• Matildes

Familjeintriger alltså..

Måste få skriva av mig nånstans! Tur BT finns ;)

Nu har man hamnat i en trevlig sits som många andra skrivit om här på BT. Denna trodde jag dock absolut inte att vi skulle hamna i!

Fästisens föräldrar är skilda sen flera år och har knappt pratat med varandra sen dess. Man kan kort och gott säga att de avskyr varandra. Nu har min svärmor fått veta att min svärfars off-and-on-flickvän sen sju år ska komma på bröllopet.

Först hade hon tackat nej, men nu kan hon komma ändå och vill väldigt gärna göra det. Så okej, vi har en stol över, inga problem. När svärmor fick höra detta blev det INTE nöjda miner. Nej nu skulle min fästis minsann ringa sin pappa och tala om att hans tjej inte får komma på bröllopet för svärmor vill absolut inte ha dit henne!

"Man kan ju inte komma efter OSA och ångra sig.." Principsak tycker svärmor! Principsak tycker ju vi att inte lägga sig i vilka gäster vi väljer att bjuda!

Så nu får vi se vad som händer.. Om det dyker upp några trevliga ultimatium som "då kommer inte jag" eller liknande.

Vuxna människor alltså..

• Svar på tråden Familjeintriger alltså..
  • prinsessanogrodan

Ni väljer själva vilka som får komma.....om svärmor inte kommer ja då är det HON som framstår som en idiot som missar sin sons bröllop för en sån sak som att hon inte kan stå ut med att se exets "nya" flickvän.

• mattiasFästmö

Låt henne sura bäst hon vill, ni kan inte oinbjuda folk till ert bröllop för att någon annan ska bli nöjd. Om hon säger att hon inte kommer så missar hon sin sons bröllop och det kommer hon nog ångra senare, plus att det är hon som kommer se dum ut inför alla andra. Tycker även att vad ni än gör så oinbjud inte denna on and off flickvän, det är inte hennes fel att din svärmor tycker att det är jobbigt

• MaybeBride09

Självklart ska ni göra som ni vill. Kanske dags att bli såpass vuxen att man kan tollerar sitt ex och hans "nya"? Kommer det ultimatum så skit i dom. Bry er bara om att få en så bra dag som möjligt

• Matildes

Nej vi ska absolut inte oinbjuda svärpappas flickvän. No way! Svärmor får bli hur sur hon vill. Men ska bli himla intressant att se hur hon reagerar när hon får höra att min fästis inte kommer ringa sin pappa och säga att hans tjej inte får komma. Om hon liksom kan bli ännu larvigare än hon redan är och börja ställa skumma ultimatum.

Det är hon som ska betala våran catering, kan hon hålla på såhär nu, vem vet vad mer dumheter hon kan hitta på. Typ inte vilja betala. Som tur är har vi råd att betala själva i så fall :P

Hon bad fästisen att ringa och säga nej. "Snälla, gör det för min skull, jag vill verkligen inte ha dit henne"

What liksom!?

• Vickymb

Fy fa vad jobbigt...att alltid folk ska tjafsa...blir också så jävla trött på min familj och vänner...har en som vägrade komma om en annan person inte var bjuden ( en person som jag inte tänkt bjuda) så för familjefridens skull så bjöd jag personen i fråga och idag ringe hon och sa att hon inte kunde komma för hon har inte råd och komma eftersom ekonomin inte tillåter resa och hotell till annan stad....så jävla besviken man kan bli...

Faaaaaaaaaaaaan för familj och andra som tjafsar...men vi får inte glömma att det är våran stora dag och vi ska skita i resten!!!

Lycka till!

• sun moon

Jag önskar att vuxna skulle kunna bete sig vuxet  

Stå på er och jag hoppas din BM kan prata med sin mor om detta. Att hon kan fokusera på er än sin ex mans flickvän. Ni har kanske många gäster så de behöver kanske inte ens prata med varandra på hela kvällen.

• Aleta

Be alla inblandade att bara för en enda dag inte tänka på sig själva och eventuella outredda saker utan att fokusera bara på bröllopet.

Be dem att bete sig som vuxna människor helt enkelt. 

• mattiasFästmö

Matildes skrev 2010-07-25 20:26:07 följande:
    PHon bad fästisen att ringa och säga nej. "Snälla, gör det för min skull, jag vill verkligen inte ha dit henne"What liksom!?

Verkligen. Säg åt henne att eftersom det är eran dag så det är hon som ska göra det för er skull. Det ska inte handla om henne på eran dag! dålig stil tycker jag.

• Moirie
    Matildes skrev 2010-07-25 20:26:07 följande:
    Nej vi ska absolut inte oinbjuda svärpappas flickvän. No way! Svärmor får bli hur sur hon vill. Men ska bli himla intressant att se hur hon reagerar när hon får höra att min fästis inte kommer ringa sin pappa och säga att hans tjej inte får komma. Om hon liksom kan bli ännu larvigare än hon redan är och börja ställa skumma ultimatum.Det är hon som ska betala våran catering, kan hon hålla på såhär nu, vem vet vad mer dumheter hon kan hitta på. Typ inte vilja betala. Som tur är har vi råd att betala själva i så fall :PHon bad fästisen att ringa och säga nej. "Snälla, gör det för min skull, jag vill verkligen inte ha dit henne"What liksom!?
    Vem är det som är förälder och vem är barn, liksom? Be henne lösa sina relationsproblem utan att dra in er. Ett samtal till "flickvännen" ska ju inte din bm behöva ringa.
  • Muulin

