• moving

Amnesia eller old dutch?

som rubriken lyder så har jag svårt att bestämma mig för vilken av rosorna jag vill ha..men ju fler bilder jag tittar på så känns det som om kontrasten mellan det gröna och lila är tydligare på old dutch rosorna än på amnesia. Och även att amnesia blir lite mer åt de rosa hållet...

Ahhhh, det är så svårt att veta utan att se dem på förhand...några tips??

Jag kommer att ha rosor och vite fresior(haha, är så van att säga freesias så har ingen aning om de heter så på svenska) i min bukett

• Svar på tråden Amnesia eller old dutch?
  • KatjaB

amnesia går ju lite mer åt det rosa och "skitiga" hållet än old dutch tycker jag.. inte riktigt så lila i tonen alltid, men de är ju väldigt fina.

• passionsblomman

Ros- Amnesia                       

Amnesia

Old Dutch:

http://www.flickr.com/photos/beesparkle/1522355381/

Jag tror att dina vita Freesior (de heter Freesia på svenska också) kommer att passa bättre ihop med Amnesia. Detta för att Old Dutch hör till de mer "smutsade" färgtonerna. De som ska se lite gammeldags och "jordiga" ut. Den skulle vara väldigt vacker ihop med tex Hortensia i samma lite skiftande rosa/lila toner.

Amnesia är lite mer lavendelfärgad.

Jag tycker iofs att du kan höra med din florist ifall de inte ka ta hem av de respektive sorterna varsin vecka så du får se dem.

• moving

Passionsblomman: problemet är att jag just nu bor i Spanien och ska gifta mig i England, så det är lite svårt att be min florist at hem dem innan...kanske måste ge mig ut i den Spanska blomster djungeln eller helt enkelt chansa...Jag gillar den smutsiga färgen mer, och min florist kom med förslaget att jag kan ha ivory färgade freesior istället för helt vita. Jag vill inte ha för mycket åt det rosa hållet vilket jag får känslan av att amnesia och emanuelle är och memory lane kändes lite för kall lila färg om du förstår vad jag menar...har du några mer tips??

• passionsblomman

moving skrev 2010-07-22 21:02:56 följande:
    Passionsblomman: problemet är att jag just nu bor i Spanien och ska gifta mig i England, så det är lite svårt att be min florist at hem dem innan...kanske måste ge mig ut i den Spanska blomster djungeln eller helt enkelt chansa...Jag gillar den smutsiga färgen mer, och min florist kom med förslaget att jag kan ha ivory färgade freesior istället för helt vita. Jag vill inte ha för mycket åt det rosa hållet vilket jag får känslan av att amnesia och emanuelle är och memory lane kändes lite för kall lila färg om du förstår vad jag menar...har du några mer tips??

Du behöver absolut se dessa blommor i verkligheten för att det här ska bli rätt!
    Vi upplever färger så olika och de kommer olika till sin rätt på bild och i verkligheten.

Försök hitta någon florist i Spanien och rådfråga. Annars behöver du nog skaffa en kontakt i England så ni kan prata ihop er. Det är dessutom lite olika i olika länder vad som är populära sorter att jobba med, så det är bättre ur det perspektivet också.

Kolla "Ocean Song" också.

Svar på tråden Amnesia eller old dutch?