• Mala S

Hur lång tid tar det?

Jag gifte mig för tre veckor sen och lämnade in namnändringen i samband med hindersprövningen. Jag har inte fått något papper på att mitt namnbyte har gått igenom och det har inte kommit några papper för att förnya körkortet. Brukar det ta så här lång tid eller kan vi ha missat nåt led?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det?
  • Tina86

Men det blir ändrat sen när prästen skickar in att ni har gift er.

• Javah

Min man fick sina papper från skatteverket och körkortsbyte inom en vecka efter vigseln.

• Karolina A

Jag har precis fått mina papper från Skatteverket och om körkort nu, tre och en halv vecka efter vigseln ungefär. Jag hade ringt till Skatteverket och frågat innan och då sa de att det vanligtvis tar två veckor men att det tog lite extra lång tid nu eftersom så många hade gift sig i maj. Det har även införts en ny regel om att de måste kolla upp att vigselförrättaren har vigselrätt och det tar tydligen lite extra tid.

• Lara C

Kommre körkortspapper automatiskt efter att vigseln är registrerad?

• Karolina A

Ja, det gör det. Jag fick papper om förnyelse av körkort samma dag som jag fick brevet från Skatteverket med mina ändrade folkbokföringsuppgifter.

• Junebug

Ett par veckor efter vigseln innan namnbytet går igenom, sa de till mig på Skatteverket. 

Svar på tråden Hur lång tid tar det?