• maboz

Bröllop för minsta möjliga peng

Jag och tjejen ska med största sannolikhet gifta oss mot slutet av sommaren. Läget är som så att hon pluggar, vi har 2 barn och hus med renoveringsbehov så ekonomin är aningens ansträngd, MEN.. vi båda är överens om att ett bröllop ändå inte är något vi vill lägga en stor summa pengar på.

Planen är att ha ett enkelt bröllop för de närmaste släktingarna och vännerna, ca. 60 personer totalt skulle jag tippa på.

-Föräldrar/svärföräldrar hjälper till att laga mat, vi kör på buffe.
    -Enklare middag i hyrd lokal där allt porslin finns.
    -Jag har en släkting som ofta åker till Tyskland på "semester" så vi får dricka därifrån.
    -Har flera nära vänner som är fotografer, så den biten är gratis
    -Kläder till mig har jag redan (svart kostym, väst etc.)

Så det som behövs (och som kostar) är:
    -Krims krams till lokalen. Dekoration kanske det heter? ;)
    -Brudklänning + blommor
    -Ringar
    -Lokal
    -Mat och dryck
    -Vigselförrättare (resekostnad + mat?)

Vad har jag glömt? :) Min plan är att styra upp de större sakerna, fria inom ett par veckor och sedan kör vi i slutet på sommaren. Min sambo är helt ovetande.

Vi är inte speciellt traditionella av oss, tanken är ett enkelt bröllop och en god middag i goda vänners sällskap. Tror ni vi grejar detta för runt 10-15 000? Vi har som sagt inga ambitioner på något stort och flådigt, vare sig det gäller kläder, ringar eller arrangemanget i stort.

• Svar på tråden Bröllop för minsta möjliga peng
  • vi är tre

kan nog tro att de kan bli mer, men de är väll för tjejen kostar rätt mycket. men ska hon göra allt med blommor, smink och hår då försvinner en del. jag skulle tro att maten kostar 10 000kr för alla.
    sen allt de andra kvar. själv ska vi ha ett bröllop utan mat, bara festen med tilltugg/snittar.

• navigator

Klänning kan ni leta på blocket, eller köpa en "vanlig" klänning i vilken affär som helst. När det gäller blommor var vi på ett bröllop där det i inbjudan stod att alla gäster (tjejerna tror jag) skulle ta med varsin blomma som en person sedan gjorde brudbukett av.
    Bordsdekoration ska vi låta en av gästerna sköta som är super-kreativ och tycker sånt är kul. Det är ju bara att bestämma en summa så får hon utgå ifrån det.
    Ni ska kanske köpa en enkel ring (finns fina på guldfynd tex för några hundra) och sen satsa på de ringarna ni verkligen vill ha om några år när ekonomin tillåter.
    Tänk på att hinna få ut inbjudningarna (brukar skickas 3-4 månader innan).
    Hoppas detta var till lite hjälp och ycka till med frieriet!

• Eriane

Om ni har pressad ekonomi köp en billigare ring till vigseln och den rätta senare, så gör vi, kommer specialbeställa en ring i höst (kostar inte så mycket eftersom jag är guldallergiker) men till bröllopet har jag hittat en fin ring på loppis vi ska använda

Blommor, köp blommor från florist och bind själv, florister tar oftast rikligt med betalt för brudbuketter även om man vill ha det väldigt enkelt.

Som nämt ovan antingen kan ni köpa en vanlig söt vit klänning eller hitta på blocket, annars kan ni beställa från kina men då får ni skynda er det är leveranstid

Dekorationer: IKEA har massa billigt kolla även små butiker som Eden och liknande där kan man ofta göra klipp, köpte jättefins kaffe servetter i en sån butik samt turkosa stenar.

Vårt bröllop för 60 gäster kostar oss ganska precis 30 tusen allt som allt men då har vi catering som kostar ca 13 tusen samt en del krimskrams som egentligen är onödigt, som tex en korg utanför toaletten med, skavsårsplåster, hårsprey och borste, bindor m.m samt att vi gör egen gästbok, Fixar lite dyrare variant på festhäften (med finare papper) samt har karaoke på festen.

