• Marängtrollet

Hur hade ni gjort ?

Hej!

Jag har ett problem...
    Lokalen vi hyrt (som är precis vad vår budget klarar) tar egentligen bara 30 personer men vi lyckas få in 35 med lite knixande med bord mm.
    Så vi satte oss ned med gästlistan och skrev ner alla vi hoppades kunna bjuda. Sen fick vi gallra, och gallra...
    Till slut blev det bara de allra närmaste i släkten och våra närmaste vänner och deras bröllop har vi tidigare blivit bjudna på.
    Flera av mina och min blivande mans vänner kommer nog bli sårade att de inte får någon inbjudan, men vi får väl försöka förklara läget.
    Men, pga ett bråk mellan mina föräldrar och min bror med familj så tycker min syster att jag måste få med min brors två tonåriga barn för att försöka bli "sams" under festen...
    Bra idé eller?
    Och vilka skulle jag då ta bort??
    Råd emottages tacksamt för nu vet jag inte hur vi ska göra...?

Vad svårt..tänk om man hade haft möjlighet att bjuda 15 till..

• Svar på tråden Hur hade ni gjort ?
  • Aleta

Nja, att använda ert bröllop för att bli sams på är väl ingen bra idé, tänk om det inte funkar?

Bjud hem allihop på en middag istället och red ut problemet. Fast egentligen är det inte ditt ansvar. Ännu bättre om antingen dina föräldrar bjuder hem din brors familj eller din bror bjuder hem dina föräldrar. Prata med dem och be att de för familjen och släktens skull blir sams igen. Livet är för kort och de är väl vuxna?

• MaybeBride09

Bjud vilka NI vill! Och var bestämda. Och som Aleta skriver, är verkligen ett bröllop platsen för att bli sams? Tänk om det bara blir värre då?

• Marängtrollet

Tack snälla för era synpunkter!

jo, det är ju det jag är rädd för; att jag ska behöva sitta där och oroa mig för hur läget verkar och inte kunna ägna mig åt att bara "vara" den dagen..
    Dessutom är pappa svårt hjärtsjuk så blir han upprörd så kan ju vad som helst hända!

Och det är väl egentligen aldrig lyckat att tvinga ihop folk? Osämjan har hållt på i typ 20 år nu så det lär väl knappast förändras över en dag heller?
    Usch, nej jag tror jag får göra som ni säger; jag och min sambo bjuder de som vi känner är där för vår skull och gör festen till ett trevligt minne istället för jobbiga släktingar även om det råkar vara syskonbarn.
    Det är ju långt kvar så mycket kan hända innan dess, jag vet att några par försöker bli föräldrar och till maj är det ju 10 månader..=)

• prinsessanogrodan

Jag tycker inte heller att det är ditt ansvar att dom ska bli sams. Och att ert bröllop ska vara platsen och tidpunkten...nej nej nej. Bjud dom som ni vill och kan bjuda. Om ni vill bjuda båda sidor i konflikten så kan du faktiskt ringa upp båda sidor och förklara att du och m2b både förtjänar och förväntar er att dom beter sig som folk och fokuserar på ER och inget annat och att om dom inte sköter sig så kommer du att kasta ut dom. Och låt dom inte börja tjata "ja men dom har gjort det och det...och om dom säger/gör bla bla". då ska du ryta i att "om ni väljer att komma så måste ni lova att sköta er OAVSETT vad den andra sidan gör eller inte gör.Annars kommer ni att bli utkastade och jag och m2b kommer sluta umgås med er. vad är viktigast? Vårt bröllop eller er konflikt? Kan ni inte sköta er så kom inte."

• Bride in leather

Ert bröllop ni bestämmer

• Marängtrollet

Tack alla,
    japp så får det bli! Behövde en liten knuff=)
    Men jobbigt det där med gamla familjedispyter..

• Sörön10

Hej! Oj vad det känns som att man vill starta en tråd med namnet "Släkten är värst" för att kunna ventilera allt skit den hittar på! 

Men jag tycker verkligen inte att ni ska behöva använda ert kalas som försoningsjippo! Det kan de sköta utanför det! =) 

Lycka till! 

• Marängtrollet

Vilken superbra idé! Då skulle man kunna häva ur sig alla mardrömstankar=)
    Varför inte?

Tack, det kommer bli bra, man får helt enkelt vara lite självisk en sådan dag. Borde vara alldeles tillåtet, eller hur? =)

• Marängtrollet

Börja du, jag hänger på=)
    Har hur mkt som helst att "gnälla" över, ha ha..

Härlig familj man har....

Svar på tråden Hur hade ni gjort ?