• glace a four

vår best mans pappa och bror dog idag

Min blivande mans bästa vän och tillika best mannen på vårt stundande bröllop förlorade både sin pappa och bror idag. Det känns så overkligt och hemskt och framförallt är det en stor chock. hur fan kan det få vara så jävla orättvist.

det har som sagt hänt idag och min sambo ska åka hem till honom i morgon eftersom vi befinner oss på annan ort just nu.

vad tycker ni är det bästa att göra nu. bröllopet kommer ju givetvis längst ner på prioriteringslistan i det här.

jag vet ju redan att han planerat ihop en supersvensexa för min sambo som skulle gå av stapeln om ett par veckor. bör vi ens nämna detta och då menar jag bara med orden -strunta helt i detta nu och lägg tiden på din mamma och din egen familj. låter dumt att ens ta upp det tycker jag men det är mest för att han inte ska känna att han behöver tänka på något.

hur hanterar vi hans situation som best man på vårt bröllop. självklart kommer vi fråga honom längre fram om han känner att han fortfarande vill och orkar ha den rollen. men även om han bara vill vara med som gäst är det ju en familjehögtid med mycket känslor inblandade redan med våra pappor som håller tal osv. tycker det känns så hemskt att få ha all denna lycka och liksom köra upp den i ansiktet på honom en sån här dag. det kommer inte hinna gå så många veckor heller. att säga att han inte ens behöver komma med om han vill känns ju nästan som om man stöter bort honom som typ "vi orkar inte ha med någon som är ledsen på vår lyckliga dag" tvärtom vill vi ju bara ta bort pressen från honom.

ja långt blev det, hur går era tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 20:44
    Jag säger ett stort tack till alla ni fina människor därute!

Vi har bestämt oss för att det är den här killen som är min blivandes best man oavsett om han är på plats eller inte och det får han veta när han själv väljer att ta upp bröllopet. han har vår fullaste förståelse om han väljer att inte närvara men han kommer ändå vara min sambos bestman och min sambo ska ge honom en tackgåva i vilket fall som innebär att de två reser bort ett tag och gör något roligt ihop bara dem.

svensexan ska/skulle varit inte nu till helgen men nästa och bröllopet den 18e september så det finns inte mycket tid till eftertanke och låta chocken sjunka in men vi tar det i bestmannens takt och får helt enkelt vänta och se. det värsta är nog hela grejen med att vi nu står inför vårt livs stora dag och planerar ett bröllop samtidigt som han planerar två begravningar. fan...
  • Svar på tråden vår best mans pappa och bror dog idag
  • fru2011kanske

Fy vad orättvist och läskigt livet är ibland. Lider med alla inblandade!

Jag har aldrig varit med om sådan här situation, men jag har haft nära vänner som förlorat personer som stod dem nära, och mitt enda råd är att fråga honom, och som du säger, kanske inte fråga honom imorgon om hur han vill göra med bröllopet, utan låt lite tid passera, men sedan fråga honom hur han själv känner och vad han orkar och vill. Risken är väl stor att han inte har en aning om hur han mår imorgon ens.

Jag tror även att det sen kan vara bra att beskriva för honom att ni gärna vill ha honom med, även om dte blir som "vanlig gäst", och att ni har förståelse för om han inte orkar.

• mattiasFästmö

Jag tror att det bästa är att inte nämna det alls just nu. Han har nog med det han har och jag tror att det sista han tänker på just nu är ert bröllop. Om någon vecka när det värsta lagt sig lite och han kan tänka lite klarare kan ni börja ta upp det, men just nu tror jag bara att han behöver smälta och ta in dethär utan att behöva känna att han behöver ta beslut angående svensexa/bestman. Min m2b's morfar dog precis och hela familjen är i sorg och chock just nu. Så då ligger ju bröllopet absolut längst ner just nu, för det är praktiska saker med begravning och allt. Sen när ljuset börjar återvända kan man börja smått prata om det igen. 

• Ida F

Vet inte om min historia kan hjälpa till men vi har precis gått igenom någor liknande.

