• Milou15

Istället för festprogram?

Hejsan! Vi tycker att det är lite tjatigt med festprogrammet, mycket jobb för inte så mycket. Huvuddelen av festprogrammet är enligt min erfarenhet presentationen av gästerna - vilket ju är jätteroligt - men jag undrar om någon har tips på ett alternatvt sätt att presentera sina gäster för varandra istället för ett festprogram. Vi blir ca 80 pers så vi kan inte läsa upp alla presentationer högt som jag såg ett tidigare tips. Tack på förhand!

• Svar på tråden Istället för festprogram?
  • Casmel

Man kan ju ha en laptop stående med ett power point program där man presenterar alla med ett fotografi och lite annat kul

Vilket tips jag kom på..ska nog göra så själv

• Sörön10

Jag var på ett bröllop en gång. Där hade de iofs gästpresentationer men bara upptryckta och inramade och uppsatta på väggen! Så man fick läsa där istället! 

• asfaltsblomman

vi kommer inte att ha något festhäfte utan komer att placera menyerna i snygga ramar på borden och så kommer vi ha mingel innan middagen där vi delar ut lappar med olika påståenden som stämmer in på gäterna. Då blir det upp till var och en om man vill mingla runt och prata med varandra samtidigt som man försker klura ut vilka påståendn som stämmer in på vilken person. Fyller man i lappen helt får man ju veta ganska mycket om varje gäst. Jag tycker att det finns en vis risk (hände senast i helgen när vi var på bröllop) att folk lägger ner lite mycket tid på att läsa i häftet istället för att prata med sina bordsgrannar under middagen

• mct73

En arbetskamrat berättade att han varit på ett bröllop där gästpresentationen satt inne på toaletterna, så efter varje toa besök kom folk tillbaks frågvisa till sina bordsgrannar. Kul grej men klar risk att det blir kö på toa =)

• Skuggan

mct73 skrev 2010-06-15 15:27:39 följande:
    En arbetskamrat berättade att han varit på ett bröllop där gästpresentationen satt inne på toaletterna, så efter varje toa besök kom folk tillbaks frågvisa till sina bordsgrannar. Kul grej men klar risk att det blir kö på toa =)

Haha, om man har mååååånga toaletter så kan det vara en kul idé.

• Milou15

Tusen tack för alla kreativa idéer!

• nellie2010

Jag är också intresserad av alternativa presentationer! Så jag puffar lite. =)

• Nikeh

Vad skönt att höra att det är fler som inte tänker ha "traditionella" festprogram. Vi kommer förmodligen bara presentera menyn på något fint och trevligt sätt istället. Till saken hör att vi inte tänker ha någon sångstund under bröllopet. Men jag hoppas att gästerna klarar sig utan att sjunga allsång vid middagen. =)

• Casmel

Nikeh skrev 2010-06-17 13:51:39 följande:
    Vad skönt att höra att det är fler som inte tänker ha "traditionella" festprogram. Vi kommer förmodligen bara presentera menyn på något fint och trevligt sätt istället. Till saken hör att vi inte tänker ha någon sångstund under bröllopet. Men jag hoppas att gästerna klarar sig utan att sjunga allsång vid middagen. =)

Vi ska inte heller ha nån allsång, passar inte till oss eller vårt kompis och släktgäng.
    Gillade idén om att ha meny i ramar på borden

• Aeternum

Nu kommer vi visserligen att ha festhäften, men mina föräldrar kommer anordna "Vem är vem" innan vi anländer till festen.

Dvs "påståenden" eller frågor om gästerna, som de sedan får försöka ta reda på. Man kanske inte hinner 80 st, men det går ju även att tex värdpar/toasmaster/madame säger ett antal påståenden & då får de gäster som påståendet stämmer in på ställa sig längst fram/ i en grupp.

• EmilyTheStrange

Jag var på ett bröllop där brudparet fotograferade sig mellan vigseln & middagen så då fick gästerna gå en tipsrunda i anslutning till platsen för festlokalen under tiden och frågorna handlade så klart om gästerna. Det tyckte jag var ett trevligt sätt att skapa en isbrytare gästerna emellan samtidigt som man också gick tipsrundan tillsammans med en gäst man inte kände så väl.

Svar på tråden Istället för festprogram?