst på bröllopet förstår att brudparet måste dra en gräns någonstans (oftast) är det då en "festkompis" t.ex. så förstår jag om jag inte är bjuden på bröllopet, men jag är ju gärna med o firar möhippa för det!

• Sebastiána

Möhippa och svensexa är ju ett sätt för vänner, bekanta och släktingar att hylla bruden respektive brudgummen så varför skulle de inte få göra det? Om din sambos kompisar vill fira din sambo och det faktum att han ska gifta sig så låt dem göra det.

• mountainleaf

Okej, då har vi nog bestämt oss!
    Han (svågern) får bjuda med sig några till. Hans argument var att det blir ju roligare om man är flera och sen är man fler som ska dela på kostnaden...

Hur ska jag lägga fram lite fint till sambon/tärnorna om vilka jag vill ha på möhippan?

Jag får klura på det!
    Tack snälla!

• giz83

hej TF jag tycker inte att det är något konstigt alls att bjuda vänner som inte är bjudna på bröllopet på möhippa/svensexa. kan ju vara för att vi har gjort det klart för alla vänner att vi inte har råd att bjuda alla kompisar även om vi skulle vilja det...vi kommer att ha en fest för vänner efter bröllopet så då får de komma o fira oss då...

och vad gäller hur man ska framföra vilka man skulle vilja ha med så har jag (det kopntrollfreak som jag är) gett min tärna en lista med namn o telnr till de jag vill ha med...sen är det ju upp till henne att ringa de...=) och hon bad iof också om en lista på de som jag ville ha med...=)

• minimis

mountainleaf skrev 2010-06-03 09:50:08 följande:
    Okej, då har vi nog bestämt oss!Han (svågern) får bjuda med sig några till. Hans argument var att det blir ju roligare om man är flera och sen är man fler som ska dela på kostnaden...Hur ska jag lägga fram lite fint till sambon/tärnorna om vilka jag vill ha på möhippan?Jag får klura på det!Tack snälla!

Jag kan bara tala för mig själv, men jag känner att det inte är upp till mig att bestämma vilka som ska vara med på min möhippa. Det ordnas i huvudsak av min tärna och det är upp till henne att bestämma, sen om hon frågar mig så är det ju en annan femma!
    Jag ser möhippa som ett sätt att "ära" bruden och då får man ta vad man får helt enkelt!

• Sebastiána
    minimis skrev 2010-06-03 10:26:10 följande:
      Jag kan bara tala för mig själv, men jag känner att det inte är upp till mig att bestämma vilka som ska vara med på min möhippa. Det ordnas i huvudsak av min tärna och det är upp till henne att bestämma, sen om hon frågar mig så är det ju en annan femma! Jag ser möhippa som ett sätt att "ära" bruden och då får man ta vad man får helt enkelt!
    Precis! Jag tycker inte man ska lägga sig i över huvud taget. Jag skulle aldrig drömma om att ens ge en lista till tärna eller någon väninna. Det skulle ju verkligen bli som att antyda att jag tycker att de ska ordna en hippa till mig. Nej, som vanligt får de som vill fira mig luska ut gästernas namn genom att fråga brudgummen (eller toasmastern som kommer att ha samtligas namn och telefonnummer).
Svar på tråden Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa