• Astro

Brudbukett, stavformad, hur gör man efter vigseln?

Jag vill ha en sån där "stavformad" bukett, dvs ganska rund boll av blommor där man låtit stjälkarna vara långa och binder ihop dem till en lång stav som  man lindar ett band om att hålla i. Jag har tänkt mig solrosor, krysantemum och om möjligt lite vitgrön hortensia yttersta som "foder".

Men vad gör man med buketten efter vigseln då, jag menar, stjälkarna är ju helt bara, och den blir ju lite hög att sätta i en vas.

• Svar på tråden Brudbukett, stavformad, hur gör man efter vigseln?
  • passionsblomman

Antingen sätter du den i en riktigt hög vas på golvet framför honnörsbordet-eller snett bakom er. Ev med hjälp av en piedestal av något slag. Då kommer den i en bra höjd så den sedan syns när folk fotar er och så. Annars kan du lägga den på snedden framför er direkt på bordet. Men då kommer den inte att hålla mer än över kvällen.
    Sista alternativet är att kapa stjälkarna och ta en vanlig vas när det väl är färdigvigslat och klart, men det kan ju kännas trist förstås.

• Astro

Hög vas låter ju vettigast.

Hur är det förresten, vilka blommor går att torka med någorlunda resultat? Går solrosor att torka eller måste de konserveras?

• passionsblomman

Astro skrev 2010-07-08 19:03:15 följande:
    Hög vas låter ju vettigast. Hur är det förresten, vilka blommor går att torka med någorlunda resultat? Går solrosor att torka eller måste de konserveras?

Själva "ögat" dvs frökakan på solrosor torkar fint, men inte kronbladen. Jag är tveksam till om de ens går att konservera bra. Hortensia torkar jättefint, men tyvärr inte Chrysanthemum...

• Astro

Äsch då. Fast om man vet från börja att buketten är svårtorkad behövar jag ju inte bli ledsen om det inte blir bra ibland. Kan tänka att ett schysst foto på buketten sparar minnet bättre än en dammig torkad bukett gör .

• passionsblomman

Astro skrev 2010-07-08 19:57:20 följande:
    Äsch då. Fast om man vet från börja att buketten är svårtorkad behövar jag ju inte bli ledsen om det inte blir bra ibland. Kan tänka att ett schysst foto på buketten sparar minnet bättre än en dammig torkad bukett gör .

Det där sista har du så alldeles väldigt rätt i!
    Hade jag bröllop på G själv, så skulle jag definitivt kosta på några riktigt fina närbilder på buketten och kanske få dem på canvas. Dessutom skulle jag skriva upp alla blomsorterna och hinta som bara den till min make om att just de blommorna i en fin bukett på bröllopsdagen vore ett förträffligt sätt att väcka minnena till liv på...

• passionsblomman

Förresten: kolla när du torkar ifall du inte lyckas få fram frön från solrosorna! HUR romantiskt vore det inte att sedan så frön från ust de blommorna framöver? Det går ju sedan att ta frön år från år så länge man bara har lust! Tänk, en dag kanske du står med barnbarnen och pysslar om bröllops-solrosor många många år senare...

• Astro

Det hade ju varit jätteroligt! Ska helt klart tänka på det, jag älskar solrosor och hoppas just på ett hus på landet så småningom, så det kommer ju troligen bli rum för att så dem !

• Syrinx
    passionsblomman skrev 2010-07-08 20:08:13 följande:
    Förresten: kolla när du torkar ifall du inte lyckas få fram frön från solrosorna! HUR romantiskt vore det inte att sedan så frön från ust de blommorna framöver? Det går ju sedan att ta frön år från år så länge man bara har lust! Tänk, en dag kanske du står med barnbarnen och pysslar om bröllops-solrosor många många år senare...
    Åh vad fint! 
Svar på tråden Brudbukett, stavformad, hur gör man efter vigseln?