• rosesarered

Göra festprogrammen hemma själv?

Nu närmar sig vårt bröllop med stormsteg, endast tre veckor kvar! Supermycket att göra och en av alla saker som är kvar är festprogrammen.

Hur gör man festprogram hemma egentligen?

Går det inte åt förfärligt mycket bläck om man ska skriva ut sidor till 75 gäster?

Hur fäster man sidorna så att de sitter fast? Många frågor men jag börjar få panik och jag vill veta hur ni alla andra gör..

• Svar på tråden Göra festprogrammen hemma själv?
  • sms å fotboll

Har inte gjort vårt än men väl min kusins för någon månad sen.

När det gäller bläck åtgång så beror det ju givetvis på om du tänkt ha mycket färgbilder och så klart hur många sidor.

Min kusis häfte skrev jag ut dubbelsidigt och vek sen på mitten. Därefter tog jag en silversnodd längs ryggen och gjorde en knut. Bladen sitter ju inte helt ihop men tillräckligt för att de inte ska dela på sig. Min andra kusin gjorde ungefär likadant på sitt bröllop fast de använda ett tunnare band (inte siden men i den stilen). Det fungerade också alldeles utmärkt.

• mct73

Jag gjorde våra hemma i word. (har inte tillgång till något annat program) Lite trixigt men det finns lite mallar. Vi har vikt stående a4 och jag hittade hjälp här:

kortdesign.se/default.aspx

Guiden hjälper dig skriva ut om du inte har skrivare som skriver dubbelsidigt och mallen hjälper dig sätta saker i rätt ordning.

Det är klart att det går åt endel bläck om du har inlagor med säg 4 st a4 blad med tvåkolumner med text på båda sidorna x 75st och självklart ännu mer om du har mycket bilder.

Jag pratade med min chef och fick lov att skriva ut i svartvitt på jobbet. Därför valde jag bort att inte ha så mycket bilder inuti häftet utan sen har jag gjort omslaget för sig.  Om du har det som ett alternativ, fråga det värsta som kan hända är att du får nej.

Själva ihop sättandet gjorde jag som sms å fotboll skrev. På hälften av häftena har jag knutit satin band i vikningen och på hälften "typ tjärat snöre".

Jag hade planer på att använda den riktigt stora häftapparaten på jobbet. (man måste ju bara komma in så långt som till hälften av ett vikt stående a4.) men det blev så bra med snöret att jag skicppade det.

Hoppas jag hjälp dig något iallafall =)

• CeKe

Jag gjorde våra i Publisher, vilket var jättesmidigt och enkelt, så det är ett tips. Publisher ordnar sidorna på en gång också.. Litre krångel att skriva ut om ni har en skrivare som inte skriver dubbelsidigt, men det går det också.

Visst går det åt bläck, men inte så fasligt mycket ändå. Det är svindyrt att lämna bort jobbet!

Jag sydde ihop sidorna. Det blev helt super! Så fram med symaskinen, så blir det enkelt och snyggt! På det sättet fick jag samtidigt fast dem i skalet vi hade också. Du kan tom fästa sömmen på vanligt vis i pappret.

Lycka till!

kram

• Kärleken9

googla på festhäfte så får du fram flera mallar, jag gjorde så och utgick från en som vi båda gilla. Sen ändrar man det till sitt egna. Har inte skrivit ut mina än så jag vet inte ang bläck, men är nog bra att ladda upp med extra. Och som sagt att lämna bort det kostar betydligt mer. Jag använde mig av kortdesigns mall, se ovan. Krävdes lite omutskrivningar men det gick tillslut.

• Linaaa

Vad är publicher? Var hittar jag det för en som inte är super datakunnig:)

• Peppo79

På tal om festhäften, ska ni ha snapslåtar och andra sånger med i era häften???
    Vem kommer ta ton?toastmastern?

• rosesarered

Åh tack för alla bra tips!

Tyvärr har jag ingen publisher så det blir att göra i word. Att sy fast sidorna låter som ett fiffigt tips, tyvärr har jag inte tillgång till symaskin hemma

Tror att det får bli snodd eller att häfta ihop bladen. Har inget jobb att gå till och skriva ut heller eftersom jag börjar på ett nytt jobb efter bröllopet. Så det är skriva ut hemma som gäller.

Vad skulle man göra utan Bt och alla bra tips? tack än en gång

• Aleta

Vi hade stående A4 och vi la bladen lösa i, det behövdes inget snöre ens.

Peppo79 skrev 2010-07-02 17:33:52 följande:
    På tal om festhäften, ska ni ha snapslåtar och andra sånger med i era häften???Vem kommer ta ton?toastmastern?

Om man har snaps så tycker jag att det är kul med snapsvisor. Vi hade i princip bara sånger i festhäftet förutom lite gästpresentation. Toastmastern är givetvis den som tar upp sångerna, eller delegerar till någon som kan. (Han/hon kan säga: "Nu ska Jonas ta upp sång nummer 4 på sidan 3, varsågod Jonas!")

• juni2010

Jag använde oxå publisher, det var lite knepigt i början men när jag väl fattade hur det fungerade var det lättare än word! Se till så att du väljer en "broshyrmall" och med den storlek du vill ha den i. Min man skrev ut på sitt jobb....utan att fråga.... :S

Jag kollade på patronerna som vi köpte, för vi skrev ut en del häften hemma, och dom skulle räcka till ca 500 sidor.
    Sen band jag ihop dom med ett vitt ganska tunt siden snöre, jag bara knöt en dubbelknut längst ner så det var inget avancerat.....häftet var ett liggande vikt A4 (en sida var som ett A5)

I häftet hade vi bröllops ABC, roliga ordningsregler, gästpresentationer(vi skrev ungefär 4-6 rader om varje gäst, det var lite jobbigt men roligt och det uppskattades) , några allsånger, och till sist några bilder på oss själva och barnen fick även vara med på varsin bild.

• Sanna2010

Vilket bra tips om kortdesign!!! Tack!

Svar på tråden Göra festprogrammen hemma själv?