Möhippa Svensexa
Vi ska inte ha någon Tärna el Bestman. Kan man förvänta sig Möhippa och Svensexa ändå??
Vi ska inte ha någon Tärna el Bestman. Kan man förvänta sig Möhippa och Svensexa ändå??
Klart du kan önska/hoppas att du får en hippa ändå! Men förvänta sig...ptja...jag vet inte. Om du förväntar dig en hippa och så blir det ingen...hur tar du det? Jag vet inte exakt hur någon norm/regel/tradition säger men....man vet aldrig riktigt hur andra tänker eller vilka idéer/förväntningar/tankesätt/normer andra går efter. Och jag tror att en del saker är kanske omedvetna föreställningar eller sånt som man tycker är "självklart" och problemet är ju att andra kanske inte tänker på samma sätt som man själv. Det KAN kanske finnas någon som tänker att det det "borde" vara tärnan som fixar hippa eller liknande och kanske kan någon då tänka att "hon har ingen tärna och då vill hon ha en hippa" eller nåt annat sånt. Du kan ju självklart hoppas på en hippa! Men jag tror att det är "farligt" att FÖRVÄNTA sig en massa av sina vänner och att sedan kanske bli besviken för att andra inte insett vad man vill ha/förväntar sig/hoppats på eller för att andra kanske just då haft myckat annat som dom velat/varit tvungna att prioritera. Kanske kan det bli fruhippa istället?
Visst kan du hoppas på en hippa men att döma av andra trådar här på BT så verkar det som att vissa (kanske inte just du TS) har extrema förväntningar på sin hippa och/eller på vad vänner och bekanta ska hjälpa till med eller vilka reaktioner man ska få av sina vänner/bekanta/familjer på förlovning och bröllop...så jag avslutar med att säga än en gång: hoppas på en hippa: Visst. men förvänta dig inte en hippa.
"hon har ingen tärna och då vill hon INTE ha en hippa" så ska det vara...var lite snabb på tangenterna
Nja, man kan aldrig förvänta sig en möhippa eller svensexa. Det är något ens vänner själva måste få välja om de vill göra.
Jag och min blivande har inget brudfölje men däremot fantastiska vänner som ordnade svensexa/möhippa för oss båda förra helgen. Komplett med kidnappning, separat uppdrag på dagen och en gemensam fest på kvällen. Det var en fantastisk dag och en oförglömelig kväll men absolut inget vi förväntade oss att de helt enkelt bara skulle fixa...
Jag tror det beror lite på vad det är för "kultur" i kompisgänget, vi har haft några bröllop senaste åren och ingen har haft tärna/marskalk men alla har ändå fått finfina hippor/svensexor - det har alla kompisarna fixat ihop men det kan ju vara olika i olika gäng så klart.
Jag har aldrig varit med om att man måste vara tärna för att ordna med en möhippa. Hos oss så går vi vänner ihop och fixar hippan tillsammans OCH vi säger till dem som vi vet är bjudna, om bara en ordnar allt så blir oftast en "beställd" möhippa från bruden och det tycker jag är fel.
Alltså om dina vänner tycker så får du din hippa.
Tack för svaren!
Lägger tankarna på Hippa på hyllan.
Blir det så blir det.
Som flera andra har skrivit, tärna och marskalk har inget med möhippa/svensexa att göra egentligen. De brukar vara nära vänner och därför lite drivande i att starta i gång det hela. Ofta brukar det vara syskon eller kompisar som startar det hela.