Att det alltid ska dyka upp såna här saker inför bröllop... Jag hade min hemska tid inann bröllopet på grund av att jag valde att ha en barnfri fest, det blev ett j-a liv!!  Men, jag stod på mig o alla var supernöjda till slut. Det kändes bra att för en gång skull vara jag o min man som tog beslut, föräldrar är underbara men nu är det faktiskt vi två som ska stå för det vi vill göra...  Tråkigt för er att det blev så här men stå på er, det tjänar ni nog på i längden... Låt henne sura, det kommer bli en fantastisk dag för er ändå!!  (man minns inte så mycket av dagen i alla fall... hi hi)

• Matildes

Problemet är att min blivande är världens snällaste. Han kan inte säga emot varken sin mamma eller pappa. Som tur är brukar de inte komma med såna här skumma saker som de tycker att han ska göra, det här är nog första gången.

Även OM vi skulle säga till hans mamma att sure, vi ringer och säger att hon inte får komma, så skulle inte min blivande kunna göra det. Han försökte igår innan vi pratade med hans mamma, för då var vi själva inne på att pappans tjej inte skulle få komma pga att det var för sent efter osa och sådär. Men det gick inte alls bra, när han frågade sin pappa "Jag tänkte där med din tjej på bröllopet.." så avbröt pappan och sa "Ja men hon ska komma, hon har tagit ledigt och bla bla bla" och så fick det bli med det.

Min blivande tyckte att hela samtalet var extremt jobbigt redan innan han ringde så hon fick helt enkelt komma. Det var egentligen inga problem, vi hade ändå en ledig stol. Fick pyssla om lite med bordsplaceringen bara, tog en kvart.

Men ja sen fick mamman höra detta och oj oj... Så när hon sa "Snälla, gör det för min skull" så kunde inte min blivande säga nej, utan han fick bara ur sig "okej.. ja.. jag får väl göra det.."

MEN, han kommer ändå inte ringa sin pappa. Försöker däremot samla mod att prata med sin mamma om att han inte kommer ringa sina pappa och att hans tjej visst ska komma på bröllopet. Hans mamma är en väldigt bestämd dam med bestämda åsikter..

Min blivandes bror hade också ringt och försökt prata med deras mamma, men hon gav sig inte. Han kallade henne för egoist och att hon satte oss i en jobbig sits. Då sa hon att vi var ju vuxna människor så det kunde vi ta, och att det var upp till oss vem som blev nöjd, hon eller pappan.

Kan ju inte påstå att hon beter sig särskilt vuxet :P

Muulin: Vi har också barnfritt men det är faktiskt ingen alls som har klagat över det, tur man har tur med något =)

• Miss Sofie

Vi är i samma sits, typ, men min fästmans pappa är omgift men svärmor vill inte ha den nya där. Efter 3 månader så har hon nu ångrat sig och kommer komma ändå. Det kommer att bli minst sagt spännande. Får se om helvettet brakar loss eller inte. Men jag känner mig rätt lugn ändå, har accepterat att vi inte kan kontrollera hur folk kommer att bete sig, men vi hoppas på det bästa.
    Jag är bara glad att vi stod på oss. Vi sa till henne att vi bjuder såklart båda föräldrarna med respektive partner om hon inte vill komma så är det hennes beslut och hon får stå för det.

Lycka till!

• Snövit007

Usch vilken jobbig situation. Och vad jobbigt för din fästman, och dig, att hamna i kläm. Extra jobbigt för din fästman som verkar väldigt konflikträdd. Dessvärre är det ingen ursäkt för att slippa undan att ta ansvar.

Etikettexperten Magdalena Ribbing har avhandlat precis denna fråga på sin Etiketts-blogg på DN. Enligt henne gäller:

Man bjuder båda i ett etablerat par (och eftersom ni tycker om och repekterar hans pappa så bjuder ni naturligtvis hans flickvän).

Om två inbjudna gäster ligger i bråk och inte klarar av att se varandra är det deras sak och endast deras. Det enda korrekta ni kan göra är att hålla er neutrala, bjuda in de ni vill/behöver bjuda in och så får de som ligger i konflikt med varandra hantera situationen sinsemellan (det är klart att det är frestande att ta en genväg för de bråkandes och ställa krav på de som bjuder in, men det är fel och osjysst att lägga över konfliken på någon annan).

Alltså:

Säg till hans mor att ni har bjudit in er fars nya och att ni står fast vi det. Säg att det är jättetråkigt att hon blir illa till mods av att vara i närheten av fars nya flickvän men att ni tyvärr inte kan lägga er i deras konflikt.

Lycka till!!!

• Matildes

Haha jo men jag håller med! Det är något mellan dom och inget som någon av dom borde lägga på oss, eller i det här fallet min fästman. Inte bara be oss att låta bli att bjuda, utan dessutom efter att hon tackat ja be oss att ringa och ångra oss.

Självklart ska pappans tjej få komma. Min svärmor är bara larvig! Men hon har inte tagit upp ämnet något mer och inte min fästman heller, så hon kanske får sig en chock på bröllopet sen när hon ser att pappans nya är där ;)

Svar på tråden Familjeintriger alltså..