• BrideBecks

Namnbyte + Passpanik

Frågan har varit uppe flertalet gånger när det gäller namnbyte före eller efter bröllopsresa. Var själv här inne och gjorde reserach i denna fråga då vi gifte oss för 2 veckor sedan och reser om 5 veckor. Pratade även med polis och skatteverket och de sa båda att det tar ca 2 veckor för hela processen efter att skatteverket fått in papperet från prästen. Både Polisen och Skattebverket rekommenderade oss  att boka i det nya namnet,  eftersom vi hade så gott om tid.

Vad händer? 2 veckor har nu gått och Skatteverket har skickat tillbaka papperet till prästen, då han har fyllt i papperet fel. Prästen har gått på semester och är åter om 4 veckor. Sedan menar Skatteverket att det helt plötsligt kan ta upp till 8 veckor innan allt är klart! Eehhm, lite panik, vad gör man??

Så ett tips en gång för alla, reser ni ett par månader efter vigseln, byt namn EFTER resan.

Blir förbannad på mig själv för att inte vi väntade med detta utan lyssnade på myndigheternas försäkran

• Svar på tråden Namnbyte + Passpanik
  • Katarina Michael

Kan ni inte ändra namnet i biljetterna?

• Matildes

Ja men det borde man ju kunna göra! Vi bokade resan i mitt nuvarande namn, och tänkte att vi ändrar namnet i biljetten sen när jag har bytt. Då borde det ju gå att ändra åt andra hållet också =)

• Fru G-lund

Det beror lite på hur man reser. Reser man med ett charterbolag kan man göra en namnändring på biljetten mot en avgift, inte gratis direkt.
    Hos vissa regulärbolag också men om dom är griniga och ohjälpsamma så kan dom helt sonika säga: Köp en ny biljett! ( Inte kul om man ska flyga långt och med olika bolag)
    Man kan resa med sitt gamla namn ett bra tag efter vigsel och namnändring.
    Det enda som kollas är att pass och biljett har samma namn.

• 100703 M och B

Jag tror tyvärr att man får boka en ny biljett i det nya namnet, eller att det i alla fall kostar en fin avgift att boka om biljetten till ny person.. Vi tänker faktiskt vänta med att skicka in namnändringen till vi kommit hem igen. För att vara på den säkra sidan! Plus att vi förhoppningsvis slipper Skatteverkets semestertider etc. :)

• Gnistra mera

Vi åker på en lång smekmånad dagen efter bröllpet. Jag har redan ansökt om namnbyte men byter inte namn förrann efter vi har kommit hem. Dvs. Behåller mitt gamla pass och biljetterna är bokade i mitt gamla efternamn.

• BrideBecks

Att göra namnändring på biljetterna skulle kosta oss ca 2000 kr då vi bokat med lite olika flygbolag för vår rundresa och det är pengar vi kan ha roligare för. Ryanair tar priset som ska ha 1000 spänn för en namnändring! Men det blir ju sista utvägen om det inte hinner lösa sig.

• Matildes

Oh fy fan... Hur svårt ska det vara att ändra ett namn :S
    Blir tokig på att företag ska ta ut avgifter hit och dit!

• BrideBecks

Kan upplysa om att Skatteverket ändrat blanketterna sen 3 veckor tillbaka, fick vi reda på idag. Så  vår präst hade inte gjort något fel. Om ni skickat in hindersprövning tidigare är tre veckor så räkna med lite extra tid då Skatteverket kommer returnera intyget till prästerna som måste fyllas i på nytt med lite fler uppgifter. *suck*

Så nu hoppas jag att det för vår del löser sig under nästa vecka.

• Fru Kopparskiöld

Jag arbetar på en resebyrå som arbetar endast med reguljärflyg och har koll på detta med namnbyten =).
    Det är så att SAS tillåter alltid namnändring om det är rena sas flighter. De flesta andra bolag tillåter inte namnändringar och i de undantagsfall de gör så kostar det en del.

Matildes: Som du säger så tänker många "hur svårt kan det vara att byta namn". Tyvärr så är det faktiskt ganska komplicerat att göra det i en befintlig biljett. Trist men sant =)

Trevlig Midsommar!

• Katarina Michael
    Fam Lundqvist skrev 2010-06-24 13:02:43 följande:
    Jag arbetar på en resebyrå som arbetar endast med reguljärflyg och har koll på detta med namnbyten =).Det är så att SAS tillåter alltid namnändring om det är rena sas flighter. De flesta andra bolag tillåter inte namnändringar och i de undantagsfall de gör så kostar det en del. Matildes: Som du säger så tänker många "hur svårt kan det vara att byta namn". Tyvärr så är det faktiskt ganska komplicerat att göra det i en befintlig biljett. Trist men sant =)Trevlig Midsommar!
    Därför man kan tycka att biljetterna bör bokas i personnummer för dem kan man aldrig ändra, då hade man sluppigt detta eviga bekymret. :D
  • 100703 M och B
    Katarina Michael skrev 2010-06-25 12:12:40 följande:
    Därför man kan tycka att biljetterna bör bokas i personnummer för dem kan man aldrig ändra, då hade man sluppigt detta eviga bekymret. :D

Ja, och hade personnumren sett likadana ut över hela världen så kanske det till och med skulle fungera! ;)

Glad midsommar!!

Svar på tråden Namnbyte + Passpanik