Hur lång tid kan det ta att skicka företagspaket från Frankrike ellr Holland?
Min klänning packades och skickade från antingen frankrike eller holland i torsdags. När kan man då förvänta sig att den kommer till affären den är beställd i? 1v?
Min klänning packades och skickade från antingen frankrike eller holland i torsdags. När kan man då förvänta sig att den kommer till affären den är beställd i? 1v?
3-4 dagar kanske? Bara en gissning...
Jag tror att det är lite beroende på om den skickades från just Frankrike eller Holland... Min magkänsla säger att den franska posten är lite långsammare. Jag bor i Holland och jag har skickat saker till Sverige med vanliga posten och då har det tagit allt från 2 dagar till 5-6 dagar.
TNT Post (Holländska postens hemsida) anger att det tar 2-3 dagar om man skickar med Priority. Sen går det ännu snabbare om de skickar med Express.
Men frågan är ju som sagt vilket land den skickats ifrån och med vilken metod :) Det bör oavsett inte ta speciellt lång tid :)
Min erfarenhet är också att det går snabbare från Holland än Frankrike. Sedan beror det lite på var i Sverige du bor, hur snabbt du får det till dig.
Men inom en vecka borde du ha ditt paket
det här paketet skickas troligen med schenker eller dhl
Jag har jobbat i reception i typ 10 år, och detta har jag lärt mig om budfirmor (kanske något OT, men kanske kan vara till hjälp för någon i framtiden):
När man skickar saker med budfirmor får man välja hur snabbt man vill att budet ska vara framme. Väljer man exepmelvis Expressbud går det snabbt men kostar därefter.
Sen beror snabbheten lite på var paketet skickas från och vart det ska. Budfirmorna har olika uppsamlingsplatser, där de samlar bud tills de har så många att de "fyller" en lastbil/container. Först då börjar de köra ut buden. Därför kan det ta längre tid om paketet skickas från en liten ort till en annan liten ort.
Min erfarenhet av DHL är att de är väldigt struliga. Saker skickas till fel adress, saknar mottagarnamn, är trasiga när de kommer fram, etc. Ska ni buda något, välj vad som helst utom just DHL. Deras personal är dessutom ofta inkompetent och otrevlig att ha att göra med (jag har blivit mordhotad av en utav deras lastbilschaffisar, för att jag vägrade ta emot en pall utan mottagarnamn). Schenker är aningen bättre, men fortfarande inte bra.
Jag skulle vilja rekommendera UPS, FedEX eller TNT. Ska man skicka saker inom Sverige är Bring Express absolut bäst, de har kunnig, trevlig personal och paketen kommer fram (oftast i tid, dessutom). Ryska Posten är i princip lika bra som Bring. Jet Pak är inte dåliga de heller.
Och hur länge kan de bli liggande på en uppsamlingsplats då?
Funderade på om inte butiken borde ha fått ett trackingnummer?! Du kanske kan kika med dem så att du får reda på hur långt de har kommit med transporten...
Hur länge de blir liggande på uppsamlingsplatsen varierar. Det beror på när budfirman sagt att de ska leverera, om de sagt att det ska ta tre dar får de ju köra ut grejerna då, även om lastbilen inte hunnit bli helt full. För att tjäna/spara pengar vill de köra med fulla lastbilar, men samtidigt vill de ju inte få dåligt rykte genom att leverera senare än vad de sagt. Det verkar vara lite av en balansgång.
Trackingnummer är ofta bara bluff och båg. Om man har riktig otur är det ett nummer som skrivs ut och klistras på låden men inte lagras någonstans. Om paketet försvinner finns då ingen chans att spåra det. Falsk säkerhet för den som skickar iväg budet, alltså. Men det är ju inte alltid så! Finns säkert flera budfirmor där det fungerar perfekt.
TS: Prova att höra med butiken, de har säkert koll på hur lång tid det brukar ta att få in saker de beställt. Dessutom är de säkert vana vid att beställa saker, så känn dig inte uppskrämd av mina skräckhistorier. Det är klart att butiken vet vad de gör! Ha tålamod...(svårt, jag vet =P)