Kyrkan eller borgligt?
Jag undar vilket som är vanligast? Att gifta sig i kyrkan eller borgligt?
Vad är de olika för- & nackdelarna med de olika ställena?
Jag undar vilket som är vanligast? Att gifta sig i kyrkan eller borgligt?
Vad är de olika för- & nackdelarna med de olika ställena?
En kyrklig vigsel kan ju ske utanför kyrkan också om man har en präst som kan. En kyrklig vigsel är en gudstjänst som är öppen för alla och handlar mycket om Gud. Det finns också en viss mall som man följer med en hel del obligatoriska moment som ska vara med. Man kan inte heller bete sig hur som helst utan bör visa respekt, brudöverlämning är t ex inte speciellt populärt och är förbjudet i många församlingar. Man får automatiskt en vacker lokal och högtidlig stämning med kyrklig vigsel. Kyrkomusiker ingår och det kostar inget.
En borgerlig vigsel kan du i ännu större utsträckning ha var som helst, det är klart att det går att vara i stadshuset också med bara ett par vittnen, men många idag har nog ganska pampiga borgerliga vigslar i fina lokaler (ex. slott eller muséer) eller utomhus. Du har friheten att utforma vigseln precis som du vill. Om man inte är i stadshuset eller utomhus så får man räkna med att betala hyra för någon lokal och musiker ingår inte, så där tillkommer en kostnad om man inte har inspelad musik eller struntar i det.
I båda fallen tillkommer kostnad för eventuella solister om man nu ska ha det.
Jag hörde på nyheterna förra året att det nu är vanligare med borgerliga vigslar än vigslar inom ett trossamfund. Har för mig att de låg på 52%, men kommer inte ihåg exakt.