• Mimini

Är kort OSA okej?

Jag och min fästman ska gifta oss i slutet av februari 2011.
    Nu har vi funderingar på om vi kan skicka ut inbjudningarna tillsammans med julkortet (för att minska portokostnaden) vilket är ca 15-16 dec och sedan ha ett OSA datum ca den 20 januari.
    Är det för kort OSA med tanke på alla högtider där emellan? Folk kanske glömmer?
    Vad tycker ni?
    Uppskattar gärna lite feedback =)

• Svar på tråden Är kort OSA okej?
  • MissPersika

Jag tycker inte det låter som ett kort OSA med tanke på att ni gifter er i feb. Smart att spara in pengar på portokostnaden

• BlackWIngedAngel

Jag tror att den generella tumregeln är att man ska ge gästerna två tredjedelar av tiden mellan utskicket och bröllopet på sig att svara. Alltså, osa-datumet bör infalla när en tredjedel av tiden är kvar.

• Aleta
    BlackWIngedAngel skrev 2010-06-26 22:34:00 följande:
    Jag tror att den generella tumregeln är att man ska ge gästerna två tredjedelar av tiden mellan utskicket och bröllopet på sig att svara. Alltså, osa-datumet bör infalla när en tredjedel av tiden är kvar.
    Den regeln har jag aldrig hört förut.

TS, i ditt fall tycker jag att en månad är fullt tillräckligt för folk att fundera ut om de kan komma eller inte. Är du orolig att de ska glömma är det bättre ju kortare det är mellan inbjudan och OSA-datumet. Det är ju när det är långt emellan som folk glömmer.

Ska man vara riktigt artig mot sina gäster så skriver man inte OSA på inbjudan alls utan förutsätter att de är väluppfostrade och svarar allra senast inom en vecka. (Som om det skulle funka nu för tiden! )

• Joseful

har läst att man ska osa minst 7 vekcor innan det är dax.

• Trasan99

Vad många olika "regler" det verkar finnas. Vi gifte oss 27/3 och lämnade ut inbjudningarna i mellandagarna med OSA på alla hjärtans dag 14/2. Om ni är oroliga att några inte ska kunna med så "kort" varsel kan man ju nämna datumet för de viktigaste så de kan skriva in det i kalenderna, ett slags muntligt save-the-date liksom.

• BlackWIngedAngel

De många reglerna är väl mer som tips än någt annat tänker jag mig, men personligen känns den regeln som jag skrev om vettigare än en 7veckorsregel. Folk har ju väldigt olika typer av bröllop och olika stort behov av att få svar i god tid. Har man behov av att få svar i god tid är det förmodligen en ganska dum idé att skicka ut inbjudan en månad innan bröllopet. Folk behöver trots allt få lite tid på sig att kolla upp innan de svarar.

Det viktigaste är väl att man sätter svarsdatumet i proportion till utskicksdatumet, så att folk får lite betänketid.

• Mimini

Tusen tack för alla era tankar.

Tror nog vi väljer att skicka ut inbjudningskorten lite tidigare.
    Folk kanske "tappar" bort den med alla andra julkort annars =)
    Så då får det nog bli runt början av november vi skickar ut dem. Då bör väl kanske folk hinna tänka, planera och svara =)

Tusen tack!

• uppochhoppa

Smart - vi gifter oss 12 februari, men kommer skicka ut inbjudningskorten mycket tidigare än er. Det känns viktigt att boka upp och vi har inte skickat save the date. Korten skickas nog i oktober - med osa i slutet på nov. För oss handlar det mer om att få ut infon och få folk att boka in det - de som kommer kunna boka in det direkt kommer nog svara direkt, de som har mer problem och behöver fixa barnvakt etc får längre tid på sig att fundera - men hinner vänja in sig vid tanken under hela hösten!

att skicka 2,5 månad innan tycker jag känns väldigt sent - även om det är kotym. Man är så mkt mer uppbokad idag än förr känns det som.

• wallinbruden

Tänk snarare på er egna planering, det är mycket som skall göras efter det att man fått in antalet anmälda gäster...

• Gorgeousnes

Vad kul att få en bröllopsinbjudan med julkortet :)!

Jag kan inte följa några regler alls känns det som. Gifter oss i september och har inte ens lokal, vilket gör att vi inte kan skicka ut inbjudningarna än.

Sedan ska jag gifta mig med en prinsessa och då ställs ju alla traditioner och "regler" på tvären när det gäller bröllop. För inte finns det många traditioner för samkönade. Hur ska folk sitta vid honörsbordet. Våra föräldrar är skilda dessutom. Så vi skapar egna traditioner och gör det som känns bäst för oss :)!

• Mimini

Gorgeousnes skrev 2010-06-29 09:19:21 följande:
    Vad kul att få en bröllopsinbjudan med julkortet :)! Jag kan inte följa några regler alls känns det som. Gifter oss i september och har inte ens lokal, vilket gör att vi inte kan skicka ut inbjudningarna än. Sedan ska jag gifta mig med en prinsessa och då ställs ju alla traditioner och "regler" på tvären när det gäller bröllop. För inte finns det många traditioner för samkönade. Hur ska folk sitta vid honörsbordet. Våra föräldrar är skilda dessutom. Så vi skapar egna traditioner och gör det som känns bäst för oss :)!  

Va underbart att skapa egna traditioner.
    Vi gör lite eget på honörsbordet då jag inte har någon pappa eller släkt på hans sida och så vidare. Blir bara våra två barn, tärnorna och best men's som gör oss sällskap vid bordet.

Hoppas att ni får ett alldeles underbart bröllop! Grattis!

• Gorgeousnes

Tack :)!

Ja kändes som att det inte fanns några alternativ än att skapa egna haha.

"Bara" våra två barn. Barn är den vackraste och det finaste gåva man kan få, tycker jag :)!

Jag funderar på brudvalsen, är uppväxt med styrdans. Och kan inte riktigt dansa med en tjej har inte varit intressant då min sambo inte diggar styrdans heller. Men att vi börjar med några steg till en vals och sedan sprakar musiken och så blir det en härlig discodänga som vi har övat in någon koreografi till. Det skulle bli en bra grej tror jag och gästerna skulle väl tycka om det med tror jag litet överraskningsmoment.

• att säga ja

vi skickade ut våra inbjudningar till den 1 juni. OSA var 17 juni. det verkar ha funkat för de flesta. några han iof glömma:)

Svar på tråden Är kort OSA okej?