Tror din tjej kommer att bli överlycklig Hoppas du håller oss uppdaterade här på BT skulle vara jättekul att höra hur reaktionen på frieriet blev och hur planeringen går

• JWNS

Vi ska gifta oss nu i augusti. Och har heller inte nån större budget.
    Vi blir ca 50 pers
    Gör maten själv och har oxo buffé
    Vi bjuder bara åp dryck till maten. sen är det bar till självkostnadspris som gäller. Då får man igen lite pengar där.
    Jag köpte min klänning på tradera uppsydd och klar för 1700. Man la bud och sen mailade man måtten. Fick klänningen inom 2-3 veckor. Kanon!!
    Vi har räknat att med ALLT så hamnar vi på lite drygt 20 000.

• Nalinie

Hej vi planerar också bröllop som skall vara billigt men intimt för alla när och kära. båda tar universitetsexamen nu i sommar, men vi vill inte vänta varit tillsammans i 6 år.  Cirka 35-40 gäster och ringde för att boka kyrkor idag. Pingst är populärt. Svärmor vill hjälpa till även min mamma. Har en rosa balklänning förslag är att jag skall gifta mig i den men jag är tveksam. Buffé hos föräldrar eller lokal. Budgeten är svår att planera. 

Jag har skor, väska, krona ev min mammas slöja. 

enkel mat som tjälknul och potatissallad, lax toast förrätt och svärmors tårtor. 

Musik hans syskon annars cd

brudnäbb brorsdotter liten gullig klänning plus ev hans kusinbarn 

tärnor en eller tre svårt val

marskalk hans bröder

• Liisa85

lite tips om ringar och så.. på 24karat finns billiga! ska själv beställa därifrån.. dom har paket priser där man får förlovningsringar och en vigsel ring.
    hittade nyligen brudmix där det finns billiga klänningar!
    blombuketten beställs i affär kolla med olika va de har för priser. maten kan man alltid göra själv..
    bor ni i hus så ha festen på eran tomt? maten kan vara så enkelt som att man grillar olika kött/kyckling..
    hoppas det hjälper på traven:)

• Biscuit

Du har säkert redan fått detta tips men ang lokal, kolla folkhögskolor eller bygdegårdar, de är oftast ganska billiga och man får ta med egen mat och dryck.

Lycka till!

• Capri77

Vi hade också ett "budgetbröllop" som blev hur bra som helst.
    Brudklänning från 1koo. Läs mer här: http://extrapengarvarjedag.blogspot.com/2010/06/brollopstips.html
    Brudbukett som jag gjorde själv.
    Vänner som fotograferade, både utomhus och i studio.
    Gästerna fick alla små uppgifter som t.ex. servera champagne, efterrätt osv.
    Beställde catering från Di Penco i Malmö (italienskt) till hyfsat pris.
    Bröllopsresa till Thailand. För tips på billiga resor, kolla gärna in min blogg där jag dagligen skriver om olika aktuella klipp: http://extrapengarvarjedag.blogspot.com/search/label/Resor
    Lånade servis och stolar av familj och vänner. Det vi inte kunde låna köpte vi jättebilligt på Ikea.

Jag svarar gärna på frågor om ni vill veta mer om något!

• Kattpoet

Student klänningar är vita och på rea just nu.

Vi gjorde vårat på mindre än 10000 kr, det går om man vill.

Vad man behöver för lokalen är blommor och blommor kan plockas  eller odlas i en trädgård, syltburkar kan bli vaser och  lakan dukar,  kalla bröllopet i rustik stil  eller vintage så kan ni komma undan med att ha ljus i gamla sylt brukar och äta på tallrikar som inte matchar.

• maboz

Tusen tack för alla svar! Jag friade i lördags och fick det svar jag önskade mig, så nu kör vi på för fullt. :) Vi har ganska exakt 2 månader på oss att styra upp allting. En ocean av tid i min värld, men tjejen verkar vara rätt uppstressad.

Ni har kommit med många bra tips och jag tar gärna emot fler, vi har som sagt väldigt begränsad budget men tycker att det borde gå att få ihop ändå. Det svåraste att räkna på hitills tycker jag är maten, speciellt då tanken är att laga det mesta själva.

Svar på tråden Bröllop för minsta möjliga peng