• Skumboll

Vingselprogram, ett måste?

I kyrkan, måste man ha ett vigselprogram? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Vingselprogram, ett måste?
  • Meeru

Nej, det måste man verkligen inte. Prästen brukar väl säga när det är dags att sjunga psalmer, så "publiken" hänger ju ändå med på när det är dags för dem att delta.

Vi kommer dock att ha vigselprogram eftersom jag gillar att pyssla.

• tågjäntan

Det måste  man inte. Kjell i prästtråden säger att de flesta vigslar han har, har itne vigselprogram Det är bara alla tokiga bridezillas här på bt som vill ha det .
    Vi hade det men det var många som tittade ihop så typ hälften av alla program blev över. Och vi som gjort en hög extra i vanligt vitt kopieringspapper i fall att .

• Skumboll

Så bra! Då tror jag att vi skippar vigselprogram, vilka psalmer som kommer brukar ju visas på en tavla i alla fall. Dessutom vill jag nog hålla delar av vigseln hemlig...

• mattiasFästmö

Ja vi har inte heller tänkt ha det, förstår inte riktigt syftet med det, om man inte ska ha någon jättelång vigsel med massa olika moment då förstås

• Flotten

Om man gifter sig i kyrkan så finns det ju psalmböcker och hela vigselritualet finns ju med där, så när som på solosaker( som inte heller är så vanliga som man tror om man vistas här på BT).

"Syftet" är nog att somliga är mer pyssliga än andra samt att en del lockas av vigselprogram, favours, ringkuddar, tärnor i massor osv.

• pyrro

Måste man verkligen inte. Vi hade inte tänkt ha det först, men kom på att det nog var en ganska bra ide ändå eftersom vi ska vara ute. Jag har gjort ett jättefint som blir ett fint minne att spara också. Jag har dock utelämnat utgångsmusiken eftersom jag vill att det blir en överraskning

• S2011

vi kommer inte ha det. jag har mycket liten förståelse för allt "lull-lull" runt omkring som mest känns som att nån inte visste när de skulle sluta, alternativt hade köpt på sig för mycket hobbypapper och sen blev det en "grej" av det.. min bm har absolut noll intresse av pyssel öht, så ska det pysslas nåt så får jag göra det - och jag bryr mig som sagt varken om vigselprogram eller 40-sidors romaner till bröllopsmiddagen..

• 23maj2009

haha.. ja man blir lätt lite bridezilla här på BT, skönt att det snart är över ;)

• celinaina

Måste man väl inte, det bestämmer man ju själv.

Vi kommer dock att ha det, inte bara för att jag gillar att pyssla(hur mycket pysslar man eg. med ett vigselprogram? Det är ju bara text rakt upp och ner..:p) utan för att gästerna slipper slå i psalmboken och inte heller bli förvirrade över vilka verser det ska vara. Dessutom har vi en psalm med en alternativ bröllopstext(199) till, så det är ju trevligt om de kan sjunga med i den..:) Plus att gästerna vet efteråt vad som sjöngs och vad präst och andra medverkande hette. 

Men om man inte har några krångligheter och bara vanliga psalmer så kanske det vore onödigt att lägga energi på. :)

/celi

• Bridezilla11

Jag tror nog att gästerna skiter i vem som var präst, vad alla tärnor och bestmans m.m hette. Det är nog bara brudparet som tycker det är roligt att spara. Alltså inget illa menat, men jag hade absolut inget intresse att spara vigselprogrammet efter ett bröllop jag var på i Juni, även fast det var JÄTTEFINT.

Vi ska inte ha vigselprogram, tycker det är roligare att gästerna inte vet vad som händer precis hela tiden. Det visar sig ju liksom.. ;)

• Nikeh

Ni anar inte hur skönt det är att höra att vi är ganska många som inte ska ha vigselprogram. Har ingen lust alls och min blivande förstår inte vitsen med det heller.

Våga vägra vigselprogram!  

• Skumboll

Tack för alla svar! Vi har beslutat att inte ha vigselprogram. Dessutom kommer min syster ordna musiken till kyrkan, så inte ens vi som brudpar kommer veta exakt vad som händer. Spännande värre! (undra hur glad jag kommer vara över det beslutet när det börjar närma sig...hehe)

• sun moon

Vi kommer att ha vigselprogram. Varför vi ska ha det är för att jag känner att det hör till liksom. Vi kommer inte att lägga ner så väldigt mycket energi på det, vi skriver ut det på vår egen skrivare. 

Någon bild på framsidan och vårt namn + datum. Vigselordningen, psalmerna och solosången i den.. typ  

Svar på tråden Vingselprogram, ett måste?