• min hemlighet

billiga vinterblommor

vilka blommor är billiga i januari?

jag sitter och kollar på buketter men har ingen aning om vad jag vill ha så jag tänkte om jag börjar med att hitta en billig fin blomma som jag gillar och spånar utifrån den=) så, någon som vet något prisvärt i mitten av januari?

• Svar på tråden billiga vinterblommor
  • passionsblomman

Tulpaner, Anemoner och Snitthyanciner är prisvärda och tillsammans skulle de bli en riktig vårsymfoni.

Germini, Nejlikor och Freesioa är andra som inte ligger så högt i pris.

Mitt bästa tips att spåna utifrån är annars precis som alltid att du tänker på vad för stil du vill ha. Hur helheten ska vara så att säga. Din bukett ska vara ett smycke som pricken över i och matcj´ha dig i stil, storlek och känsla. Vad fr klänning, frisyr och vigselmiljö det är frågan om spelar större roll än enskilda blomsorter.

Fundera över om du gillar det "naturliga" stuket eller om du vill ha en glittrig och mer fantasifull skapelse. Romantik? Tufft? Elegant? osv.

• fialotta82

@Passionsblomman: Vilka typer av blommor är populära/vanliga i början av oktober? Är ute efter lite creme-färgade blommor som wendelarosen och vill blanda detta med vitt och grönt. Kommer detta vara svårt att få tag i?

TS: Förlåt att jag stal tråden.

• passionsblomman

Inte alls. Rosor finns året om. liksom exempelvis Freesia-som är vacker ihop med rosor. Grönt finns både blommor och blad i många varianter. Buplerum är en blomma som är grön, grenad och fungerar mer som "grönt" än som blomma nästan. Den påminner om Daggkåpa lite grann och är ett exempel på vad som kunde funka med dina tankar. Det finna massor av andra alternativ, så du behöver inte alls oroa dig.
    Viktigast är att leta reda på en kunnig, lyhörd och kvalitetsmedveten florist som förstår tankegångarna och gör ett samvetsgrannt arbete. H*n tycker säkerligen det är roligt att komma med egna kreativa förslag och idéer när ni har er konsultation.

• Syrinx

Åh, tulpaner låter jättefint till ett januaribröllop tycker jag!

• min hemlighet

Ja det är svårt det där...
    vill ha en busig/tuff/speciell bukett men samtidigt ska det ju synas att det är en brudbukett.
    den ska inte vara stel eller romantisk med band och massa krafs utan mer naturlig och ganska kaxig....(om nu blommor kan vara kaxiga)

• passionsblomman

ATT blommor kan vara kaxiga!
    Och hur man kombinerar färger och material är en del av vad känslan blir. Att tex blanda klarröda Anemoner med busiga gräs och kanske riktigt mörka Kallor...ja det blir rätt kaxigt. Medan om du väljer ljusblå snitthyacinter, klarblå Anemoner och vita Tulpaner,tätt bundna i en rund form, genast får ett svalare men ganska romantiskt uttryck. Och så vidare...

Svar på tråden billiga vinterblommor