• Björns Ida

Hur mycket ska man budgetera?

Vi vill båda gifta oss men har lite tajt ekonomi då min sambo är arbetslös för tillfället. Men ju mer vi tänker på bröllopet detso mer inser vi att det viktigaste är vår kärlek och inte en lyxig fest med trerätters middag. Vi vill dock kunna bjuda ca 70 pers men ändå ha en trevlig middag. Har funderat på buffé men det är så svårt att veta hur mycket pengar man ska tänka sig att det kostar. Jag är beredd att laga maten själv... Tänkte nog inte ha tårta utan istället göra fina cupcakes och liknande.

Vad har ni för tankar?
    Har även tänkt att vi ska göra mycket saker själva så som brudbukett, sminkning, hår osv.

Hur mycket kostade era bröllop och vad fick ni då...? Vill gärna ha lite buffétips också.

• Svar på tråden Hur mycket ska man budgetera?
  • pyrro

Har ni verkligen tänkt göra det billigt så bestäm en budget och gör INGA avkall på det. Vi ska ha ett litet bröllop men har valt att satsa ganska lyxigt på få gäster......kan bara säga att det skenar lätt ivag och det ena leder till det andra. Ska man ha fotograf så vill man ha smink och hår etc. Så bestäm er innan ni börjar vad ni har för gräns.

Om ni gör bukett, hår, smink osv själva så r det ju igenligen bara maten som behöver kosta och då kan ni nog komma ganksa lindrigt undan om ni lagar egen buffe

• Björns Ida

Vi har en släkting som pluggar till fotograf så tänkte använda oss av honom. Så den största utgiften blir ju som sagt mat och dryck. Hur mycket kommer ni att lägga på erat då? Jag har också funderat på det...ha färre gäster och sen kanske bjuda in vissa till en fest senare eller så. Min sambo vill gärna ha många vänner med så då blir man ju ganska många.

• Aleta

Om ni lagar maten själva så kommer ni att klara det på en billig peng. Kanske 50-60 er person.
    Planera noga era inköp så att ni köper rätt mängder, det är det viktigaste.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m2862792.html
    Här finns guider.

Låna klänning eller köp begagnad på nätet som du säljer vidare sedan.

Önska er saker till festen av gästerna. Vi hade t ex tårtbuffé som efterrätt där mina systrar och systerdöttrar bidrog med jättefina tårtor. (Se i mitt galleri.)

• jojjo in love

finns många sätt att göra en buffé lyxig och prisvärd. man vill självklart inte att maten ska ta slut, men folk äter inte så mycket som man tror. en resturangportion kött är ca 200g. en del vill ha mer, en del mindre. om köttet är i bitar om 70gram kommer en del ta två, andra tre och den riktigt hungrige 4 bitar. på det sättet blir det mindre svinn

potatissallad, bulgursallad är enkla men goda allternativ som tillbehör. baka eget bröd, det går att göra i förväg och frysa

har du många olika små tillbehör ser det lyxigt och påkostat ut. t. ex oliver, marinerade champinjoner, mozzarella.

lite färska örter som dekoration så ser det proffsigt ut.

• csillag

vi har hyrt in en cateringfirma till maten.
    Har beställt buffe för 69kr/person o då ingår

3 olika grill spätt
    3 olika dip såser
    grekisk sallad + sallads dressing
    potatis gratäng
    klyft potatis
    o sås

jag arbetar på restaurang sj o tänkte gjort  maten sj först,men jag skulle aldrig komma ner i den summan/person om ja skulle laga allt de så jag valde att beställa allt.
    o dessutom slipper jag flera timmars jobb med all mat,o maten tar ju faktist ganska mkt tid att göra även om man inte tror de.

Kan säga att jag gifter mej på lördag o min vecka är fullbokad med en massa att hinna med o då har vi ändå gjort färdigt de mesta men sista veckan e ändå sjukt mkt som ska dubbelkollassssssss,fixa o ordnas.

alcoholen tog vi från tyskland.Vi tjänade jätte mkt på de.
    vanlig dricka typ till grogg lr barnens dricka köpte vi på lidl.
    dricka backar köpte vi upp när de låg på bra pris i affären.

de mesta till bröllopet annars är inhandlat i ullared.så som alla dekorationer till kyrkan o festlokal o  dessutom glas,porslin,dukar,barnens lokaldekorationer,sambons kostym,blommor osv.

