• join

Hjälp mig snälla!!

För jag bryter snart i hop av stress!

Jag har 4 st Tärnor som alla ville vara Tärna & jag vill ha alla vid min sida, nu till problemet!Dom ska betala sina klänningar själva,jag har inte ekonomi till att betala dom pluss att det blir inte ett stå jätte pampigt bröllop heller. Jag har sagt att dom bara kan köpa någon billig klänning som dom även kan ha sedan men att det skulle se fint ut om dom ALLA hade lika el iaf matchade,det höll alla med på,nu tyckte jag & dom 3 tärnor att färgen ljusrosa skulle passa in med all färgmatcning på hela bröllopet,ja till & med dukningen :) Min 4e Tärna var även med på det men har nu ändrat sig att hon vägrar bära ljurosa eftersom hon inte trivs i den färgen,hons krev att hon absolut inte ville förstöra & att hon jätte gärna ville vara min tärna men att hon inte blev sur om hon fick sitta i publiken pga av att hon inte vill ha ljusrosa,det är min bästa vänn & jag vill ha henne brevid mig & eftersom alla betalar själva kan jag inte lägga me i så mkt över vad dom köper heller,hon vill ha grå färg & dom andra vill INTE det eftersom dom tycker det är för tråkigt (begravning) Men man kan ju ha nå fint band som är vitt el rosa men nej. Nu blir det att alla köper en varsin klänning i olika färger & former,kommer det att se knasigt ut? Mina andra 3 tärnor vill gärn ha lika klänningar men då blir det tokigt om den 4e har en annan ju! Vad tusan ska man göra? Vill ju inte att dom ska se ut som nå cirkuståg me en massa olika färger heller :( Jag vill gärna matcha ganska bra iaf! men då går det ju inte & det blir ett enda i hopplock av färger säkert! Blir det tokigt tror ni? Kom gäääärna med tips för jag är så stressad över allting nu,orkar snart inte mera! Jag har ju mitt eget bröllop att planera vidare på & dotterns dop,pluss en trotsig 3 åring & en 3 månaders bebis hemme!Inte nog med det så kan dom alldrig prata i hop sej utan skickar en massa hälsaningar till mej,till & med över möhipan! Den ska ju inte jag veta nå om ju. Syrran skcikade idag att det nog inte blev nån för ingen unde samma datum & ingen kan ju offra något heller,inte kan vi alla kolla på klänningar i lag heller som skulle vara roligt för det är alltid något någon ska göra & ingen kan ändå :(

• Svar på tråden Hjälp mig snälla!!
  • fromheretoeternity

Ska de betala klänningen själva tycker jag att de ska få bestämma helt själva vilken klänning de vill  ha. De kanske kan ha matchande blomma i håret?

• join

& självklart ska dom få välja själva men dom tyckte dom skulle ha lika & det ser dumt ut om 3 har likadana & en har en annan kasnke?

• Pyttsan

Alla har olika klänningar, men en sjal som är samma? tex vit, beige eller rosa. Rosa går ju ihop med många färger. Eller likadana blommor.

Jag tycker inte att det gör något att de inte har likadana klänningar, bara på ett bröllop jag varit på har tärnorna haft likadana klänningar. Och jag har varit på 10-15 stycken. De flesta utan tärnor dock.

Är rosa den enda färgen de andra kan enas om och är grå den enda färgen din andra väninna kan tänka sig? Eller kan alla ha olika klänningar ur en röd-rosa skala, men likadan blommor. Kan ni hitta nån helt annan färg, guld-beige-bruna kläningar? Eller gul-silver-blanka klänningar?

Annars helt olika, men alla knälång, så att de alla är samma nivå på klädstilen.

• Pyttsan

Kom på ett bröllop jag var på, då hade alla brudtärnor och de som hjälp till med dukandet kvällen innan (de närmaste) olika kläder, men alla hade likadana korsage. 

Kanske kunde vara nåt?

• Midvinterflicka

När det hela kommer till kritan, vad spelar klänningarnas färg och form för roll egentligen? Det viktigaste är ju att ni får dela Er dag tillsammans!

När jag gifter mig kommer jag inte att kräva att mina tärnor ska ha likadana klänningar, det viktigaste är att de har något som de känner sig fina i! Jag tycker att det kan vara jättefint med olika färger på klänningarna.

• xaniara

Andas djupt och ta en titt här så ska du se att det inte är nån fara! Personligen tycker jag det är vackrast med omatchande brudtärnor, men alla tycker olika. 

greenweddingshoes.com/non-matching-bridesmaids-dresses/

scrolla ner: community.livejournal.com/weddingplans/18115981.html

fayeandgreer.blogspot.com/2007/07/bridesmaid-dresses.html

Men det kan kanske vara bra att knyta ihop dem på något sätt, att klänningarna följer ungefär samma färggrupp kanske, eller att de åtminstone är samma längd eller nåt. Plus samma som sagts tidigare i tråden, att ge dem liknande blommor eller smycken att ha i håret kanske?

