Pynta en lada
Vi kommer troligen att ha vår bröllopsfest i en lada och nu vill jag ha massor med tips på hur man kan dekorera både in- och utsida :)
Vi kommer troligen att ha vår bröllopsfest i en lada och nu vill jag ha massor med tips på hur man kan dekorera både in- och utsida :)
Detta beror ju helt och hållet på vilket tema ni planerar. Om ni vill ha det rustikt kanske det bara ska vara "lantligt" med blommor, blad, ett redigt träbord, långbänkar eller pinnstolar osv.
Men om ni är ute efter att förvandla ladan till en galamottagning och har stor pynt-budget skulle jag föreslå att ni klär in väggarna (på insidan av ladan) i tyg och drar ljusslingor (kan rentutav vara julgransbelysning) i taket och på golvet mellan tyg och vägg (kombinerad up-light och downlight). Satsa även på snygga tygdukar (även till buffebord och presentbord) och kandelabrar eller liknande (då ni troligtvis inte har så bra mysbelysning i ladan från början) för att lyxa till det ytterligare. Fördelen med en lada är även att ni troligtvis har nära ttill någon blomkrukor och liknande som med fördel kan användas på såväl in- om utsida. Ex. Stamrosor i snygga krukor vid entrén.
Utsidan tycker jag ska se ut som en lada oavsett tema, men det är ju aldrig fel att löva entrén och att dekorera med ballonger eller så.
Jag jobbade på en fest som hölls i en lada en gång, de hade nog en ganska stor budget men det blev himla häftigt. Dom hade nämligen hyrt in kristallkronor som hängde överallt i ladan.
Kristallkronor fanns faktiskt redan i ladan, så det kommer att bli super.
Men vi vill inte ha det där flådiga bröllopet utan det får se ut lite som det gör. Vi vill höja mysfaktorn.
Och det faktum att porslinet inte är matchat gör att det finns en charm i det också.
Men lite ljusslingor kan nog bli fint ändå.
Vi ska ha våran fest i svärföräldrarnas gamla grisstall...vi ska också pynta upp den så där mysigt och charmigt...vi har varit på loppis och köpt allt porslin och bestick...allt olika så det blir verkligen charmigt. Vi har köpt metervara på IKEA för att klä in stolparna som också får lite björkris och blommor från ängarna utanför, sedan har vi som böljor/bågar i taket som skapas av IKEA tyget. Eftersom min svärfar är smideskonstnär så har han många olika saker vi kan ha olika blomsterarrangemang på...perfekt för att avgränsa eller dölja =)
Så nu har jag putsat matsilver i hela gårdagskvällen som vi har fyndat på loppis i helgen =)
Utanför blir det väldigt många blommor...svärmor har massor av utomhus krukblommor som placeras utanför. Vi får också en röd matta utifrån och hela vägen in till stallet efterson golvet är förfärligt fult så därför döljer vi det men rödmatta och får lite lyxkänsla på det hela. På kvällen tänds machaller.
Eftersom vi kommer att fotograferas efter kyrkan som ligger 2 min därifrån och använda de otroligt vackra områderna omkring så ska vi ha receptionsdelen utanför stallet...där bjuds på bubbel och snittar/tappas. Så det ska pyntas utanför men massor av blommor och olika smidesarrangemanger av svärfar.
Blir hur mysigt som helst....lycka till med ladan!