• minimis

HJÄÄÄÄLP!!! Panik med menyn!!!

Bröllopet är 3 juli och först igår fick vi provsmaka maten från cateringfirman vi tänkt oss, och det var vidrigt! Vi har därför nu bestämt för att laga denna festbuffé själva, det blir mycket kallskuret, sallader etc. Vad har ni för förslag??? Menyn måste betämmas rätt fort då det ska stå med i festhäftet och värdinnan vill gärna skriva ut det senarast,

• Svar på tråden HJÄÄÄÄLP!!! Panik med menyn!!!
  • jojjo in love

hur många blir ni? var i landet? budget?

vi ska också ha buffé, så jag har lite förslag.

• minimis

Vi blir 50 vuxna, i Småland :) Ingen direkt budget men gärna hyffsat billigt...

• La Litchi

Här kommer lite tips på enkla kalla rätter som går att förbereda till stor del:

Kalkon (kallskuret) finns med olika kryddningar ovanpå

Varmrökt eller kokt lax och garnera med t.ex. sparris, citron m.m.

Helstekt fläskfilé som man serverar kall skivad och marinerad (marinaden blir såsaktig)

Stek kycklingfiléer och skär i större bitar eller gör som spett och servera med ajvar relish.

Såser kan man göra enkelt med t.ex. creme fraiche och blanda i t.ex. lime i en, mixa ruccola och vitlök i en.

På nypotatis kan man göra många typer av sallader.

Pajer

Ja listan kan bli lång...

• Astro

Jag upprepar som jag gjort i någon tidigare tråd den buffé vi serverade på min examensfest förra året. VI hade ca 25 gäster och förberedde allt dagen innan (förutom brödet, det får man nog baka i omgångar).

Baguetter, kex, ostar, oliver, fetaost, körsbärstomater, grönsallad.

Melon, ananas, äppelklyftor med guacamole.

Potatissallad med vinegrett, Pastasallad med soltorkade tomater och pinjenötter.

Kycklingspett med tsatsiki.

Efterrätt: Cheesecake, drömmar, kaffe och avec.

Några tips i alla fal .

• OomphGirl

Lägger till

Västerbottenostpaj (kan göras någon da innan vilket är kanon)

Färskpotatissallad (antingen med vinegrett eller med senap och cremefraiche)

Rökt lax

Goda ostar

Rödbetor med getost

Paté (om man gillar det, verkar populärt på buffeer iaf)

tomat&mozarella sallad

• minimis

Jättebra, tack! Men tar gärna emot fler tips :)

• gunge

Vi satt och planerade vår Buffe meny idag.. Min mamma hittade ett riktigt coolt recept på en pasta sallad.. Med svart pasta och salami och serveras med en Bloody MAry dressing.. LIte collt och annorlunda =)

Sen har vi också kall marinerad fläskfilee, lite kallskuret.. En krusbärs kyckling ( också lite annorlunda och spännande )

Färskostbollar

Tunnbrödsrullar

skivad grillad kyckling

Cous Cous sallad

Spenat & äderostsallad med valnötterlite  mm.. 

Kolla lite olika mattidningar, typ Allt om mat för inspiration..

Svar på tråden HJÄÄÄÄLP!!! Panik med menyn!!!