• Brautchen

Kanske en av de ljusrosa tärnorna kan tänka sig att ta en annan färg. Då kan du ha två ljusrosa tärnor och två i en annan färg - det kunde också se snyggt ut. Ljusrosa och lila? Ljusrosa och grönt? Ljusrosa och rött kanske också skulle funka? Då kan du rada upp dem två och två framme i kyrkan, eller varannan ljusrosa, varannan den andra färgen.

• kk16247

klart att de ska bestämma själva och ha vad de trivs i, men de är väl vuxna människor och borde kunna komma överens sinsemellan om något matchande, det ska väl inte du behöva oroa dig och stressa för, du har väl nog med annat... säg åt dem att åtminstone ha samma typ av färg, typ pastell el. liknande så det iinte blir circuståg.

• Lara C

Om tärnorna nu ska betala sina klänningar så är det väl upp till dem att bestämma, så länge det är något sånär passande. Vill du ha dem perfekt koordinerade så får du väl köpa klänningar till dem.

Tycker att ljusrosa och grått är en bra kombination. Är allt i hela ert bröllop perfekt färgkoordinerat i övrigt? Inget som inte har "fel" färg?

Tänk istället på det positiva i att du har fyra tärnor som ställer upp för dig.

Och ärligt, kan en sådan liten detalj förstöra hela bröllopet? Satsa på likadana tärnbuketter så har du ju temat ändå.

Förstår att du är stressad, och just därför är det nog bra att du släpper sådant som detta. Jag tror inte att tre rosa klänningar och en grå kommer se ut som ett cirkuståg. Vore skillnad om en ville ha orange, en cerise, en svart med gröna prickar och den fjärde guldlamé. Då skulle jag förstå din stress.

• Nordiskbrud

Tycker också att det funkar som det är, med 3 rosa och en grå. Jättefint Färgerna i sig är ju sobra så det suer bara fint ut (personligen tycker jag att det ser trist ut när alla tärnor har exakt samma klänning). Har även sett varianten där the maid of honor har en annan färg på klänningen än de andra.
    För att få det lite mer enhetligt så skulle det vara snyggt om de har ett bredare band i midjan, de rosa klänningarna ett grått och den grå ett rosa. Eller matchande sjal som någon föreslog.
    Ett annat alternativ är ju att matcha alla klänningarna med band i samma färg tex ljusblått, ljusgrönt, lila eller någon annan färg som återkommer ibland era färger.

• Syrinx

Jag håller med alla andra om att det bara blir finare om tärnorna inte är helt matchade! Be dem bara att följa klädkoden när de köper klänning (så att inte någon har hellångt om ni nu inte har frackbröllop), för då kommer de ju att få samma längd på kjolen. Det har kommit fram en massa bra idéer om likadana blommor i håret, likadana tärnbuketter, matchande band och sjalar - du kan välja och vraka bland idéerna och få ett fantastiskt brudfölje Förslaget från Nordisk brud om att ha band i den "motsatta" färgen hos tärnorna tycker jag var strålande! TS, jag är övertygad om att det kommer bli jättevackert på ditt bröllop!

• Niini

Ha din bästra vän som huvudtärna (made of honor), om hon kan tänka sig att ha en ljusgrå klänning o de andra har ljusrosa så tror jag inte det ser så tokigt ut. Skulle jag vara på ett sånt bröllop skulle jag nog bara anta att hon har en annan färg just för att hon är första tärna :)

• join

Tack så mkt ALLA :) Har bara varit på ett enkelt bröllop där dom ej hade tärnor så jag har just ingen aning om hur man kan ha det & är rädd att det blir nå tok bara :( Men vi blir nog gifta ändå :)

• MrsWindh

Jag hade samma problem (fast med 3 tärnor) sluta med att dom fick ha svarta klänningar (för alla gilla den färgen). 2 tärnor matchar i modellen den tredje sticker ut så in utav h-lvete, men men vad ska man göra? Dom har samma färg iallafall.

TIPS: Säg åt dom att komma överrens om EN färg, det är inte förm,ycket begärt. Det kan väll vara rosa, istället för ljusrosa? Eller svart, det funkar alltid och är väldigt modernt på bröllop just nu.

Lycka till.. läs min tråd om PSYKBRYT, så inser du att du inte är ensam! :)

/

Svar på tråden Hjälp mig snälla!!