• min hemlighet

orkideer

kan man ha orkideer i en brudbukett eller dör de? vad kostar det?

kan man köpa krukväxter och binda själv eller "måste" man gå till en florist? vad blir det för skillnad i hållbarhet?

• Svar på tråden orkideer
  • passionsblomman

Orkidéer finns även som snittblommor och i många sorter och färger. Jag skulle aldrig ge mig på att arbeta med en så exklusiv och speciell blomma utan gedigen kunskap om dem. Det dör inte utan fungerar bra i brudbinderier (den vanligt sedda Phalaenopsisen kallas ju tom för Brudorkidé)

Du måste använda blommor av god kvalité och de kostar en slant. Det är inte arbetsdelen som är det dyra när det kommer till Orkidéer. Jag rekommenderar dig absolut att vända dig till en florist.

• min hemlighet

tack!

men vad exakt är det som gör det svårt att jobba med den?

och hur skiljer sig krukväxten (avklippt) från "snittblomman"?

• Syrinx

Du är ju i gott sällskap - kronprinsessan har ju också orkidéer i sin bukett!

• Nikeh

Jag har ingen aning om varför det skulle vara svårt att arbeta med dem. Jag ska ha rosor och orkidéer i min bukett och ska definitivt vända mig till en florist. Har inga som helst gröna fingrar själv... =)

• passionsblomman

Faktum är att du i själva verket behöver kunskap om VARJE blomma du tänker jobba med för att kunna ta hand om den optimalt. Det handlar om förvaringstemperaturer, vatten temperaturer, vilken och hur mycket näring de ska ha, ifall de bör eller absolut inte får duschas med vattenspruta, hur många blad man behöver ta bort från stjälken, snittytor, risk för klämskador, hur känsliga blommorna är för att man tar på dem och så vidare och så vidare. Det är en av alla de saker man pluggar när man utbildar sig.

• min hemlighet
    passionsblomman skrev 2010-06-20 12:42:48 följande:
    Faktum är att du i själva verket behöver kunskap om VARJE blomma du tänker jobba med för att kunna ta hand om den optimalt. Det handlar om förvaringstemperaturer, vatten temperaturer, vilken och hur mycket näring de ska ha, ifall de bör eller absolut inte får duschas med vattenspruta, hur många blad man behöver ta bort från stjälken, snittytor, risk för klämskador, hur känsliga blommorna är för att man tar på dem och så vidare och så vidare. Det är en av alla de saker man pluggar när man utbildar sig.
    ja naturligtvis är det så=)

men om jag nu vill spara ett par hundra genom att försöka själv. dvs köpa ett par orkideer i kruka, klippa av dom själv och göra en bukett dagen innan vigseln. lever dom då tills bröllopet är över (ca ett dygn från det att jag stympat dom )? dom får naturligtvis stå i vatten under natten och all annan tid då jag inte håller i dom.

• passionsblomman

min hemlighet skrev 2010-06-20 21:33:42 följande:
    ja naturligtvis är det så=) men om jag nu vill spara ett par hundra genom att försöka själv. dvs köpa ett par orkideer i kruka, klippa av dom själv och göra en bukett dagen innan vigseln. lever dom då tills bröllopet är över (ca ett dygn från det att jag stympat dom )? dom får naturligtvis stå i vatten under natten och all annan tid då jag inte håller i dom.

Ja, det beror ju på hur du tänkt ta hand om dem och vad för kvalité du köper på själva krukväxterna.
    Orkidéer får under inga som helst omständigheter stå kallt, utan det är rmstemperatur som gäler. Att de behöver dra vatten ett dygn innan och att de ska SKÄRAS med vass kniv, gäller alla blommor.

• min hemlighet

tack för hjälpen

får se om jag vågar chansa eller hur det blir. ska hur som helst prata med en florist =)

Svar på tråden orkideer