• Jockes blivande

Alkoholfritt till gravida

Har ni ngt förslag på vad man kan servera till gravida som inte dricker vin. Vi har funderat på att köpa ngt alkoholfritt vin, men vet ej hur de är.

Förrätt:
    Toast Skagen

Huvudrätt:
    Oxfilé med potatisgratäng och bacon inlindad Haricot verts

• Svar på tråden Alkoholfritt till gravida
  • lilla A

Min erfarenhet är att alkoholfria viner sällan är goda. Jag provade några stycken när jag var gravid, och inga av dem smakade bra. Provsmaka gärna själv innan ni bestämmer er! Själv föredrog jag att dricka mineralvatten, god äppeljuice eller så.

• Nynnar

Lättöl och minerlavatten räcker kanske? Pommack eller champis som brudskål. Jag tycker själv att alkoholfritt vin oftast är ganska äckligt.

• Fröken Smilla

vi kommer ha mineralvatten, alkholofri cider eller coca cola.... Jag vet att några av mina gravida kompisar är väldigt noga med att det ska vara helt alkoholfri cider, dom vill inte dricka någon alkohol alls, in ens den "vanliga" cidern med 2.25% alkohol eller vad det nu är i den...

• Fru Westin

Förutom förslagen som du redan fått, så ska man inte förakta den alkoholfria cidern. Alkoholfria viner (typ Carl Jung o.dyl är INGEN höjdare)

• monsckin

Det finns faktiskt ett vitt vin på Systembolaget som är helt alkoholfritt och jättegott om man gillar halvtorrt! De vita är överhuvudtaget bättre! Den heter Sutter Home Fre och är rätt dyr för att vara alkoholfri, 42 kr, men väl värt att prova tycker jag! Sedan finns Peach Pearl och Mousserande Jordgubbsvin som man kan erbjuda i baren t.ex. kanske för sött till maten?

• biba

hej,
    på vårat bröllop så hade vi några kvinnor som var gravid och dom drack mineralvatten eller juice. Så jag tror inte att dom kommer att dricka alcoholfritt vin och det smakar ingenting tycker jag.
    men det beror hur dom vill ha det också. Jag hade en kompis som hade fått barn som var på festen och hon drack bara vatten och det gjorde hon även när hon var gravid också. Har man en person som dricker ibland så är det ingen fara tror jag. Du kan alltid fråga dom också vad dom vill ha.

• ulda

Jag skulle föredra mineralvatten eller alkoholfritt vin, om jag vore gravid. Känns mest klassiskt.

• Fiasofia

Jag har fått ett tips från min gravida kompis som är en av många som inte kan dricka alkohol. Det säljs i hälsokost affärer och heter AME, både rött och vitt pris ca 40kr. Själv tycker jag att det ska finnas alkoholfritt vin till gästerna som alternativ. Men vet man att gästerna inte vill ha det så köp så klart inte.
    Hoppas mitt tips på vin är ok!

• Signatur

Kan själv inte dricka vin och tycker att god äppeljuice är ett bra alternativ. Föredrar mineralvatten före alkoholfritt vin.

• Rut

Hej!
    Det där AME har jag själv druckit (utan att vara gravid) och det var gott! Köpte i vanlig mataffär faktiskt!

• Dinturiel

Hejsan!!
    Vill också slå ett slag før Sutter Home Fre. Den ær vældigt god och frisk i smaken. Annars finns det en version av Blue Nun som går under alkoholfritt. Det ær dock 0,5 VOL% i det... men man hinner nog kissa ihjæl sig innan det blir nått. Man behøver ju inte tømma flaskan sjælv

Lycka till!!

• tipp_topp

svagdricka & mineralvatten till maten.

alkoholfri cider till skålning och på kvällen när starkspriten kommer.

• hea

Alkoholfri cider eftersom de flesta alholfria viner inte är riktigt alkoholfria och dessutom är många äckliga!
    Att skåla i kan du väl bjuda på barnchampagne - om ni bjudit barn- även till gravida eller Pommac som till nyår i jätteflaska.

Svar på tråden Alkoholfritt till gravida