• ewaliv

Alvastra klosterruin

Är det någon här inne som gift sig i Alvastra klosterruin? Kan ni inte berätta lite hur det var? Funderar på det som vigselplats men är lite osäker. Åt vilket håll är "altaret" under ceremonin, unden den lilla delen som har tre väggar och lite tak,eller åt andra hållet? Måste man själv ordna sittplatser? Har det sprungit en massa turiser där när ni varit där? Någon som haft regn och bytt vigselplats på bröllopsdagen? Var det stämningsfullt? Hur gjorde ni med musik? Hör gästerna någonting? Massor med frågor, berätta gärna allt om er dag i Alvastra! Är mycket tacksam för det ni kan berätta.

• Svar på tråden Alvastra klosterruin
  • Kattpoet

Altaret brukar vara  i koret som är kvar och de brukar ha bänkar , det är det enda jag vet.

Betänk att det är precis brevid en fungerande  mjölkgård, det luktar koskit på varma dagar.

• Lara C

Jag var på bröllop där för några år sedan. Altaret var norrut. Brudparet kände en hel hög med sångare, så det var både körsång och solister.

Jag minns inte att man inte hörde i alla fall, men det var som sagt ett tag sedan. Det var inga problem med lukt och de få turister som var där höll sig på lite avstånd.

Jag tyckte det var otroligt stämningsfullt och jättefint, så det är att rekommendera.

• marial77

Hej,

Jag var oxå på vigsel där i augusti 2008, var jättefint, brudparet kom ingående ifrån portalen och gästerna stod upp på gräsmattan. De turister som var i närheten gick undan så de ej störde. Festen efteråt hade de på Ombergs turisthotell. Efter middagen var det konsert nere vid ruinen. Mkt vackert ställe att viga sig på.

Svar på tråden Alvastra klosterruin