• MsRW

Kommer min bukett bli svindyr?

Ska gifta mig den 12 februari nästa år. Vi hade ingen tanke alls på att detta är två dagar före alla hjärtans dag. Kommer min bukett bli jättedyr nu med tanke på att framför allt rosor nästan fördubblas i pris under denna helg?

• Svar på tråden Kommer min bukett bli svindyr?
  • passionsblomman

Ja om du väljer röda eller vita blommor. Allt i de färgerna skenar i pris de dagarna. (för att det är den enda dag som firas i nästan hela världen så blommorna böir en bristvara som måste bokas hos odlarna månader i förväg och till de priser de behagar ta)

Väljer du en bukett i andra färger blir det dock inte dyrare än normalt.

• Janqvist

utan att veta så tycker ja ju verkligen att om du "bokar" buketter långt i förväg, och får ett pris på den, så biorde dom ju int kunna höja det priset sen?

• Påfågeln

Håller helt med Janqvist.
    Se till att få ett fast pris på buketten redan nu. Då kan de inte höja hursomhelst!

• passionsblomman

Det är inte brukligt att lämna fasta priser på blommor, då det är dagspriser på auktionerna och vi florister själva inte vet vad vi kommer att få betala för varan. Man kan prata om cirkapriser och man kan ha ett maxpris satt, men exakt pris kan man inte veta i förväg. Isåfall måste man räkna på högsta möjliga. Man brukar istället förbereda kunden på vad som bör bli ett max och sedan bir det ofta billigare.
    Alltså gynnas kunden inte av det fasta priset. Tvärtom.

Vad man med säkerhet kan säga vad gäller röda rosor på alla hjärtans dag, är att de kostar minst dubbelt mot annars. Och jag kan försäkra er att det inte är i butiksledet som påslaget har kommit. Att stå med svinn på Valentines är att stå med förlust för butiken. det är årets mest ångestfyllda dag, för alla är skiträdda att stå med för mycket över, eller att få slut för tidigt.

• 20th century fox

fast floristen vet att rosorna kostar det dubbla då...det har de lixom gjort i 20 år redan så det är inte dem som höjer hur som helst utan efterfrågan över hela världen :)
    Så om du går in och bokar buketten nu kommer de kalkylera in det i priset de säger till dig. De säger inte ett pris idag och ett i februari....

Undvik rosor över huvud taget inför alla hjärtan, så behöver det inte bli en dyrare bukett än annars. Det är just rosorna som blir dyrare då. Kanske passionsblomma vet om det är någon mer blomma som trissas upp då?!?!?

Annars finns ju tulpaner då och är billigt om du vill ha en väldigt billig bukett.

• MsRW

Tack för alla svar! Jag hade tänkt mig just vita rosor då de är mina absoulta favoriter, vilket kanske blir ett problem. Men men, jag får gå in till floristen och fråga - i värsta fall får det bli en liten eller en annan bukett. Passionsblomman - har du några tips på vita buketter i vintertid?

• passionsblomman

TS, jag tror inte du behöver avstå de vita rosorna. De kan kosta lite mer än annars, men det brukar de förbeställda rosorna ändå göra eftersom det blir lite samma sak vid specialorder-odlarna kan ta högre priser då de vet att jag som kund måste ha varan oavsett.

Annars måste jag bara tipsa om att en bukett i helvitt med Ranunkler, Anemoner, Snitthyacinter och tuplaner eller kanske Freesia och med vit Vaxblomma som småblommigt kvistmaterial är en underbar blandning som andas krispig vår samtidigt som det är vitt vintrigt. Det skulle vara hur fint som helst! Jag är övertygad om att 20th cetury fox håller med mig...

• 20th century fox
    passionsblomman skrev 2010-07-03 11:46:07 följande:
    Annars måste jag bara tipsa om att en bukett i helvitt med Ranunkler, Anemoner, Snitthyacinter och tuplaner eller kanske Freesia och med vit Vaxblomma som småblommigt kvistmaterial är en underbar blandning som andas krispig vår samtidigt som det är vitt vintrigt. Det skulle vara hur fint som helst! Jag är övertygad om att 20th cetury fox håller med mig...
    Ja visst!!!!
    Ranunkler är ju ännu finare än rosor och har säsong då så det borde ju vara ett bra alternativ! Det finns så mycket fina vårblommor då så jag tycker du ska titta lite på det innan du bestämmer dig helt! :D
    Lycka till!
  • Snigel Bee

Passionsblomman får jag fråga vad ranunkler kostar i sep? På ett ungefär? Tyckte det va en bra alt till rosor så hoppas att det är billigare än rosor! Dom e ju jättefina =)

• passionsblomman

Snigel Bee skrev 2010-07-06 15:11:56 följande:
    Passionsblomman får jag fråga vad ranunkler kostar i sep? På ett ungefär? Tyckte det va en bra alt till rosor så hoppas att det är billigare än rosor! Dom e ju jättefina =)

Förmodligen är de skitdyra om du ens får tag i dem öht. Säsongen för Ranunkler är främst Februari-maj och november-december, så septeber är helt fel månad för just dem. Rosor däremot, är inte dyra i september, så det bör vara ett bra val.

• Snigel Bee

Åhh ok!! Tack för att du svarade mig! =)

Svar på tråden Kommer min bukett bli svindyr?