• Jennyåström

Göra egen bukett alt någon man känner?

Hej på er. Vi kommer gifta oss på Arlanda den 13 augusti. Kommer ha en jättefin lila axel lös långklänning. Jag vill inte ha en stor beställd bukett men börjar tvivla att jag kan få ihop någon. Min sambo är Holländare o köper därför med sig blommor för inga pengar alls. Så då känns det så dumt att köpa fr affär när man vet vad blommorna egentligen kostar. Så... Jag har nu provat o försöka få ihop något men det är jättesvårt! Har någon förslag hur man gör en? Liten droppformad typ. Ska vara i tonerna lila/rosa. Ca 20 rosor. Men hur gör man med det andra? Finns det någon i Stockholms trakten som kanske är Hobby florist? Hoppas få hjälp av er !

Jenny

• Svar på tråden Göra egen bukett alt någon man känner?
  • passionsblomman

En droppformad bukett kräver att du behärskar den stickteknik som behövs för att fästa blommorna både säkert och snyggt i oasis stickmassa. Det är inte så enkelt.
    Det är förresten inte så vidare enklet att binda buketter enligt korrekt teknik "bara i handen" heller. Det  du betalar för i en blomsteraffär är ju bland annat en utbildad persons yrkesskicklighet. Min floristutbildning kostade ming mycket pengar.

Det är ju förnämligt för dig att din man kan köpa blommor så billigt. bara du inte tror att vi florister betalar lilka "noll och inget" för blommorna. En av de värsta posterna på våra priser är nämligen frakterna. Holland torde vara det billigaste landet av alla, fäör det är ju dit alla världens blommor skeppas inför auktionerna. En kollega til mig i grossistledet sa ofta,"fan vilka priser vi skulle kunna hålla ifall vi slapp de förbannade frakterna"
    Så gläd dig åt att mannen sköter frakten åt dig gratis.

Binderimässigt skulle jag aldrig råda någon alls att stå och knåpa med sin egen brudbukett. Framförallt inte om man saknar vana. Det är mycket nog att tänka på ändå, det tar längre tid än man tror och man upptäcker ofta att det inte är så himla lätt naär allt kommer till kritan.
    Om du inte har någon du kan överlåta uppgiften på så släpp tankarna på droppformad bukett och bind istället en rund.

• Jennyåström

Nej jag vet ju att frakterna är jättehöga. Och jag betalar gärna för arbetet. Mer än gärna. Inte så jag menade. Tyckte det var jättte svårt. Försökte mig på en rund men jag har inget som helst fantasi lr känsla för det tyvärr. Skulle gärna vilja ha någon som binder åt mig. Tack för svaret. 

Svar på tråden Göra egen bukett alt någon man känner?