• annaochmias

Fotobås?! Eget eller hyra...

Skulle verkligen vilja ha ett riktigt fotobås uppsatt på vår bröllopsfest, så att våra gäster kan ta massa knasiga bilder på sig själva. Har googlat på fotobås men hittar ingen företagssida som tillhandahåller/hyr ut bås. Finns sådana fortfarande, förresten? Har inte sett någon på evigheter...

Om man nu ska göra ett eget fotobås, hur gör man då? Typ hänger upp en massa lakan runt en vägg, placerar en pall innanför lakanen och hänger upp en digitalkamera i ett snöre på väggen, kanske?

Någon som gjort något liknande?

• Svar på tråden Fotobås?! Eget eller hyra...
  • brajt

jag puffar lite här, jag har gått i samma tankar men inte riktigt tänkt färdigt!

det finns väl  stativ ...som man kan ställa på ett bord som man kan använda...jag funderade oxå på att sätta upp tyg i ett hörn och lägga dit lite rolig rekvistita :)

• annaochmias

Stativ och bord låter bra det med... Min tanke med snöre på väggen var lite att gästerna då skulle låta bli att byta plats på kameran. Är lite orolig för att de framåt senkvällen/natten ska bli lite runda under fötterna och börja fiffla med inställningar, position på kameran o s v så att man bara får en massa avklippta huvuden som resultat.

• Sirenne

Hej!

Vi planerar ett fotobås istället för gästbok. Gästerna fotar sig, skriver ut bilden/bilderna skriver en hälsning och stoppar dem i gästbrevlådan (sambon är bervbärare). Kommer dessuto att ladda upp alla foton på flickr så att alla kan ladda ner dem därifrån efter bröllopet.

Vi ska låna vita vikväggar i kartong (ca 2 m höga),  eventuellt hänger vi tyg över dem om de är i lite risigt skick eftersom vi lånar dem från en arbetsplats där de används ganska flitigt. Skissar fortfarande på ritning, men vill helst av allt "bygga in" en dator med riktigt bra webbkamera (HD), så att gästerna inte kommer åt inställningarna. Och så ska det ju till ett program, men jag har inte hunnit testa och utvärdera något sådant ännu. Kan återkomma när det är gjort.

Här kommer en riktigt bra länk: http://offbeatbride.com/2010/08/diy-photo-booth 
    Fler länkar: http://www.curbly.com/users/bruno/posts/9304-how-to-set-up-a-diy-photo-booth-using-your-computer-free-software-download-included 
    http://apracticalwedding.com/2011/01/how-to-the-wedding-photo-booth/
    http://lifehacker.com/5654458/build-a-diy-photo-booth-that-fits-in-a-duffel-bag
    Och en till...

Googla "DIY photo booth" så kommer ni hitta fler länkar än de jag har lagt till ovan
    /Sirenne

• MsChevy

Tack för utredningen, Sirenne! Följer den här tråden för att hitta bästa lösningen till vårt bröllop!

• Sirenne
    MsChevy skrev 2012-03-18 14:23:54 följande:
    Tack för utredningen, Sirenne! Följer den här tråden för att hitta bästa lösningen till vårt bröllop!
    Så lite så! 
    Måste erkänna mig väldigt road av detta projekt
    Lutar just nu starkt åt enkel PVCrör-konstruktion, med tyg som skiljeväggar, ett litet bord med extern skärm och gästkonto med ytterst begränsade inställningsmöjligheter och så ett tangentbord med färgkodade knappar. 
    (Lägger nog till ett par pinnstolar och en låda rekvisita.)  

Räknar med en kostnad på ca 1000 kronor (exklusive skrivare, som vi ännu inte har i lämplig storlek), för PVCrör, papper, tyg och rekvisita.
    /S 
  • MsChevy

Kan tipsa om små skrivare som skriver ut i "vanligt fotokopiasize", de kostar bara några hundralappar o är kanonbra! Jag har en epson som jag haft ett par år o den har ja varit jättenöjd med! 

• Sirenne

Epson - ska genast kolla upp någon särskild modell?

• MsChevy

öh kommer inte riktigt ihåg vad min heter, men de brukar finnas för en billig slant på mediamarkt. Min finns inte kvar i sortimentet längre för det är typ 4 år sen jag köpte den. Men kom ihåg att köpa till extra patroner o bra papper.

• Sara1291
    boothie skrev 2012-03-10 18:37:14 följande:

vad kan man använda för sökord för att hitta likande bilder på google ?
  • tessan85
    Sirenne skrev 2012-03-10 23:30:37 följande:
    Hej!

Vi planerar ett fotobås istället för gästbok. Gästerna fotar sig, skriver ut bilden/bilderna skriver en hälsning och stoppar dem i gästbrevlådan (sambon är bervbärare). Kommer dessuto att ladda upp alla foton på flickr så att alla kan ladda ner dem därifrån efter bröllopet.
    Det här är jättestort i USA och som gästaktivitet låter det riktigt roligt. Det finns ett företag i Stockholms-området som gör det här www.bildgästboken.se som jag bokat till mitt juni-bröllop. Killen ville att jag skulle flytta bröllopet till 1: maj för han behövde referenskunder men det var ju lite för svårt.. Skrattande

Annars var min man jätteinvolverad att uppfinna ett eget bås. Han skulle använda sin Ipad och systemkamera och allt var jättekomplicerat. Glad att han slipper nörda ner sig i det där nu,
    Sara1291 skrev 2012-03-29 19:21:36 följande:
    vad kan man använda för sökord för att hitta likande bilder på google ?
    Har aldrig fattat det där med atteraljer. Det ser ut som barnkalas, inte särskilt roligt Rynkar på näsan
  • shiny marbles
    tessan85 skrev 2012-04-13 00:33:53 följande:
    Det här är jättestort i USA och som gästaktivitet låter det riktigt roligt. Det finns ett företag i Stockholms-området som gör det här www.bildgästboken.se som jag bokat till mitt juni-bröllop. Killen ville att jag skulle flytta bröllopet till 1: maj för han behövde referenskunder men det var ju lite för svårt.. Skrattande
    Ser jättekul ut och jag giller verkligen att gästerna får en fotoremsa med sig hem. Någon som har anlitat dom och kan berätta hur det gick?
  • Yasmin

Hej alla! Vi anlitade Bildgästboken i lördags när jag äntligen blev en gift kvinna! Säga vad man vill men efter ett års planeringen tyckte jag att jag hade superkollen på allt men en hel del saker gick inte alls som det skulle. Där ser man, men det är en annan historia. Skrattande

Men Bildgästboken är jag jättenöjd med i alla fall. Killen och tjejen somdriver det var snälla och skrev ut 10 eller 15 fler bilder än vad som egentligen var överenskommet utan att det kostade extra. Det bästa var att alla mina kära fina gäster hade jätteroligt åt varandras bilder och dessutom lärde de känna varann genom att småprata när de väntade på fotograferingen. Roligt att se alla bilder på online dagen efter på teven. Det ända negativa var att det tog lite längre än planerat så middagen blev försenad, ca 15 min. Men mina tjocka släkten tar ibland lite väl gott om tid på sig. Glad

Hjärta Puss,
    Yasmine

Svar på tråden Fotobås?! Eget eller hyra...