• wiicky

Ingen resa och bortkastade pengar

Ville bara gnälla lite då jag nu har insett att vi är tvugna att ställa in vår bröllopsresa och kasta de 12 tusen som biljetterna kostade i sjön då de inte är ombokningsbara. Orsaken är att jag kommit in på läkarlinjen, på första försöket, och det är helt underbart, men ändå. Flytta från min älskling en månad efter bröllopet måste jag ockå... Men jag är glad också, inte bara ledsen.

• Svar på tråden Ingen resa och bortkastade pengar
  • linani

När under terminen åker du? Oftast brukar man kunna vara borta en vecka utan att det gör så mycket. Försöker man vara trevlig och tillmötesgående mot lärare och de andra i klassen tror jag säkert att de hjälper dig! Och att du ställer upp om nån annan ska bort :)

Och det här med att vara ifrån varandra kan vara väldigt stärkande för förhållandet bara man pratar,pratar,pratar...

Grattis, väldigt bra jobbat tjejen!

• KatjaB

kan ni inte försöka sälja biljetterna och boka en ny resa senare?

• Rufsas

Ja, sälj biljetterna!

Och du. Grattis till läkarlinjen.

• Astro

Grattis till läkarlinjen!

Är det pga upprop du inte kan resa? För det brukar vara lite knivigt, men i Linköping där jag läste var det inte helt uteslutet att man kunde missa uppropet om man hade någorlunda giltigt skäl, och en bröllopsresa för 12000kr borde väl funka. En kompis missade uppropet ett år pga av att hon helt glömt det och istället infann sig på den praktikplats hon skulle till dagen efter. Det blev en rejäl utskällning, men hon klarade sig iaf .

• wiicky
    Astro skrev 2010-07-14 22:36:30 följande:
    Grattis till läkarlinjen! Är det pga upprop du inte kan resa? För det brukar vara lite knivigt, men i Linköping där jag läste var det inte helt uteslutet att man kunde missa uppropet om man hade någorlunda giltigt skäl, och en bröllopsresa för 12000kr borde väl funka. En kompis missade uppropet ett år pga av att hon helt glömt det och istället infann sig på den praktikplats hon skulle till dagen efter. Det blev en rejäl utskällning, men hon klarade sig iaf .
    Nej, det är mitt i veckorna är minst 2 obligatoriska moment i veckan och det ligger en examination mitt i resan också... Jag försökt lirka med dem, men jag måste i stort sett gå om terminen om jag åker.
  • Astro

Ja, när det gäller obligatoriska moment är det ju helt klart svårare. Examinationer kommer det ju oftast en andra chans på, men omtentor är ofta lite klurigare än första-tentorna.

Men då instämmer jag med de andra, se om biljetterna går att sälja!

• Astro

Och vad gäller att bo isär, vi gör det just nu och ev om min bm skulle få mer jobb där han är nu så blir det så i fortsättningen ett tag oxå, eftersom jag gör min AT-tjänst nu och de är svåra att byta.

• Astro

Råkade trycka av lite fort där. Vad jag ville säga var att, det är tråkigt att bo isär, men väldigt trevligt när man ses! "Kärleken växer med avstånd" har äldre och visare kvinnor sagt till mig, och det stämmer väldigt väl. En avgränsad period så funkar det alldeles utmärk att bo isär.

• KatjaB

wiicky skrev 2010-07-14 22:38:00 följande:
    Nej, det är mitt i veckorna är minst 2 obligatoriska moment i veckan och det ligger en examination mitt i resan också... Jag försökt lirka med dem, men jag måste i stort sett gå om terminen om jag åker.

aj då,.. men du, lägg ut dem på blocket och försök sälja dem.