Min brudklännig köpte jag på tradera för 2795 kr,slittern Ny o uppsydd efter mina mått.
    Köpte annat där oxå.
    läggs ut väldigt mkt på tradera som man kan köpa upp jätte billigt.

kan dessutom säga att jag köpte min klänning som ja bär på min vänninans bröllop i september.har kollat på den i butik o där kostar den närmare 2000 kr,men jag lyckades få den för 699 kr.

barnens kläder (pojkarnas) är hyrda för de va billigare än köpa.
    dotterns klänning köpte vi.

Våran budget låg på 50.000 kr.
    Men vi fick höja den till 82.000 kr o då har vi ingen bröllops resa inräknad.

men då har vi räknat precis allt.
    allt från inbjudningsskort fram till bröllopet,catering mat,servérings pesonal o barnpassning + tack kort,fotoalbum osv

vi har 92 vuxna + 17 barn på vårat bröllop.

liveband både i kyrka + festen
    fotograf hela dagen.

pengar plockar fortare än man tror....
    vi har valt dom billigaste inköps ställerna.

det som vi då valt att lägga pengarna på är ringarna,
    Min ring kostade 15.000 kr (Då ändå köpt på billigaste stället.likadan ring i butiken i grann staden kostar 29.900 kr så man ska verkligen kolla runt)
    M2B ring kostade 3800 kr o låg på 6200 kr på ándra butiker.

bords placerings korten vigselprogrammen festprogrammen o sånt har vi gjort sj för de va billigast.

ett tips är gör som oss..kolla upp många ställen o alternativ,Vi började köpa in pö om pö....då kände vi inte av de på samma sätt.

o vi tyckte hellre att vi lägger mer pengar på ringarna vi bär hela livet än mat o dekoeration.

man måste sj bestämma va man anser e víktigt för än sj.

hade jag haft råd så hade vi bjuditv alla på 5 rätters o tagit in ett större band som spelade.

• Aleta

Csillag, det lät trevligt, men det går att komma betydligt billigare undan.

Tänk på att räkna med vad resan kostar om ni ska köpa alkohol i Tyskland. Om man köper på systemet får man lämna tillbaka allt som är oöppnat. Ni kanske inte ens ska ha alkohol utan köra alkoholfritt?
    I vilket fall så behöver ni inte bjuda på någon sprit utan kan ha bar till självkostnadspris efteråt.

Strunta i dekorationer och presenter till gäster och alla andra konstiga påfund som känns som nödvändiga när man läser här på BT . Plocka blommor och blad att dekorera med. Det behöver inte vara så himla överdådigt för att gästerna ska ha trevligt.

Gör inbjudningarna själva genom att helt enkelt skriva ut dem på datorn. Om ni sätter igång att pyssla så springer kostnaderna snabbt iväg.

Festhäfte gör ni också själva på datorn om ni väljer att ha det. Skippa program i kyrkan, det är helt onödigt.

Jag plockade blommor i min mammas rabatt på morgonen som jag helt enkelt höll i handen under vigseln.

Det fanns en hel tråd om att låna grejer av varandra till bröllopet, det resulterade i en hemsida där brudar lånar saker av varandra, kolla den.
    delarmedmig.se/

• csillag

Aleta: Vi åkte inte ner till Tyskland o handlade.
    En vi känner va nere så han tog me sej de hem.

Vi kommer desutom ha självkostnads bar. Glömde skriva den delen innan. så vi får ju "tillbax" pengarna vi handlat in de för.

• Björns Ida

Åh vad många bra tips jag har fått av er! Vi kommer att ha en budget på ca 20 000 så den är inte så stor men man verkar ju kunna få mycket för pengarna bara man tänker till och är lite kreativ!

• Björns Ida

Csillag - hur mycket handlade ni då? Kostnad?

• Tritonus

Min systers bröllop kostade ca 20.000 och då hade de ungefär 70 gäster.

De gjorde allt själva, med hjälp av oss i familjen då såklart. Och då blev det fina, hempysslade inbjudningskort & festhäften, fina dekorationer på borden osv. Maten (buffé) gjorde vi själva, klänningen syddes av en familjemedlem, hår och smink av en vän som tog lite mindre betalt. Min syster band även sin bukett själv. Den såg jätteproffsig och fin ut. Hittade någon "mall" på nätet som hon följde. Musiken, både i kyrkan och på festen, stod vi i familjen och några vänner för. Alkoholen inhandlades i Tyskland och utöver vin till maten fick gästerna betala ett självkostnadspris. All dekoration och liknande köptes på billiga ställen, Ullared t.ex. osv osv osv... 

Så visst går det hålla ner kostnaderna, speciellt om man har familj och vänner man kan utnyttja! 

Svar på tråden Hur mycket ska man budgetera?