• fromheretoeternity

Snälla hjälp! Blir fullständigt vansinning på Publisher!!!

Jag håller på med våra vigselprogram för tillfället som liksom inbjudningskorten är dubbelvikta kort 15x15 cm, dvs att själva arket är 30x15cm som sedan är vikt. Jag har gjort dem i publisher och nu ska jag skriva ut...

Jag hade lika stora problem när jag skulle skriva ut inbjudningskorten men helt plötsligt fungerade det men nu vet jag inte hur jag gjorde då. har suttit i timmar varje kväll och det slutar alltid i ilskna tårar och uppgivelse!!

Jag lyckas för f*n inte skriva ut jävelskapen! Hur ska jag göra?

Jag har valt utskriftsformat broshyr. Och i skrivarinställningar har jag gjort en egen pappersstorlek på 300x150mm och valt liggande. Men så fort jag väljer skriva ut som häfte eller dubbelsidig utskrift eller likande visar den som att jag skulle skriva sidor som sitter i ett spiralblock.

Jag har testat allt jag kommer på! Nu blir jag vansinnig! Förra gången fick jag fram en guide som visade hur jag skulle vända sidan etc när ena sidan var skriven men jag lyckas inte med detta denna gången.

SNÄLLA HJÄLP!!

• Svar på tråden Snälla hjälp! Blir fullständigt vansinning på Publisher!!!
  • Lina_K

Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig men skickar en länk till vårt häfte som också gjordes i publisher: http://lina.bingmert.se/wp-content/uploads/2010/05/festhäfte.pdf

I häfter är alla sidorna i vansinnig oordning men när jag skrev ut hamnade de där de skulla. Jag fick dock tänka om många gånger innan jag lyckats placera allt rätt.

Jag skrev ut sida för sida och testade massor innan jag lyckades.

Har inget råd... slit ditt hår och prova igen.

Eller ett råd... skriv inte ut allt på en gång utan ta en sida i taget.

• fromheretoeternity

Men jag har ju bara en sida, det är ju ett vigselprogram med ett ark som är vikt på mitten. Fattar inte hur jag ska göra inställningarna!

• Lina_K

Åh f-n... gör om det till en pdf och skriv ut den då?

• fromheretoeternity

Åååh jag känner hopp! Hur gör jag om den till en pdf?

• Lina_K

Hm, det kan du bara göra om du har Adobe Acrobat installerat. Kolla om du har en skrivare som heter Adobe PDF - har du det är du "hemma".

Acrobat kostar en del pengar men annars finns en del gratisprylar att hämta på nätet. vad de heter och var det finns vet jag dock inte men kanske kan du googla dig fram. "Free PDF converter" eller liknade.

Sista utväg så får du maila över dokumentet så hoppas vi att vi har samma version av publisher så gör jag en PDF och mailar tillbaka. 

• fromheretoeternity

En skrivare som heter adobe pdf??

Jag har ett program som heter adobe acrobat om det är det du menar? Hur gör jag om dokumentet till ett pdf då?

• Lina_K

Då borde du bland dina skrivare ha en som heter Adobe PDF. Man "skriver ut" dokumentet till PDF. Låter knasigt men så är det.
    Kolla dina skrivare...

• fromheretoeternity

Jag hade inget skrivare som hete pdf men däremot sparade jag om dokumentet som en pdf fil och sen öppnade den i adobe acrobat och kunde skriva ut!! TACK för hjälpen!!

Svar på tråden Snälla hjälp! Blir fullständigt vansinning på Publisher!!!