• Dejli

Besviken på vänner

Det här är nog mest en en gnälltråd känner jag, så varning för gnäll...

På gymnasiet (ca 5 år sedan) var vi ett gäng tjejer om 7-8 st som umgicks hela tiden. Vi var nära vänner, även om alla hade de som man var mer eller mindre vän med såklart. Efter gymnasiet bodde några kvar och vi andra spreds i landet pga studier etc.

Jag har alltid varit bra på att höra av mig till folk, och de andra har inte varit det. Så har det bara varit, och jag har accepterat det även om kontakten blivit mer sporadisk på sista tiden. Vi har dock setts nästan en gång om året för en reunion, vilket varit jättetrevligt och "precis som förr" förutom att de flesta skaffat respektive och sådär.

I september gifte sig en av tjejerna, och jag var den enda i gänget som inte var bjuden. Det kändes iofs lite konstigt, men jag hade inte heller bjudit den här tjejen som gifte sig då vi var de som hade minst kontakt även när vi gick i skolan ihop. Inget jag sörjde alls, även om man såklart kände sig lite exkluderad, och de andra hade tyckt det var lite konstigt att alla utom jag var bjudna. Men som sagt, inte hela världen för mig alls.

I sommar gifter sig en av de andra tjejerna, och det bröllopet är jag bjuden på (även om jag tyvärr redan var uppbokad och ej har möjlighet att gå). Möhippan var det dock ingen som informerade mig om, trots att gästlistan låg öppen för de inbjudna på Facebook. Det var lätt att se att jag var bjuden.

Tycker det är jättetråkigt att ingen ens hört av sig och undrat om jag skulle dit. Den anordnades av några jag inte känner själv, men åtminstone hälften räknar jag som "goda vänner" (åtminstone under skoltiden) och eftersom jag var bjuden på bröllopet känns det jättemärkligt att ingen nämnt något för mig för att höra om jag vill vara med och anordna det hela, eller bara deltaga.

Ja, som sagt en gnälltråd som sagt... det är väl bara att inse att tiderna förändras, även om det aldrig är kul att vara den som "blir över".

• Svar på tråden Besviken på vänner
  • Eriane

Hör av dig själv tycker jag, kan ju hända att dina gamla vänner tror att du är informerad och att dom som anordnar har missat dig eller helt enkelt är tanklösa, har en hel del sådana i min bekantskapskrets. Ligger det ute på Facebook så planeras det antagligen mycket där också.

Vet att en tjej blev glömd när min kompis möhippa planerades och när en tjej som kände henne påpekade det och tog kontakt med henne hade hon redan bokat in sig på annat så misstag kan hända.

• Dejli

Möhippan har redan varit och den planerades inte via Facebook (enbart bröllopsfesten), så tyvärr är det redan för sent. Jag tror tyvärr inte att jag blivit bortglömd heller... Jag tror egentligen inte att de har något emot mig, men att de har gjort småsaker under tiden som gör att de tycker det är lite jobbigt/pinsamt att ses (det hade iaf jag tyckt).

Dels har jag hört från en förstahandskälla att den första bruden tycker det är pinsamt i efterhand att hon inte bjöd mig (vilket jag påpekat att jag inte bryr mig det minsta om, jag hade prioriterat likadant), de hörde inte av sig när de besökte en gemensam vän i min stad trots att den gemensamma vännen undrade om vi inte skulle ses allihop etc, men de hade ingen lust med det trots att de hade gott om tid på sig.

Jag har dessutom diskuterat bröllopet lite löst (men för inte så länge sedan) med en av de inblandade, och inte ens då nämndes något. Vet också att de vid flera tillfällen "glömt" att meddela saker till en av de andra tjejerna i gänget, och uttryckligen sagt att de inte vill ha med henne på tidigare nämnt besök.

De verkar inte inse att vi alla har förändrats sedan gymnasiet. Man är inte vänner på samma sätt nu som då, och iaf jag har för länge sedan accepterat att vårt "tjejgäng" är ett glatt minne men inte så mkt mer. Men att utesluta någon enstaka från en "återträff" på detta sätt, det är ju bara barnsligt. Särskilt som jag vet att man tisslar och tasslar en hel del. Egentligen kanske jag borde vara tacksam för att jag fått en bra markering om vart de står...

• Aleta

Tråkigt att du missade möhippan som du uppenbarligen ville vara med på, men det man som gäst eller vän till någon som gifter sig måste inse är att det är ens eget ansvar att se till att det blir någon möhippa.

Jag brukar alltid ringa runt till andra vänner om ingen annan har ringt först. Så fort man har fått bröllopsinbjudan i handen så vet man ju att det kommer att bli en möhippa och eftersom den ordnas av vännerna så kan man inte bara sitta och vänta på att någon annan gör allt. 

Kanske är det fler än du som inte var med? Ni kan ju ordna en hippa till om ni vill fira bruden. Jag fick själv två hippor eftersom några ville göra något lite mindre och intimare.

• Dejli

Bröllopet är inte förrän om ca 1½ månad med enbart en inbjudan på Facebook (väldigt informellt bröllop), och jag hade därför inte möhippa i tanken ännu på några veckor. Det är absolut gästerna som tillsammans ska ordna möhippan och jag kräver inte att något bara ska serveras, men å andra sidan så tycker jag också att man har ett kollektivt ansvar att se till att "gänget" blir samlat, särskilt som vi är mkt spridda i landet utom ett litet gäng som bor kvar på samma ställe som bruden, och som har en mer naturlig kontakt med henne.

Jag har även pratat om bröllopet med andra inblandade och det har inte kommit på tal, trots att jag nu vet att "inbjudan" gick ut för tre veckor sedan... Två andra i gänget tackade nej, annars var alla med + några av hennes vänner som jag inte känner själv. Jag är nog mer besviken på att ingen sa något, och att ingen hörde av sig varken innan eller efter. Jag har kommenterat bilderna som de lagt ut på Facebook på ett trevligt sätt, att det ser ut som att det varit välplanerat och att de haft kul, och ingen har ens bemödat sig  att svara, inte ens med ett "trist att du inte var där".

Äh, jag bryr mig inte så mkt egentligen, tycker mest att det är ett barnsligt beteende (detta i kombination med andra saker, hade det bara varit detta hade jag absolut inte tagit åt mig) från ett gammalt kompisgäng som nu utan tvekan passerat vuxensträcket, iaf i passet.

• Aleta

Verkligen trist att det blev så. Jag hoppas att du kan hitta nya och bättre vänner. Det kan inte kännas kul att lägga sin energi på dem när de beter sig så omoget.

Svar på tråden Besviken på vänner