Min sambo förlorade sin pappa strax innan jul. Det skedde plötsligt och inte alls väntat. En stor chock för oss alla. Min sambo ville ändå att vi skulle fira jul och ha så trevligt vi bara kunde. Det hjälpte honom att bearbeta sorgen lite. Han åkte ockås iväg på en kort skidresa med sina vänner bara för att få komma bort från "allt" en stund. Det var skönt för honom att sysselsätta sig med något annat. Jag tycker att ni ska fråga honom om han fortfarande vill vara bestman om ett par veckor när den värsta chocken har lagt sig lite och självklart beroende på hur han verkar må (beroende på hur långt det är kvar till bröllopet)

När man förlorar någon så plötsligt så hamnar man i en djup sorg och det är extremt tungt att ta sig upp men att ha ett så härligt tillfälle som ett bröllop att tänka på kanske kan hjälpa till lite.

//I

• fibobs

Har inga förslag men jag vill bara säga att jag är djup lessen för er skull. Vilken tragedi.

• bruden i skogen

Så ldsamt. Inga ord...

• sun moon

Hur långt är det kvar till ert bröllop? Vi har befunnit oss i en liknande sits när min BM´s systers man dog helt oväntat och han skulle vara vår toastmaster. Om det inte är väldigt snart som ni ska gifta er så rekommenderar jag dig att vänta tills efter begravningen och fråga. 

Vi valde att ha vårt bröllop iaf fast han blev begravd bara tre månader innan vår dag. Min BM´s syster och barn har tackat ja till att komma på vårt bröllop och det är vi väldigt glada för. 

• Kattpoet

Bara för att man sörjer betyder inte att man inte behöver få skratta, ja det är svårare  just då att le men låt dom få 14 dagar att börja fixa ordning allt och  sedan säg.

Vi vet att detta är tungt för dig men vad sägs om att följa med på svensexan och  komma bort en stund?

Min fosterbrors mor dog på morsdag,  när han han fått tagit han om allt om begravningen så vi  till att han kom ut och fick vara bland folk och se att livet går vidare...  det behövs.

Det säger alla mina vänner som överlevt  någon nära, det viktiga är att få se att livet går vidare, att livet knallar  på som vanligt.

• Willowfield

Oj vad svårt. sänder alla varma goa tankar jag kan till er och framförallt till er vän.

När en närstående plötsligt och oväntat går bort, ställs livet på sin spets med allt vad det innebär av sorg, smärta ångest men kanske mest av allt frågor om varför.

Som du beskriver är det ju jättesvårt att veta hur man skall bete sig, ni vill inte lägga sten på bördan men inte heller ta ifrån honom något han kanske ändock vill ha kvar.

Din m2b är väl den som känner honom bäst och kanske att han vet hur vännen skulle vilja ha det.

Min mor gick nyligen bort, och för min del har det viktigaste varit att ingen tassat på tå omkring mig. Ja, jag har sorg, men kväv mig inte, de närmaste har funnits nära, även mina vänner, och det har varit tillåtet att både skratta och gråta. Sorg är väldigt personligt, någon gråter, en annan visar ingenting. Det finaste ni kan göra, känner jag, är att låta tiden visa, det kan ju vara så att han inte alls vill vara med på bröllopet men det kan ju även vara så att det är precis vad han behöver och vill. Få känna att livet går vidare och att det finns glada och fina stunder med.

Hoppas verkligen ni finner era svar och att erat bröllop kan bli så vackert ni önskar och att er vän finner ro och att glädjen åter kan finnas i hans liv.

• Lindahl

Ge honom lite tid att smälta det som hänt och bearbeta den värsta sorgen. Tror nog att han kommer att ta sig an sin uppgift med bravur med tanke på att han nu upptäckt hur snabbt livet kan förändras för alla. Sen som någon annan här skrev innan, man behöver skratta och vara glad oxå, ingen kommer att straffa en för det...

• Bride in leather

Nej fy vad ledsamt:(

Jag hade bara sagt att vi finns här för dig när du vill prata och gett honom en stor kram.

Prata om bröllopet med varandra för oavsett så antar jag ju att ni gifter er.Och jag tror nog ändå att han vill vara involverad men ligg lågt ett tag.

Min pappa dog 3 dagar innan julafton,det kändes så himla galet.Innan jul och jag är glad att vi inte skulle fira jul hemma,jag var verkligen inte på topp men det måste firas ändå tycker jag för barnens skull.

Kram

Svar på tråden vår best mans pappa och bror dog idag