• Vi2alltid

Men du då...va tråkigt att höra! Jag håller med föregående talare: Sälj dem och se till att komma iväg någon annan gång! Jag beundrar dig för att du går din egen väg och läser på andra sidan Sverige, utan M...  Det kommer gå bra för dig! Och när du är färdig läkare har din dröm gått i uppfyllelse och du kommer dessutom ha råd till smekmånad varje sommar :D

Det finaste är att ni kommer säga "Ja" till varandra på lördag. Det är det som är det allra viktigaste!!!

Och du... vi ses där! *tihi*

• wiicky
    Vi2alltid skrev 2010-07-15 09:50:49 följande:
    Men du då...va tråkigt att höra! Jag håller med föregående talare: Sälj dem och se till att komma iväg någon annan gång! Jag beundrar dig för att du går din egen väg och läser på andra sidan Sverige, utan M...  Det kommer gå bra för dig! Och när du är färdig läkare har din dröm gått i uppfyllelse och du kommer dessutom ha råd till smekmånad varje sommar :DDet finaste är att ni kommer säga "Ja" till varandra på lördag. Det är det som är det allra viktigaste!!!Och du... vi ses där! *tihi*
    Ja, men det går inte att ändra namn på biljetterna...

Jo, men jag har ju N och C i närheten i alla fall.

Sant, vi ses där!

• AndréaK

Grattis till läkarlinjen!
    Givetvis är det trist att ni förlorar pengarna, men samtidigt så måste du ju redan sökt utbildning när ni bokade resan eller? Tycker det är starkt av dig att köra på det du vill göra trots att det kräver uppoffringar. Stort lycka till! =)

• Gorgeousnes

Men din man kan kanske åka själv. Fruktansvärt tråkigt dock men kanske bättre än att förlora hela resan!

Grattis till antagningen :)!

• Rufsas
    Gorgeousnes skrev 2010-07-15 14:14:46 följande:
    Men din man kan kanske åka själv. Fruktansvärt tråkigt dock men kanske bättre än att förlora hela resan!   Grattis till antagningen :)!
    Nej, inte åka själv på bröllopsresan. Eller? Kanske bara är jag som inte hade velat det.
  • JollyO

De obligatoriska momenten brukar gå att komma undan genom att skriva straffuppgifter. Går inte det så får du helt enkelt göra det någon annan gång! Ska ni vara borta i två veckor eller? Du kan ju skriva kompletteringarna och läsa på resan. Omtentorna brukar ju sen ligga i januari och även i augusti, självklart ska ni åka!

• linani

Tråkigt att den va lagd så fel i läsperioden..

Försök sälja som många andra redan sagt!!

Strunta inte i skolan, omtentor redan från första termin är ingen höjdare!

• KatjaB

men brukar man inte kunna få ändra namn mot en avgift? vad dumt...

• Fru Kopparskiöld

Grattis til läkarutbildningen! Vad roligt att få göra det man vill!
    Tycker du är, vad ska man säga, duktig är fel ord men starkt av er båda att ni klarar av att bo ifrån varann när ni precis gift er!

KatjaB-Jag jobbar på resebyrå och får ofta samma frågeställning som du skrev. Det är väldigt svårt att byta namn och de enda som tillåter det garanterat är om man reser med rena SAS flighter.
    Andra bolag kan i vissa fall göra undantag men väldigt sällan. Tyvärr skulle jag säga!

Ha det super!

• Dejli

Ibland får man göra uppoffringar även om det känns tråkigt. Jag fick en gång boka nya biljetter hem mycket tidigare från en långresa i Asien, vilket kostade 8000 för mig ensam, för att jag fått ett jobb som jag verkligen behövde och ville ha.

Tråkigt med pengarna, men pengar är inte allt och resan kan ni alltid spara ihop till senare. Det låter ju fantastiskt att du kommit in på läkarlinjen, och eftersom den är så svår att komma in på och om det är din dröm, då kommer du helt säkert känna att det är värt det ändå sen när det sjunkit in lite.

Svar på tråden Ingen resa och bortkastade pengar