• Uppsalatösen

gemensam ekonomi som gifta?

Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • Hjartafró
    Uppsalatösen skrev 2010-07-18 21:29:41 följande:
    Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå. Hur skulle ni tänka i min situation?
    Vi tjänar förvisso ganska lika (jag får ut några tusenmer än min man) och sätter in en summa på ett gemensamt kort varje månad, har ett gemensamt sparande och delar på alla räkningar. Resten är "egna pengar".
  • MaybeBride09

Det finns flera olika sätt att dela upp ekonomin och något som skulle passa er är ju att betala efter %. Riktigt hur man räknar ut det där vet jag inte men ja Tror det är att om du tjänar 20% mer än honom ska du betala 20% mer i räkningar.

Vi har bara ett enda konto. Dit kommer alla pengar och därifrån dras alla räkningar och kostnader, men vi har ju barn också.

• Joanna86a

Att ha ett konto där ni båda sätter in en viss procent av eran inkomst kan ju vara en bra ide. Det kontot ska täcka era räkningar och mat.

Sen kan ni ha ett annat konto där ni spar pengar, men där ni sätter in så mycket som känns rätt. 

Rättvist och ingen känner sig utnyttjad. Känner du att du vill bjuda honom på ngt så gör du det när du vill.

Lycka till!

• pyrro

SKulle personligen aldrig kunna ha mina/dina pengar oavsett hur mkt den ena eller andra tjänar. Vi har haft gemensamt konto med alla pengar sen vi flyttade ihop. Och med barn (som ni kanske vill ha nån gång) tycker jag det är rent lite löjligt att ha delad ekonomi.
    Men om ni nu ska ha det så låter väl nån sort %-lösning vettig

• sun moon

Vi har gemensam ekonomi och det fungerar fint. Jag har barn sedan tidigare och min älskling har hobbies som kostar. Vi har nu äntligen fixat så att båda två har total insyn på vårt gemensamma konto så det är lätt att se hur mkt pengar vi har, vilka räkningar som är betalda osv. Innan hade bara jag det. 

Som jag har skrivit i den andra tråden så var jag tveksam till detta först, dels pga mina barn och åsikterna ang dessa i min älsklings familj. Dels pga att det kändes skönt att klara sig själv och veta exakt att detta är mina pengar och det ska räcka till det och det. Men eftersom min älskling bryr sig mindre om ekonomin och ha det uppdelat är krångligt så blev det av sig själv gemensam. 

Jag kan tänka mig dock hur det mummlas i hans familj men jag bryr mig mindre. Att han har blivit "pappa" är inte enbart negativt. Vi är "ett"  

• FramtidaFruSandberg

jag tycker det är självklart att man har vissa pengar som är ens egna pengar, trots att man har gemensam ekonomi. Vi tänker göra så som mina föräldrar gör och sätta in pengar på ett konto där den som tjänar mest (jag) sätter in mer så att vi betalar lika stor %-del av vår lön till det kontot. Resten är egna pengar

• Rufsas

Båda våra löner sätts in på ett gemensamt konto där vi betalar alla räkningar och mat på. Sedan förs det över 6 000:-/person för ett eget konto där pengarna fungerar som fickpengar som man får göra vad man vill för.

Han får ut mer efter skatt än vad jag har i lön innan skatt, så han tjänar ganska mycket mer än mig. Det har dock egentligen inte med yrkesval att göra på samma sätt som TS (läkare och musiker är ju ganska stor skillnad) utan Fästisen har jobbat sig upp inom samma bransch under några år och jag blev klar med mina studier för inte så länge sedan.

Jag har egentligen inget tips till dig TS. Tror personligen att det kan vara jobbigt att ha skild ekonomi under hela livet. Det viktigaste är väl att du på en sensitivt sätt förklarar hur du känner samtidigt som han känner att han har ett stöd i sitt yrkesval. Det är en svår balans och inget lätt nöt att knäcka.

• gruyerienne

Vi har alltid haft gemensam ekonomi, men det är aldrig något vi ens har diskuterat, antar att det just blev så. Vi har inga gemensamma konton (har inte orkat pallra oss till banken och fixa det). Vissa räkningar dras från min MB konto och vissa dras från mitt. Jag studerar fortfarande och tjänar mindre men det spelar ingen roll. Vi  håller ingen direkt koll på vem som betalar vad när vi går ut eller vem som handlar mest. Jag brukar betala mat, eftersom det oftast är jag som handlar. När mina pengar i slut tar vi från hans konto. Vi har även olika konton i olika länder, jag har konto i Sverige, båda har konton i England (där vi bor) och min MB har konto i Schweiz (där han kommer ifrån och vi bodde tidigare). Så är vi hemma i Sverige betalar jag för allt, är vi i Schweiz betalar han för allt. 

Vi sparar ju ändå till samma saker, vi vill ju att pengarna ska gå till att en dag kunna köpa en lgh eller ett hus. 

Vad är det du vil göra för "dina pengar"?  Måste ni bestämma vad som är dina pengar? Ni kan väl ha ett gemensamt konto där ni sätter in pengar för räkningar, du lite mer än han, och sen betala eftersom från egna konton. Om du vill kalla det för "dina" pengar så kan du ju göra det. 

Innan vi hade den här diskussionen på jobbet för ett tag sen med par och när det är dags att skaffa gemensam ekonomi så hade jag aldrig ens reflekterat över att det finns nåt annat alternativ. För oss är det inga problem, men ingen av oss är direkt slösaktig, min MB är otroligt generös och vi litar fullständigt på varandra. Men jag vet att allas situation är annorlunda. 

• Thinkerbelle

Vi har ingen felles konto - vi får våre löner inn på våre egna konto. Men likevel deles alle utgifter likt - vi betaler halve huslånet hver, jag betaler mitt egen studielån, mens han betaler bilen (slik at dette også deles likt), osv osv

Ellers så betaler jeg noen ganger for mat, han noen ganger. Dersom den ene har lite penger en månad, så gör det inget - da betaler den andre! När vi gifter oss så blir alt mitt hans, og omvendt, likevel, så jeg har egentlig aldri tenkt på at vi kanskje ikke har "felles økonomi" i form av felles konto - jag kjenner at vi likevel har felles økonomi.

Må legge til at vi tjener nesten akkurat det samme - så deling av utgifter 50/50 er rättvist:)

Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?