• Madelen VT

Midsommarafton

Hej,

Jag ska gifta mig pa midsommarafton nasta ar. Lite ovanligt, men jag tyckte det var en fin dag da jag numera ar bosatt i England och kommer hem till Sverige for att gifta mig. Far lara engelsmannen att dansa sma grodorna!

Ar det manga andra som har gift sig pa midsommar? I sa fall hade ni midsommarstang etc?

Mvh

• Svar på tråden Midsommarafton
  • LindaAndreas

Jag gifter mig i augusti, men jag var på bröllop midsommar som var och då hade de midsommarstång, mysigt!

• Madelen VT

Ja, man kanske kan ha det....fast gifter mig pa Villa kallahagen sa vi far se om det gar att fixa.... vore skoj! Har tankt att mina tarnor (mina sma systerdottrar) ska ha misommarkransar :)

• Thinkerbelle

Vi gifter oss midsommardagen nästa år - gleder meg! âr lite orolig för hur jag skal få ordnad mitt hår!:)

Vi bor i Norge - syns också det er mysigt att gifta seg under midsommar:)

• Madelen VT

Jag funderar pa att fixa festprogram eftersom halften av vara gaster ar fran England. Tankte man kunde fa svenskarna att dansa sma grodorna runt midsomamrstangen! Skulle ju vara lite kul. Kanske efter middagen eller nat. Sen tankte jag att vid forratten sa kan man kanske ha en snaps och sjunga "Helan gar" Eller ar det for tokigt pa ett brollop? Vill inte att det ska bli sa stelt....

• mojikanan

Jag ska gifta mig midsommardagen nästa år och hoppas på sol på min dag!! 

Att ta med "små groderna" tycker ja låter som en trevlig ide!! :)

• Thinkerbelle

mojikanan skrev 2010-08-16 22:00:17 följande:
    Jag ska gifta mig midsommardagen nästa år och hoppas på sol på min dag!!  Att ta med "små groderna" tycker ja låter som en trevlig ide!! :)

Hurra, da kan vi kanske utveksla lite ideer och så.. Tycker du det e svårt att få saker på plats (hår, make-up etc?). Allt e ju stäng verkar det som..

Tycker dager är jätteromantisk iallefall=)

• Aeternum

Vi gifte oss på midsommardagen detta år. Hade först tänkt på midsommarafton då jag tycker det är en speciell dag (ffa för att jag själv föddes på en midsommarafgton kanske ) Men just pga att folk skulle resa osv valde vi att lägga bröllopet på lördagen, men de som kunde komma redan på fredagen firade vi midsommar med =)

Tycker det låter som en mysig idé med midsommarbröllop med stång och lekar osv =)

• Kattpoet

Midsommarbröllop är underbara men kom ihåg att midsommar afton är oftas halvdag för folk med jobb, inte alla kan få ledigt.

Och  skicka ut inbjudan 2 till 3 månader förre, eftersom folk  planerar deras midsommar med släkt och vänner och man måste kunna få ledigt.

Jag har varit på ett midsommar bröllop, vi fick inbjudan en månad innan , precis när jag satt och sökte resa  till  mina föräldrar.  Tur att vi inte hade betalat något och kunde ställa in  resan till dem, men flera av våra vänner kunde inte få ledigt och var smått purkna över  faktumet att brudparet glömt bort att midsommarafton är en vanlig vardag.

• Thinkerbelle

Någon som gifter sig i/när Stockholm midsommer 2011??
    Vi gifter oss på Krägga Herrgård, ca 30 minutt utenfor stan..

Har problemer med å finne någon som kan fixa mitt hår - tips anyone?

• mojikanan
    Thinkerbelle skrev 2010-08-17 10:04:08 följande:
      Hurra, da kan vi kanske utveksla lite ideer och så.. Tycker du det e svårt att få saker på plats (hår, make-up etc?). Allt e ju stäng verkar det som..Tycker dager är jätteromantisk iallefall=)
    Jag har en vän om är jätte duktig på smink o hår så hon fixar den biten.

Gällande mat o sånt så har ja beställt av ställen som har öppet på midsommar!! 

Det är lite klurigt det där!! 

Tack o lov så tog inte fotografen mera betalt för att det var en högtids helg!!

• strelinsky

Vi gifter oss också i Stockholm på midsommardagen. Undrar också hur jag ska göra med hår och smink... Någon som vet ifall salonger brukar ha öppet då? Det är ju trots allt inte helt ovanligt med bröllop då...
    Någon som har andra tips beträffande det datumet?

• mojikanan
    strelinsky skrev 2010-08-29 16:43:25 följande:
    Vi gifter oss också i Stockholm på midsommardagen. Undrar också hur jag ska göra med hår och smink... Någon som vet ifall salonger brukar ha öppet då? Det är ju trots allt inte helt ovanligt med bröllop då... Någon som har andra tips beträffande det datumet?
    Om man kör midsommar stilen så finns det mkt att ta av..

Mat, snaps och midsommarstång!!

• JohannaDaniel

Nu måste jag bara så så jag fått det rätt- midsommardagen är på fredag och midsommarafton är å lördag? är lördagen en röd dag? (och i så fall, kan man gifta sig på en röd dag? Jag tänkte för prästens skull)

• Kattpoet

Midsommarafton  kommer före midsommardag, såsom julafton kommer före juldagen.

Midsommarafton är på en fredag, det är en vanlig arbetsdag för många eller en halvdag och midsommardagen kommer på en röd lördag.

Söndagen är alltid en röd dag och präster brukar jobba då.

• Thinkerbelle

JohannaDaniel: vi gifter oss midsommardagen.. Det er en rød dag, så det krever litt planlegging:) men det går fint at vigas i kyrkan, vi skal det:) men vær tidlig ute, der finns inte like mange på jobb, så i den kyrkan vi har vald er det bare en tid der man kan vigas..

• JohannaDaniel

Tack så mycket för svaren, jag har för vana att råka blanda ihop högtider!

• passionsblomman

Allmänt när det kommer till midsommar så måste man tänka på att både boka och bjuda in i mycket god tid. Både kyrkor och festlokaler är ofta bokade sedan året innan.
    Det är en väldigt populär helg för bröllop.
    Och jag tycker inte 2-3 månader inann räcker för inbjudan heller. Dessutom kommer säkert somliga att tacka nej. Midsommar är baske mig en nästan större storhelg än jul i Sverige, och många har lite "heliga" traditioner och planer då.

Vad gäller ledigheter så tycker jag personligen att folk sällan tänker på att det faktiskt inte är bara mån-fre man jobbar i det här landet, så vad just den saken anbelangar så behöver nog folk veta i god tid oavsett helg. Men just midsommar är det VÄLDIGT mycket som stänger. Man jobbar in tiden, drar ner personalstyrkan etc.

Snapsvisor och övrig allsång är på somliga håll VERKLIGEN bröllopsfest och hör självklart till. På andra håll verkar man inte sjunga alls...Jag har varit på allsköns blandade fester och tycker det är kul när det sjungs så taket nästan lyfter.

• Thinkerbelle

Vi har heldigvis ikke møtt noen som syns det er et problem at man har bröllopet under midsommar:) mange av våre gjester er norske, og de syns det er EKSTRA stas å være på bryllup akkurat da... puhh!

Svar på tråden Midsommarafton