• Uppsalatösen

gemensam ekonomi som gifta?

Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • Hjartafró
    Uppsalatösen skrev 2010-07-18 21:29:41 följande:
    Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå. Hur skulle ni tänka i min situation?